MONZA 4. septembra (WEBNOVINY) – Počas nadchádzajúceho prvého septembrového víkendu sa odohrá 12. kapitola tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 – Veľká cena Talianska na okruhu v Monze. Na jazdcov čaká najrýchlejšia trať v kalendári, asi trištvrte kola sa ide na plný plyn a priemerná rýchlosť sa pohybuje na úrovni okolo 250 km/h.
V priebežnom poradí MS vedie úradujúci svetový šampión Lewis Hamilton z tímu Mercedes o 28 bodov pred tímovým kolegom Nicom Rosbergom, 30-ročný Brit by mal byť najväčším favoritom aj na Apeninskom polostrove.
Rosberg si okruh v Monze užíva
V tejto sezóne Hamilton vyhral 11 z 12 kvalifikácií, prvé miesto na štarte pretavil do šiestich víťazstiev. Naposledy dokázal vyhrať aj v belgickom Spa-Francorchamps.
„Víkend v Spa bol pre mňa veľmi pozitívny. Cítil som sa pohodlne a bolo pekné dosiahnuť víťazstvo na jednom z klasických okruhov. Teraz mierime na ďalší taký do Monzy. Je to úžasná trať – veľmi rýchla a s jednými z najvášnivejších fanúšikov na svete. Okruh sa stal legendárnym a aj dnes je to ešte výzva. Rýchly, ale zároveň skutočne technický s pasážami tvrdého brzdenia a vysokými obrubníkmi. Jazdením v Taliansku sa mi vynára veľké množstvo pekných spomienok a určite by som k nim chcel pridať aj tie z nasledujúceho víkendu, takže cieľom je víťazstvo,“ povedal pre oficiálnu stránku Mercedesu Hamilton, ktorý sa v Monze tešil aj vlani a v roku 2012 ešte vo farbách McLarenu.
Rosberg v Belgicku opäť nestačil na suverénneho Hamiltona, počas celých pretekov jazdil za svojím „parťákom“ a ani raz nedokázal ohroziť jeho pozíciu. Čerstvý otec vyhral v aktuálnom ročníku tri preteky, naposledy v júni v rakúskom Spielbergu.
„Preteky v Spa boli pre mňa sklamaním. Nemal som dobrý štart, potrebujem na tom zapracovať. V kvalifikácii musím nájsť navyše niekoľko desatiniek. Viem, že jazdím v aute, ktoré ma môže dostať na pole position a do cieľa pretekov na prvom mieste. Som si istý, že Monza bude sedieť nášmu monopostu, tento okruh si skutočne užívam. Jasne, že domáci fanúšikovia budú chcieť vidieť vpredu červené auto, vytvoria opäť neskutočnú atmosféru. Stáť na pódiu vlani bolo skvelou skúsenosťou, tentoraz sa chcem posunúť vyššie,“ uviedol Rosberg, ktorého najlepším výsledkom na VC Talianska je druhé miesto z vlaňajška.
Vettel sa do Talianska rád vracia
Na domácej trati sa budú chcieť revanšovať za Belgicko jazdci Ferrari. Kimi Räikkönen po technických problémoch v kvalifikácii obsadil v pretekoch 7. miesto a jeho kolega Sebastian Vettel po štarte z deviatej pozície prišiel o tretiu priečku dve kolá pred koncom pre výbuch pravej zadnej pneumatiky. Štvornásobný majster sveta dosiahol v roku 2008 na Monze svoje prvé víťazstvo v kariére, keď jazdil za Toro Rosso.
Neskôr sa vo farbách Red Bullu tešil ešte dvakrát (2011, 2013). „Na Monzu mám niekoľko skvelých spomienok, je to miesto plné emócií. Vybojoval som si tu svoj prvý triumf vo formule 1, je vždy pekné sa sem vrátiť. Tentoraz už ako jazdec Ferrari, takže to bude veľmi špeciálne. Trať fyzicky nie je náročná, obsahuje veľa dlhých roviniek, ale potrebujete byť konzistentný v brzdení, musíte si všetko perfektne načasovať. Určite sa teším na domácich fanúšikov, bude to moja prvá skúsenosť s nimi ako jazdca Ferrari,“ povedal Vettel v rozhovore pre oficiálnu stránku talianskeho tímu.
Dodávateľ pneumatík pre efjednotku priviezol do Monzy stredne tvrdé a mäkké zmesi. Rovnaké gumy Pirelli poskytlo tímom aj v Belgicku a Maďarsku. V Taliansku sa očakávajú maximálne teploty vzduchu 26°C, možnosť dažďa hlásia meteorológovia na piatkové popoludnie a sobotu. Počas nedeľňajších pretekov, ktoré odvysiela stanica Sport2HD od 14.00 h v priamom prenose, by malo byť jasno. Sobotňajšia kvalifikácia je na programe rovnako o druhej popoludní.
