BRATISLAVA 5. júna (WEBNOVINY) – Postavenie detí ako bytostí s vlastnou dôstojnosťou sa má posilňovať. Zabezpečiť to majú v nasledujúcich štyroch rokoch členovia vlády.
Vyplýva to z návrhu Národného akčného plánu pre deti na roky 2013 až 2017, ktorý v stredu schválila vláda.
Autori dokumentu tvrdia, že vznikal inovovanými metódami. Prvýkrát sa do jeho tvorby zapojili aj samotné deti.
Okrem nových úloh upozorňuje aj na témy z predchádzajúceho plánu. Napríklad detského ombudsmana musí Slovensko riešiť aj preto, aby sa vyhlo napomenutiu od Organizácie Spojených národov.
Vďaka akčnému plánu sa majú do slovenského systému postupne zaradiť ustanovenia z Dohovoru o právach dieťaťa. Strategickým zámerom dokumentu je prispieť k budovaniu a rozvoju uceleného a účinného systému na ochranu práv a záujmov detí. Nemenej dôležitá je podľa neho podpora a rozvoj rodiny. Cieľavedome sa má podľa návrhu pracovať tiež na nediskriminačnom zaobchádzaní s deťmi. Zámerom akčného plánu je tiež zabezpečiť im prístup k účinným prostriedkom nápravy pri porušení ich práv.
Návrh akčného plánu pre deti
Na návrhu plánu pracovali ľudia z rezortu práce, školstva, zdravotníctva, spravodlivosti a vnútra. Zapojiť sa doň mali intenzívne aj zástupcovia z mimovládneho sektora združení v Koalícii pre deti.
Metodológia prípravy má byť podstatne inovovaná a prvýkrát sa do tvorby priamo zapojili aj samotné deti. Slovenský výbor pre UNICEF organizoval trojdňový prieskum v skupine 19 náhodne vybraných dievčat a chlapcov vo veku 11 až 15 rokov.
Výstupy z tohto prieskumu použili tvorcovia ako jedno z východísk, podľa ktorého formulovali úlohy. Cieľom prieskumu bolo zmapovať, ako deti žijúce na Slovensku vnímajú dodržiavanie ich práv v každodennom živote. O tom, že z ich názorov sa bude čerpať pri príprave Národného akčného plánu pre deti, boli informované.
Možnosť, že sa budú spolupodieľať na takomto dokumente v nich podľa zástupcov UNICEF vyvolala nadšenie a ku všetkým častiam pristupovali veľmi zodpovedne. Deti pochádzali z rôznych kultúrnych, sociálnych a rodinných pomerov. Jedným zo záverov je, že deti nerozumejú odbornému jazyku politikov, sudcov, lekárov a niekedy aj učiteľov. „Všetky zákonníky sú písané zložito, jediné, čomu sa dá rozumieť, je Súdna sieň,“ povedalo jedno z detí.