BRATISLAVA 25. decembra (WEBNOVINY) – Rozdelenie učiva pre žiakov základných škôl do ročníkov je krokom späť, myslí si to školská analytička Zuzana Zimenová.
Takáto zmena sa navrhuje v inovovanom štátnom vzdelávacom programe pre základné školy. V súčasnosti totiž program určuje len to, aké učivo sa má prebrať na stupňoch – prvom a druhom, ostatné je na škole a učiteľovi. Po novom od začiatku budúceho školského roka by však malo byť učivo rozdelené aj podľa jednotlivých ročníkov.
Učiteľom má rozdelenie uľahčiť prácu
Štátny pedagogický ústav tvrdí, že chce zmenou učiteľom pomôcť. Riaditeľ ústavu Viliam Kratochvíl hovorí, že keď štátny vzdelávací program učivo rozdelí do ročníkov namiesto učiteľov, odbremenia ich od tejto povinnosti a budú mať viac času na to, aby sa na vyučovanie tvorivo pripravovali.
Predsedníčka Združenia samosprávnych škôl Slovenska Alena Petáková s ním súhlasí. Podľa nej tiež v praxi nastával problém, keď žiaci prestupovali zo škôl. Niektoré predmety totiž deti na predošlej škole už mali, iné im zas chýbali a neraz si museli učivo dobrať sami.
Rozpis učiva do ročníkov však učiteľovi podľa Zimenovej neprinesie viac slobody, ale ešte viac ho zviaže a ešte menej bude môcť reagovať na individuálne potreby žiakov. S deťmi bude musieť napredovať podľa nalinkovaného rozpisu bez ohľadu na to, či niektoré deti potrebujú na vzdelávanie vlastné tempo. „Pomohlo by, keby sa štátne vzdelávacie programy prevzdušnili, aby sa dalo napredovať po väčších celkoch. Ešte s minulou vládou sa Štátny pedagogický ústav dohodol, že to ide urobiť postupne. Teraz sa to vracia nazad po ročníkoch,“ hovorí analytička.
Jednoduchšia cesta namiesto systemových zmien
Zimenová chápe, prečo sa učitelia bránia tomu, aby pripravovali učebné osnovy sami. „Ich pracovné úväzky sú vytvorené tak, že majú vyučovaciu povinnosť, potom tam majú nejaký čas na prípravu, ktorý ale nestačí a ešte by mali robiť niečo navyše a nemali by za to dostať ani cent .
Navyše ich ani nikto neučil, ako sa to má robiť. Samozrejme, že sa bránia,“ hovorí školská analytička. Štát si ale podľa nej tým, že im sám rozdelí učivo do ročníkov, vyberá jednoduchšiu cestu namiesto systémových zmien. „Namiesto toho, aby poskytol učiteľom metodickú pomoc, upravil úväzky, platy a skvalitnil vzdelávanie budúcich učiteľov,“ uzavrela.
Inovovaný štátny vzdelávací program prešiel verejnou diskusiou, ktorá trvala do konca októbra. Jej výsledky však zatiaľ nie sú známe. O tom, čo verejnosť najviac pripomienkovala a ako jej podnety zohľadnia, bude Štátny vzdelávací ústav informovať v novom roku. O konečnej podobe štruktúry a obsahu vyučovania rozhodne minister školstva.