BRATISLAVA 4. januára (WEBNOVINY) – Na voľby a stranícke peniaze by mohli dohliadať aj bývalí prezidenti, myslí si minister vnútra Robert Kaliňák. Podľa neho by bývalé hlavy štátu mohli byť súčasťou kontrolného orgánu, ktorý bude mať na starosti financovanie strán a dodržiavanie pravidiel pri voľbách.
„Myslím si, že bývalí prezidenti by mali čo ponúknuť takému dôležitému orgánu, ktorý dozerá nad základné fungovanie demokracie,“ povedal minister Kaliňák v rozhovore pre agentúru SITA. Nápad s prezidentmi je podľa jeho slov iniciatíva do diskusie. „Bolo by to zaujímavé,“ dodal.
Blížia sa do finále
Podoba kontrolného orgánu ešte nie je definitívne doriešená. Najbližšie kolo rokovaní medzi ministrom Kaliňákom a opozíciou má byť tento mesiac. „Blížime sa do finále,“ tvrdí predkladateľ dvoch volebných kódexov Kaliňák. Komisia kontrolného orgánu by podľa neho mohla byť zostavená zo 14 členov, piatich delegovaných z koalície, päť z radov opozície.
Ďalej by v nej boli zástupcovia Ústavného súdu SR, Najvyššieho súdu SR, Najvyššieho kontrolného úradu a generálnej prokuratúry, alebo iného orgánu, ktorý robí dozor nad zákonom. „Je to najštandardnejší model z európskeho pohľadu,“ tvrdí Kaliňák. V niektorých krajinách má podľa jeho slov všetko na starosti ministerstvo vnútra, niekde zase menuje komisiu monarcha.
Tri milióny eur na kampaň
Národná rada SR posunula v septembri minulého roku návrhy volebných zákonov do druhého čítania. Podľa Kaliňákom predložených návrhov politické strany budú môcť na svoju volebnú kampaň vynaložiť najviac tri milióny eur, kandidáti na prezidenta maximálne pol milióna eur a nezávislí kandidáti na predsedov samosprávnych krajov najviac štvrť milióna eur, rovnako ako kandidáti na primátorov Bratislavy a Košíc.
Všetci budú povinne zverejňovať údaje nielen o tom, koľko peňazí na kampaň minuli, ale tiež budú musieť informovať, odkiaľ peniaze majú. Zákon zavádza tzv. transparentné účty, ku ktorým bude mať prístup verejnosť. Politické strany teda budú musieť mať peniaze určené na volebnú kampaň na osobitnom účte v banke, ktorý zriadia pre každú kampaň samostatne. Údaje z účtu povinne zverejnia na internete.