Dejisko: okruh Autodromo Nazionale Monza
Dĺžka okruhu: 5793 m
Dĺžka pretekov: 306,720 km (53 kôl)
Divácka kapacita: 113 860 divákov
Minuloročný víťaz: Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari 1:21,046 (2004)
Najviac víťazstiev – jazdec: 5 – Michael Schumacher (1996, 1998, 2000, 2003, 2006)
Najviac víťazstiev – tím: 18 – Ferrari
Prvá Veľká cena Talianska sa jazdila v Brescii už v roku 1921. O rok neskôr sa však presunula, keď vybudovali pretekársku trať v parku Villa Reale na sever od Monzy. Išlo vlastne o dva okruhy so spoločnou cieľovou rovinkou a boxami – klasický okruh v tvare bumerangu, ktorý hostí VC Talianska len s malými zmenami dodnes a ovál podobný tratiam v USA s dĺžkou 4,25 km.
V súčasnosti dopĺňa areál v Monze ešte aj tretia pretekárska trať – tzv. juniorský okruh v dĺžke 2,405 km. Klasická trať prešla po roku 1971 niekoľkými zmenami, všetky mali za cieľ zvýšiť bezpečnosť jazdcov a divákov. Na trať tak postupne pribudli spomaľujúce šikany, ktoré však boli niekoľkokrát odstraňované a prerábané. Dnes sú na trati tri – Ascari, Della Roggia a Del Rettifilo. Zmluvu na organizovanie VC Talianska majú organizátori podpísanú s Berniem Ecclestonom do roku 2016.
VC Talianska je najstarším podujatím súčasného kalendára MS F1. Doteraz bola ako jediná súčasťou všetkých doterajších ročníkov novodobého seriálu MS F1 od jeho vzniku v roku 1950 a Monzu vymenila len v jedinom prípade v roku 1980 Imola.
Okruh v Monze je najrýchlejším v seriáli MS F1. V roku 2004 Juan Pablo Montoya na monoposte Williams počas voľného tréningu dosiahol čas 1:19,525 min a vďaka rýchlostnému priemeru 262,242 km/h ide o najrýchlejšie kolo, aké kedy dosiahol monopost F1.
V tomto období jazdci dosahovali na rovinkách okruhu rýchlosti nad 370 km/h. Okruh v Monze patrí k tratiam, ktoré si vyžiadali najviac ľudských životov. Najtragickejšou bola nehoda nemeckého jazdca Wolfganga von Tripsa, ktorý v roku 1961 po kolízii s Jimom Clarkom vyletel v zákrute Parabolica a okrem života jazdca si vyžiadala aj 14 obetí spomedzi divákov.
V roku 1955 sa v Monze zabil pri súkromných testoch dvojnásobný majster sveta, Talian Alberto Ascari. V tréningu na VC Talianska 1970 sa skončila životná púť vedúceho jazdca priebežného poradia MS Rakúšana Jochena Rindta, a keďže do konca sezóny ho už nikto v priebežnom poradí nepredbehol, stal sa prvým a doteraz jediným majstrom sveta F1 in memoriam.
V roku 1978 doplatil smrteľným zranením na kolíziu po štarte Švéd Ronnie Peterson a poslednou obeťou okruhu bol v roku 2000 traťový komisár Paolo Gislimberti, ktorého trafilo odtrhnuté koleso. Od roku 1990 sa len trom jazdcom, ktorí zvíťazili na VC Talianska, podarilo získať v tom istom roku aj majstrovský titul. Boli to Ayrton Senna (1990), Michael Schumacher (2001 a 2003) a Sebastian Vettel (2011, 2013).
2014 Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes
2013 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2012 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2011 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2010 Fernando Alonso (Šp.) Ferrari
2009 Rubens Barrichello (Braz.) Brawn GP
2008 Sebastian Vettel (Nem.) Toro Rosso
2007 Fernando Alonso (Šp.) McLaren
2006 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2005 Juan Pablo Montoya (Kol.) McLaren
1. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 227 bodov, 2. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 199, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Ferrari 160, 4. Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari a Felipe Massa (Braz.) Williams po 82, 6. Valtteri Bottas (Fín.) Williams 79
1. Mercedes 426 bodov, 2. Ferrari 242, 3. Williams 161, 4. Red Bull 108, 5. Lotus 50, 6. Force India 49