Dotované vlaky v Česku budú môcť prevádzkovať aj súkromníci

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Leo Express
Leo Express má v pláne jazdiť medzi Prahou a Košicami aj bez spolupráce so ZSSK. Foto: buspress.cz

BRATISLAVA 20. septembra (WEBNOVINY) – O prevádzkovanie osobnej vlakovej dopravy vo verejnom záujme v Českej republike sa okrem štátnych Českých dráh budú môcť uchádzať aj súkromní prepravcovia. Ako v stredu informoval súkromný vlakový dopravca RegioJet, postup liberalizácie osobnej železničnej dopravy, ktorý v pondelok schválila česká vláda na návrh ministra dopravy Antonína Prachařa, obsahuje plán súťaží na prvý balík dotovaných liniek.

Zvýšenie komfortu cestovania je prioritou českého ministerstva dopravy. Časový plán liberalizácie je nastavený tak, aby bolo možné využiť finančné prostriedky Operačného programu Doprava 2014 – 2020 na nákup moderných vlakov. Zakúpené vlaky budú k dispozícii dopravcom, ktorí uspejú v súťaži.

„Som rád, že konečne prevážil ekonomický pragmatizmus nad snahou konzervovať štátneho prepravcu,“ vyhlásil majiteľ RegioJet Radim Jančura. Uplynulé roky podľa neho ukázali, že konkurenčný boj v nedotovanej osobnej železničnej doprave rozhýbal český trh, z čoho profitovala najmä cestujúca verejnosť. „Očakávam, že konkurencia v dotovanej doprave prinesie štátu finančnú úsporu na dotáciách a cestujúcim vyššiu kvalitu cestovania,“ uviedol

RegioJet
Foto: SITA/RegioJet

Ministerstvo dopravy SR zatiaľ liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy nepripravuje, ale uvažuje o nej. Podmieňuje ju tým, že najprv sa musí ustáliť železničný grafikon a vzťah vlakovej a autobusovej dopravy. Tento zložitý proces by sa mal uskutočniť bez zbytočných chýb a nedostatkov a v prospech cestujúcej verejnosti. Ministerstvo chce ponúknuť dopravcom možnosť prevádzkovať osobnú vlakovú dopravu vo verejnom záujme na ďalších tratiach, ale až po ustálení prepravných prúdov, teda po definitívnom ukončení rekonštrukcie grafikonu vlakovej dopravy. O aké trate by predbežne mohlo ísť, o tom je podľa rezortu ešte predčasné hovoriť.

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej (SDKÚ-DS) v súvislosti s liberalizáciou osobnej vlakovej dopravy už skôr navrhol, aby štát ponúkol dopravcom pri vstupe na slovenské železnice tri kategórie tratí. Mali by to byť trate so ziskovou, vyrovnanou, resp. málo stratovou a vysoko stratovou prevádzkou vlakov. Predmetom súťaže by mala byť požiadavka o výšku dotácie od štátu. Víťazom by sa stal ten, kto by požadoval najnižšiu dotáciu od štátu na jeden vlakokilometer.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ondrej Matej