Podľa ministra hospodárstva by novela mala zabezpečiť jasnú definíciu podstatných podmienok zmluvy, ktorých zmena bude oprávňovať klienta od nej odstúpiť, jasne určí povinnosť, aby bol zástupca cestovnej kancelárie prítomný už na letisku, zabezpečí poskytovanie jednoznačnej informácie o cene zájazdu už v reklame a umožní, aby bol klient informovaní o výške náhrady v prípade poistnej udalosti už pri podpise zmluvy.
Ako v utorok informovala ústredná riaditeľka SOI Nadežda Machútová, pod tieto negatívne výsledky sa výrazne podpísali predovšetkým nedostatky v zmluvách o zájazde, keď zo 43 kontrolovaných zmlúv zistili inšpektori pochybenia až v 95 %, čím predbehli aj nebankové subjekty, ktoré mali zhruba 80 % nedostatkov.
„Môžem už povedať v tejto chvíli, že cestovné kancelárie tromfli aj nebankové subjekty,“ uviedla Machútová na margo výsledkov.
Nedostatočné informovanie
Medzi najčastejšie prehrešky cestovných kancelárií a agentúr patrilo podľa inšpekcie nedostatočné informovanie klientov pred kúpou zájazdu ako aj chýbajúce poistenie zájazdu. V zmluvách o zájazde zistili inšpektori SOI viaceré pochybenia, keď napríklad v 25 zmluvách našli nedostatky v ustanoveniach týkajúcich sa zmeny podstatných podmienok. Tie pritom umožňujú zákazníkom odstúpiť od zmluvy. „Za podstatné zmeny v dohodnutých podmienkach nebola napríklad označená zvýšená cena zájazdu do 10 %, alebo posun termínu do troch dní,“ uviedla niekoľko príkladov Machútová. V 13 cestovných kanceláriách boli v zmluve zakotvené neprijateľné podmienky, keď si napríklad vyhradzovali právo zmeniť termín nástupu na zájazd až o 7 dní.
Prenášanie povinností na klientov
Cestovné kancelárie podľa jej slov taktiež v rámci zmlúv prenášali svoje povinnosti na klientov a zbavovali sa zodpovednosti za škody a ušlý zisk v súvislosti s meškaním letu. „Nariadenie o právach cestujúcich v leteckej doprave sa týka nielen pravidelných, ale aj nepravidelných liniek a ich klientom patrí presne tá istá ochrana,“ vysvetlila Machútová.
Dopláca spotrebiteľ
Za katastrofálne označil výsledky kontroly aj minister hospodárstva Juraj Miškov, keďže deväť z desiatich cestovných kancelárií neprešlo záťažovými testami SOI.
„Z výsledkov kontroly vyplýva, že je to práve spotrebiteľ, ktorý dopláca na netrhové správanie niektorých cestovných kancelárií,“ konštatoval Miškov.
Podľa jeho slov sú zákony, ktoré boli implementované z európskej smernice ešte v roku 2001 a ktorými sa riadi trh s dovolenkami, nejednoznačné, čo cestovné kancelárie zneužívajú pri vlastnej interpretácii. „Zlyhala férová hospodárska súťaž a dopláca na to nielen spotrebiteľ, ale celý trh s cestovným ruchom,“ doplnil šéf rezortu.
Asociácia nekomentuje
Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) nechce komentovať výsledky kontroly, pretože sa netýkajú jej členov a nebola o nich doposiaľ informovaná. Kontrola sa totiž podľa asociácie týkala prevažne menších cestovných kancelárií. „Hoci sa kontrola prevažne netýkala členov SACKA, obrátime sa na vedenie Slovenskej obchodnej inšpekcie, aby závery kontroly s nami prerokovala, aby sme našich členov mohli vystríhať pred nekorektným jednaním,“ konštatuje SACKA vo vyhlásení. Asociácia má podľa vlastných slov celkovo 160 členov, z toho vyše 100 cestovných kancelárií, ktoré pokrývajú 90 % predaja zájazdov na Slovensku.
Novela zákona o chrane spotrebiteľa
Ministerstvo preto podľa Miškova plánuje do konca tohto roka pripraviť novelu zákona o ochrane spotrebiteľa, v ktorej jednoznačne vysvetlí smernicu Európskej únie. „Už implementovanú smernicu v našom zákone jednoznačne dovysvetlíme, aby to bolo všetkým cestovným kanceláriám a zároveň aj spotrebiteľom jasné, ako tento zákon treba chápať a aby nedochádzalo k chybným alebo účelovým interpretáciám uvedeného zákona,“ dodal Miškov.