BRATISLAVA 19. decembra (WEBNOVINY) – Opozičný Smer-SD má podľa jeho predsedu Roberta Fica diametrálne odlišný pohľad na diaľnice ako vláda, ktorá teraz chce najdrahšie a najťažšie úseky stavať zo štátneho rozpočtu a eurofondov a len zvyšok na báze PPP projektov. „Urýchlenie výstavby diaľnic sa dá realizovať iba vtedy, ak sa skombinujú finančné zdroje, ktoré sú v štátnom rozpočte, zdroje v eurofondoch a súkromné peniaze. Ak chce niekto stavať len z prostriedkov rozpočtu a eurofondov, tak odďaľuje výstavbu diaľnic o dlhé roky,“ vyhlásil Fico v relácii TV Markíza Na telo. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) mu pripomenul, že tým spôsobom výstavby mal byť podľa Ficových pôvodných sľubov už v roku 2010 otvorený celý úsek Bratislava-Košice. Figeľ napríklad považuje jeseň 2016 za realistický termín dokončenia diaľničného úseku Žilina-Martin. „Súvisí s tým, že začneme na budúci rok stavať najťažší úsek, ktorým je tunel Višňové, ktorý už bol roky pripravený na výstavbu a už dvanásť rokov je tam prieskumná štôlňa, tento je najťažší,“ vyhlásil Figeľ.
Podľa Figeľa výstavba formou PPP projektov by bola predražená. „Tak výhodné peniaze, ako sú eurofondy, chceme dať na diaľnice,“ argumentoval. Diaľnice sú podľa neho prioritou, na ktorú pôjde celkovo asi 2,2 mld. eur. Fico naopak označil za hrubú chybu, že bol zrušený PPP balík medzi Ružomberkom a Prešovom. „Podľa nás to vôbec nie je predražené, naopak, PPP v čase krízy sú najvýhodnejší projekt, lebo dávajú prácu,“ obhajoval Fico. Figeľ však varoval, že žiadna vláda doteraz nedávala pol miliardy eur ročne na výstavbu diaľnic a tri roky po dostavbe dvoch balíkov PPP projektov by sa začal štátny rozpočet zaťažovať ich splácaním. „Za čo by sme stavali tie ostatné cesty?“ pýtal sa minister dopravy a dodal, že podľa neho to bolo „nerozumné a predražené“. Podľa neho sa len na treťom balíku dá dosiahnuť úspora 3,6 miliardy eur. Túto možnú úsporu označil Fico za výmysel. Termíny, ktoré spomína vláda sú podľa neho absolútne nereálne.
SITA