BRATISLAVA 18. decembra (WEBNOVINY) – Študenti troch kenských stredných škôl budú môcť od nového roka študovať v nových počítačových učebniach a vzdelávať sa prostredníctvom informačných technológií. Väčšina mladých Keňanov má obmedzený prístup k počítačovým zručnostiam, čo sa prejavuje aj ako výrazná nevýhoda pri uplatnení sa na trhu práce. Cieľom digitalizácie škôl je priniesť viac študijných materiálov a zmierniť výrazný nepomer učiteľov na žiakov. Digitalizácia robí výučbu nielen viac vizuálnou, ale umožňuje viac interakcie medzi študentmi, ktorí svojimi vedomosťami budú môcť obstáť v konkurencii na trhu práce.
Spolu 30 počítačov s technickým vybavením pribudlo do troch škôl v dedinách Marungu, Mwaghogho a Mwambiti v juhovýchodnej Keni, kde Nadácia Pontis realizuje projekt Slovensko-kenská spolupráca pre moderné školy. „Na školách sme zriadili počítačové miestnosti, ktoré sú teraz pripojené na internet. Študenti i učitelia budú môcť už v januári začať nový školský rok s novými digitálnymi technológiami,“ povedal Jakub Šimek z Nadácie Pontis, ktorý projekt v Keni koordinuje. Na počítačovú učebňu čaká aj stredná škola v Kajire.
Tá však najprv bude musieť odstrániť svoje problémy s elektrinou. „Našou snahou je, aby kenskí študenti získali čo najlepšie znalosti v oblasti informačných a komunikačných technológií. Kenských učiteľov tiež čakajú školenia a výmenné študijné pobyty, vďaka ktorým si budú môcť vymieňať skúsenosti so slovenskými. Tentoraz budú spolupracovať s učiteľmi z Obchodnej akadémie v Leviciach,“ vysvetľuje programový koordinátor.
Nadácia Pontis už skúsenosti s podobným projektom má. Nadviazala totiž na projekt digitalizácie dvoch kenských škôl v dedine Rukanga v okrese Voi. „Na projekte budú spolupracovať aj učitelia z Moi High School – Kasigau, kde sme počítačovú učebňu zriadili minulý rok. Aj vďaka tomu si škola významne polepšila v študijných výsledkoch svojich žiakov,“ dodáva Šimek. Škola ešte v roku 2009 bola v rebríčku výsledkov maturít na chvoste. V auguste tohto roku sa však v prípravných testoch na maturitu umiestnila na 2. mieste z 13 stredných škôl v okrese Voi a na 10. mieste zo 46 škôl v kraji Taita – Taveta.
Počítačové kurzy sú na Moi High School pre všetkých študentov povinné a učitelia môžu odučiť aspoň hodinu týždenne pomocou dataprojektoru a interaktívnej tabule. „Keďže škola je internátna, žiaci majú možnosť využívať počítače na získavanie informácií z internetu aj vo voľnom čase. Ich rodičia majú vďaka elektronickým žiackym knižkám prístup k ich študijným výsledkom, ktoré si môžu skontrolovať pomocou zaslania SMS správy.“
Podľa Jakuba Šimeka je podpora vzdelania a zamestnanosti mladých Keňanov najlepšou prevenciou voči pytliactvu a zneužívaniu prírodných zdrojov regiónu, ako aj voči ich sťahovaniu sa do slumov vo veľkomestách. Tým, že okres Voi susedí aj s Národným Parkom Tsavo, má obrovský potenciál na rozvoj domáceho turizmu. Využitie počítačových zručností absolventov by sa mohlo využiť aj tam. Nadácia Pontis projekt realizuje spolu s kenským partnerom Youth for Conservation a za finančnej podpory Slovak Aid.