BRATISLAVA 25. mája (WebNoviny.sk) – Európska komisia (EK) v stredu predložila balík opatrení, ktoré majú umožniť spotrebiteľom a spoločnostiam kupovať a predávať výrobky a služby v celej EÚ cez internet ľahšie a s väčšou istotou. „Až príliš často sa stáva, že ľudia pri nákupe na internete nemôžu využiť najvýhodnejšie ponuky, alebo radšej z inej krajiny nič nekupujú, pretože ceny za dodanie sú privysoké, alebo majú obavy, ako si v prípade nespokojnosti s nákupom uplatnia svoje práva. Tieto problémy, ktoré bránia spotrebiteľom a podnikom naplno využívať príležitosti nakupovať a predávať výrobky a služby on-line, chceme odstrániť,” povedal podpredseda komisie pre jednotný digitálny trh Andrus Ansip.
Predstavený balík opatrení v oblasti elektronického obchodovania sa skladá z troch prvkov. Ide o legislatívny návrh, ktorého cieľom je riešiť neopodstatnené geografické blokovanie a iné formy diskriminácie z dôvodu štátnej príslušnosti, bydliska či miesta usadenia. Ďalej je to legislatívny návrh týkajúci sa služieb cezhraničného dodávania balíkov, ktorého snahou je zvýšiť transparentnosť cien a zlepšiť regulačný dohľad. V poslednom prípade ide o legislatívny návrh, ktorého cieľom je posilniť presadzovanie práv spotrebiteľov a poskytnúť usmernenie, ktoré by malo objasniť okrem iného to, čo sa v digitálnom prostredí považuje za nekalú obchodnú praktiku.
Balík opatrení v oblasti elektronického obchodu dopĺňa dva legislatívne návrhy o poskytovaní digitálneho obsahu a o predaji tovaru cez internet a inými prostriedkami na diaľku, ktoré komisia navrhla v decembri 2015, ako aj nadchádzajúci návrh na zjednodušenie DPH, ktorý je plánovaný na jeseň 2016. Paralelne s prijatím balíka opatrení v oblasti elektronického obchodu komisia predložila aktualizované audiovizuálne pravidlá EÚ a jej prístup k online platformám.