- aktualizované 18. júla, 14:40
BRUSEL 18. júla (WebNoviny.sk) – Európska komisia (EK) prijala predbežné opatrenie, aby predišla tomu, že oceľ určená pôvodne pre trh USA zaplaví európsky trh v dôsledku ciel zavedených americkou vládou.
Komisia v stredu informovala, že s účinnosťou od 19. júla v prípade 23 kategórií oceľových produktov bude uplatňovať 25-percentné clo, ak ich dovoz do EÚ prekročí priemerný objem importu za posledné tri roky.
Nórsko a Island medzi výnimkami
Toto opatrenie sa uplatní voči všetkým krajinám s výnimkou niektorých rozvojových štátov, ktorých export do EÚ je malý. Výnimku dostali aj Nórsko, Island a Lichtenštajnsko. Predbežné opatrenie môže zostať v platnosti maximálne 200 dní.
USA podali sťažnosť voči Číne, EÚ, Kanade, Mexiku a Turecku, odvetné opatrenia porušujú pravidlá WTO
EK uviedla, že všetky zainteresované strany teraz majú možnosť komentovať doterajšie prešetrovanie dovozu ocele. Komisia dodala, že tieto názory zohľadní, aby prijala konečný záver, a to najneskôr začiatkom budúceho roka.
Vážne poškodenie oceliarov EÚ
„Americké clá na oceľové produkty spôsobujú presmerovanie obchodu, čo by mohlo viesť k vážnemu poškodeniu oceliarov v EÚ a zamestnancov v tomto odvetví. Nezostala nám iná možnosť, iba prijať predbežné ochranné opatrenia,“ uviedla eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová.
Čína bojuje proti ďalším clám USA, podala sťažnosť na Svetovú obchodnú organizáciu
Tieto opatrenia však podľa jej slov zaručujú to, že trh EÚ zostáva otvorený a zachovajú sa tradičné obchodné toky. Eurokomisárka vyjadrila presvedčenie, že sa takto uplatňuje správna rovnováha medzi záujmami európskych výrobcov ocele a odvetviami, ktoré ju používajú, ako je automobilový a stavebný sektor.
ACEA vyjadrila veľké poľutovanie
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) v reakcii na zavedenie dočasných opatrení na obmedzenie dovozu ocele do EÚ uviedlo, že vyjadruje nad týmto krokom Európskej komisie (EK) veľké poľutovanie.
„Výrobcovia automobilov v Európe vyrábajú 94 % automobilových komponentov z ocele, takže oceliarsky priemysel je pre nás životne dôležitým partnerom. Tieto opatrenia EK však budú škodlivé pre našu konkurencieschopnosť, pretože povedú k zvýšeniu cien ocele na trhu Európskej únie, kde sú ceny už teraz veľmi vysoké,“ povedal generálny tajomník ACEA Erik Jonnaert.
ACEA nie je spokojné ani s tým, že Európska komisia nezohľadnila, že dopyt po oceli sa zvyšuje v mnohých odvetviach vrátane automobilového priemyslu.
Okrem toho má byť využitie kapacity oceliarskeho priemyslu EÚ pre výrobu ocele na automobily už teraz veľmi vysoké. Výrobcovia automobilov v dôsledku tejto nedostatočnej kapacity trpia podľa ACEA dlhými dodacími lehotami.