BRATISLAVA 16. apríla (WEBNOVINY) – Jediným cieľom reštrukturalizácie stavebnej spoločnosti Doprastav, a.s. je podľa predsedu KDH Jána Figeľa snaha spoločnosti zbaviť sa starých dlhov na úkor poctivých, malých podnikateľov, ktorí pôsobia ako subdodávatelia napríklad na stavbe diaľnice D1 Fričovce – Svinia.
„Záujmom nových, ale stále neznámych majiteľov firmy nie je jej rozvíjanie, ale čo najväčší zisk z kontrahovaných zákaziek. Preto majitelia spúšťajú reštrukturalizáciu,“ informoval v stredu Figeľ na tlačovej besede. Umelými krokmi sa podľa šéfa KDH predišlo tomu, aby skutoční veritelia mali zásadný vplyv na to, komu budú peniaze vyplatené. „Tak sa odohrávajú len účtovné operácie, ktorých jediným cieľom je obísť reálne vyplatenie pohľadávok voči Doprastavu od množstva malých podnikateľov,“ dodal.
Vláda Smeru nespravila nič pre bežných ľudí, tvrdí Figeľ
Predseda KDH si myslí, že všetko nasvedčuje tomu, že vláda Smeru asistuje tomuto podvodu, ktorý podľa neho pripraví tisícky rodín o zaslúžené peniaze a privedie ich na úrady práce. „Za dva roky vláda Smeru nespravila pre bežných ľudí nič. Jediné, čo ju zaujíma, sú vrecká vyvolených podnikateľov, ktoré plní každý mesiac novými a novými peniazmi, na ktoré sa skladáme my všetci,“ vyhlásil Figeľ.
Akcie Doprastavu sa podľa predsedu KDH prestali verejne obchodovať vo februári. Figeľ tvrdí, že spoločnosť sa dostala na vedľajšiu koľaj po tom, čo bol na jeseň 2012 zrušený už ukončený tender na stavbu bratislavskej Filiálky. Konzorcium s Doprastavom v ňom predložilo najlepšiu cenovú ponuku vo výške 269,6 mil. eur. Jedinou záchranou Doprastavu tak podľa neho mohol byť vstup silného investora alebo konkurz.
Cieľom reštrukturalizácie je uhrádzať svoje záväzky načas
Pred rokom sa začali v spoločnosti zmeny vo vlastníckej štruktúre, pričom podľa Figeľa dodnes sa nevie, kto stojí v jej pozadí. „Úplne náhodou sa práve v tom čase rozbiehajú tendre na ďalšie diaľničné úseky a Doprastav v konzorciách získava zákazky za 935 mil. eur. Firma, o ktorej sa prednedávnom hovorilo, že stojí na pokraji krachu, sa tak opäť vracia do hry,“ uviedol Figeľ.
Okresný súd Bratislava I rozhodol o začatí reštrukturalizačného konania voči stavebnej spoločnosti Doprastav, a.s. na jej návrh. Rozhodnutie súdu bolo zverejnené v Obchodnom vestníku 11. apríla. „Cieľom reštrukturalizácie je dostať spoločnosť do stavu, aby mohla uhrádzať svoje záväzky načas,“ informoval agentúru SITA hovorca Doprastavu Michal Krajčír. Neuviedol, koľko spoločnosť dlhuje svojim veriteľom, resp. dodávateľom.
Doprastav sa nechce dať zatiahnuť do politických hier
Doprastav tvrdí, že sa nenechá zatiahnuť do politických hier predsedu KDH Jána Figeľa. „Bol to práve on, v čase keď bol ministrom dopravy, kto zrušením zazmluvnených diaľničných úsekov v hodnote 2 mld. eur, kde v konzorciu bola aj spoločnosť Doprastav, ohrozil celé slovenské stavebníctvo a tisícky pracovných miest,“ uviedol Krajčír.
Doprastav bol súčasťou medzinárodného konzorcia, ktoré malo postaviť úseky D1 medzi Martinom a Prešovom cez PPP projekt. Figeľ ako minister dopravy v roku 2010 zrušil dva z troch PPP projektov pre nevýhodné finančné podmienky pre štát.
Reštrukturalizácia Doprastavu by mala trvať do konca roka. „Dôvodom žiadosti o schválenie reštrukturalizácie boli vysoké záväzky a nezaplatené faktúry za investorom objednané práce na výstavbe poľských ciest, pre ktoré sa spoločnosť obrátila na príslušný súd. Výška škody dosahuje niekoľko desiatok miliónov eur, presnú sumu určia znalci,“ pripomenul Krajčír.
Hovorí sa o sume okolo 40 mil. eur. Každá nová zákazka podľa spoločnosti znamená prácu pre jej okolo 1 200 zamestnancov, ale aj ďalších subdodávateľov, stovky živnostníkov a firiem. Majiteľom Doprastavu je jeho prezident Dušan Mráz, ktorý vlastní 99,9 percenta akcií. Zvyšný podiel vlastní množstvo drobných akcionárov z obdobia kupónovej