BRATISLAVA 4. júna (WEBNOVINY) – Spoločnosť Doprastav, a.s. nemá peniaze, keďže banky jej minulý týždeň zmrazili účty.
Jedna z najväčších domácich stavebných firiem musela obmedziť práce, vrátane diaľničných projektov. Informuje o tom v utorok denník Hospodárske noviny (HN).
Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Doprastavu Juraj Androvič potvrdil, že situácia na stavbách je ťažká, spoločnosť pracuje v utlmenom režime, ale len čo sa opäť dostane k účtom, bude pokračovať.
Dôvodom zablokovania bankových účtov Doprastavu je pravdepodobne to, že valné zhromaždenie Doprastavu 23. mája, ako agentúra SITA už informovala, neschválilo zvýšenie základného imania spoločnosti o 17,141 mil. eur na 51,423 mil. eur, teda o polovicu.
Zmeny v štruktúrach
Vedenie firmy navrhovalo navýšenie základného imania z dôvodu posilnenia kapitálu, ale pre terajšiu zmenu akcionárov sa tak nestalo.
Česká spoločnosť Metrostav a.s. sa rozhodla predať svoj menšinový podiel v Doprastave, keďže tak urobil aj väčšinový vlastník, spoločnosť DOAS, a.s., v ktorej sú jeho manažéri. Do Doprastavu vstupuje veľkopodnikateľ František Hodorovský.
Doprastav chce podľa HN tento týždeň presvedčiť banky, aby účty odblokovali. Pomôcť mu pritom má práve nový človek v pozadí firmy. „Doprastav vnímam ako veľkú príležitosť na zhodnotenie vložených prostriedkov, samozrejme, po jeho ozdravení a stabilizovaní,“ povedal Hodorovský pre noviny.
Doprastav považuje za jednu z najlepších obchodných značiek slovenského stavebníctva s veľmi bohatou a úspešnou históriou. Do spoločnosti vstúpil po tom, ako bývalí akcionári odmietli doliať kapitál.
Hrozí aj konkurz
Spoločnosť potrebuje od akcionára 17 mil. eur, aby si získala dôveru bánk. Počíta aj s ďalším prepúšťaním či predajom prebytočného majetku, nevylučuje však ani reštrukturalizáciu, teda ochranu pred veriteľmi.
Hodorovský tvrdí, že o Doprastav sa zaujíma už nejaký čas a o investícii dokáže konštruktívne komunikovať s kýmkoľvek. „Vlastnícka štruktúra nie je podstatná, podstatné je, či investor a vedenie dokážu zladiť svoje predstavy o fungovaní spoločnosti,“ povedal.
Spoločnosť má podľa neho napríklad vysoký objem pohľadávok a neuznaných nárokov z obchodných vzťahov.
Ich dôraznejšie uplatňovanie by znamenalo zredukovanie nevyhnutnosti externého financovania. „Dôležitý bude aj postoj bánk k financovaniu. Pokiaľ sa spoločnosti nepodarí získať investora, môže skončiť v konkurze,“ dodal pre HN Hodorovský.
Doprastav realizuje desiatky veľkých aj menších verejných projektov za desiatky miliónov eur.
Stavia napríklad vyše 11-kilometrový úsek diaľnice D1 Fričovce – Svinia pri Prešove. Národná diaľničná spoločnosť, a.s. potvrdila, že vzniknutú situáciu už rieši. Utlmená je aj výstavba kanalizácie v Trenčianskej Turnej.