BRATISLAVA 7. decembra (WEBNOVINY) – Európska komisia akceptovala postup Slovenska pri skúmaní vplyvov výstavby diaľnice D1 Turany – Hubová na životné prostredie.
Generálne riaditeľstvo pre životné prostredie EK odsúhlasilo finálnu správu nezávislého experta Petra Rotha, ktorá konštatovala, že výstavba úseku medzi Martinom a Ružomberkom nebude mať významný negatívny vplyv na integritu území Natura 2000 a stavba môže byť financovaná z eurofondov.
Agentúru SITA o tom v piatok informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Rokovania vo štvrtok boli poslednou fázou konzultácií s Európskou komisiou o územiach Natura 2000. Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť, a.s. teraz rozpracujú navrhnuté zmierňujúce opatrenia, pričom všetky zmeny projektu od roku 2002 prejdú procesom posúdenia vplyvu na životné prostredie (EIA) a tiež územným a stavebným konaním.
Dobrá správa pre Slovensko
Verejnosť bude zapojená do hodnotiacich procesov rovnako, ako boli pripomienky verejnosti zapracované do hodnotiacej správy Rotha.
Environmentálni aktivisti žiadali prehodnotiť projekt výstavby diaľnice medzi Turcom a Liptovom a navrhovali novú trasu diaľnice s tunelom Korbeľka.
„Je to dobrá správa pre celé Slovensko. Vysporiadali sme sa so základnou požiadavkou Bruselu na nezávislé a transparentné hodnotenie vplyvu výstavby tohto úseku diaľnice, ktorá vzišla z rokovaní s eurokomisárom Janezom Potočnikom v januári tohto roku,“ reagoval na správu z Bruselu minister dopravy Ján Počiatek.
Európska komisia podľa neho ocenila progres, ktorý Slovensko dosiahlo v posledných mesiacoch, zostáva však ešte veľa práce, aby sa diaľnica na severe Slovenska mohla začať stavať v polovici roka 2015. „Toto rozhodnutie je významným predpokladom na to, aby som svojmu nástupcovi na konci môjho funkčného obdobia odovzdával všetky úseky diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami buď hotové, alebo reálne rozostavané,“ dodal Počiatek.
Diaľnica bude stáť 700 miliónov eur
Národná diaľničná spoločnosť začne s environmentálnym monitoringom územia, na ktorom sa bude stavať diaľničný úsek, už v budúcom roku.
Dôvodom je, aby funkčnosť niektorých kľúčových opatrení mohla byť porovnávaná s referenčným stavom pred začatím stavebných prác.
Počas výstavby bude na stavbu dohliadať aj environmenálny stavebný dozor s certifikátom na dozorovanie ekologicky citlivého územia pri výstavbe diaľnice, pričom jeho správy budú priebežne zverejňované.
Zástupcovia ministerstiev dopravy a životného prostredia spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou a Štátnou ochranou prírody začali v septembri sériu rokovaní so zástupcami Európskej komisie o dodatočnom hodnotení vplyvov plánovanej stavby diaľnice D1 Turany – Hubová na chránené biotopy prírody na území Natura 2000. Výstavba diaľnice Turany – Hubová je v zásobníku eurofondových projektov.
Odhadované náklady na stavbu diaľnice s tunelmi Rojkov a Havran dosahujú okolo 700 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Európska únia by mala preplatiť 85 % oprávnených nákladov. Po súčasnej ceste prvej triedy č. 18 v časti od Krpelian po Kraľovany prejde denne viac ako 20 tis. vozidiel.