BRATISLAVA 31. mája (WBN/PR) – Dlho očakávaný úsek diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer, ktorý prechádza ponad mesto Považská Bystrica, bol odovzdaný do užívania. Slávnostného otvorenia sa 30. mája zúčastnili premiér Robert Fico, minister dopravy, pôšt a telekomunikácii SR Ľubomír Vážny, predstavitelia Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s., spoločnosti DOPRAVOPROJEKT, a.s., ktorá tento technicky náročný úsek naprojektovala, ako aj predstavitelia zhotoviteľov stavby.
„Nový úsek diaľnice umožní plynulé spojenie Bratislavy so Žilinou, pričom prispeje jednak k zrýchleniu dopravy, k vyššej bezpečnosti a zároveň skvalitní život obyvateľov Považskej Bystrice,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti DOPRAVOPROJEKT, a.s. Ing. arch. Gabriel Koczkáš. Ako ďalej uviedol, trasa diaľnice bola v uvedenom úseku definitívne stabilizovaná vydaním územného rozhodnutia v januári 2005 na základe Dokumentácie pre územné rozhodnutie z roku 2003 a jej doplnku z roku 2004. „Ďalšie stupne projektovej dokumentácie vypracovala spoločnosť DOPRAVOPROJEKT v rokoch 2005 – Dokumentáciu na stavebné povolenie a 2007 – Dokumentáciu na ponuku. V súčasnosti na spomínanej stavbe diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer vykonáva autorský dozor,“ dodal Ing. arch. Koczkáš.
Celý úsek diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer je rozdelený na dve stavby s rozhraním v kilometri 4,900: Diaľnica D1 Sverepec – Vrtižer, 1.úsek v km 0,000 – 4,900 a Diaľnica D1 Sverepec – Vrtižer, 2.úsek v km 4,900 – 9,595. Toto rozdelenie sa ustálilo až v dokumentácii na ponuku.
Väčšia časť trasy diaľnice je vedená na mostných objektoch, ktoré tento úsek robia náročným na realizáciu, ale zároveň aj veľmi zaujímavým pre širokú verejnosť. Budovaný úsek je takpovediac „prehliadkou“ rôznych typov mostných objektov. Celkovo je na úseku 18 mostných objektov s celkovou dĺžkou 6 676 metrov, z toho priamo na diaľnici je 8 objektov, dva objekty sú nadjazdy nad diaľnicou a 7 objektov sa nachádza na križovatkách Centrum a Vrtižer. Pri výstavbe nosných konštrukcií zhotovitelia využili prakticky všetky známe technológie výstavby od prefabrikovaných konštrukcií cez monolitické konštrukcie realizované rôznymi spôsobmi. Sú tu použité technológie výstavby na podpornej skruži, budovanie pomocou výsuvnej skruže, technológiou postupného vysúvania nosnej konštrukcie, letmo betónované konštrukcie, ako i oceľovo – betónová spriahnutá konštrukcia a letmo montovaná segmentová konštrukcia.
Dominantným mostným objektom v rámci prvého úseku je mestská estakáda ponad mesto Považská Bystrica s pracovným názvom Most na diaľnici „Mestská estakáda“. Mostný objekt má dĺžku 968,7 m so štandardnou dĺžkou pola 122,0 m. Nosná konštrukcia je spoločná pre obidva jazdné pásy diaľnice. Mestská estakáda typu extradosed bola vybudovaná metódou vysúvania – letmej betonáže. Pri jej návrhu sa kládol dôraz na jej vizuálne pôsobenie a navrhla sa jej večerná iluminácia tak, aby bola estetickým krajinotvorným prvkom.
Jedným z rozhodujúcich objektov druhého úseku je mostný objekt „Most na diaľnici Hričovský kanál“, ktorý je dominantný predovšetkým svojou dĺžkou 1 786 m, čím sa zaraďuje medzi najdlhšie mostné objekty na Slovensku. Estakáda je zaujímavá aj extrémnou dilatačnou dĺžkou, aj technológiou výstavby. Priamo na estakádu nadväzuje most ponad rieku Váh, pričom tieto dva na seba nadväzujúce mosty majú dĺžku až 2,112 km.
Hoci od 31. mája budú môcť motoristi využívať spomínaný úsek diaľnice, celý úsek D1 Sverepec – Vrtižer bude úplne dobudovaný až po výstavbe tretej časti stavby nazvanej Diaľnica D1 Sverepec – Vrtižer, 1.úsek, 2.etapa. Tá zahŕňa okrem iného križovatku Sverepec a Stredisko správy a údržby diaľnic Považská Bystrica, na ktoré pripravovala projektovú dokumentáciu spoločnosť DOPRAVOPROJEKT, a.s. Momentálne je tretia časť stavby v realizácií, autorský dozor bude na stavbe vykonávať DOPRAVOPROJEKT, a.s. „Prepojenie diaľnice s existujúcou cestnou sieťou zabezpečia po kompletnom dobudovaní viaceré mimoúrovňové diaľničné križovatky. V križovatke Sverepec na začiatku úseku a v križovatke Vrtižer na konci úseku to bude napojenie na cestu I/61. V križovatke Centrum približne v strede úseku bude diaľnica napojená cez privádzač Centrum na sieť mestských komunikácií, ktorej súčasťou je v tomto mieste cesta II/517,“ vysvetlil Ing. arch. Koczkáš.
O spoločnosti DOPRAVOPROJEKT, a.s.
DOPRAVOPROJEKT, a.s. je súkromná akciová spoločnosť, ktorá poskytuje multidisciplinárne projektové a inžiniersko-konzultačné služby, so zameraním na dopravnú infraštruktúru, pozemné, ekologické a vodohospodárske stavby. Hlavná činnosť spoločnosti, projektovanie, zahŕňa vypracovanie predinvestičných a investičných štúdií (technických, ekonomických, dopravno-inžinierskych a environmentálnych), zámerov a správ o hodnotení vplyvov stavby na životné prostredie, dokumentácií k stavebnému zámeru, na územné rozhodnutie a stavebné povolenie, na ponuku a na realizáciu stavby, dokumentácií skutočného realizovania stavby, ako aj vypracovanie projektov opráv, sanácií a rekonštrukcií. Ďalšou činnosťou DOPRAVOPROJEKTu je inžinierska a konzultačná činnosť.
Predmetom projektových dokumentácií sú predovšetkým diaľničné a cestné stavby, mestské komunikácie, mosty a rôzne pozemné stavby. Súčasne spoločnosť rieši aj všetky systémy hromadnej dopravy, vrátane koľajovej dopravy a metra, objekty pre riečnu dopravu a prístavy, preložky vodných tokov a inžinierskych sietí, geotechnické problémy, ako aj rôzne prieskumné práce a technologické súbory.
DOPRAVOPROJEKT vznikol v Bratislave 1. mája 1949. Od 1. mája 1992 vystupuje DOPRAVOPROJEKT ako nezávislá súkromná akciová spoločnosť. V novembri 2006 sa spoločnosť stala členom SUDOP Group, ktorá spolu s 1 500 zamestnancami predstavuje najsilnejšiu projekčnú skupinu v Čechách a na Slovensku. Spoločnosť DOPRAVOPROJEKT, a.s. sídli v Bratislave, pričom svoje divízie má v Bratislave, vo Zvolene a Prešove, strediská a pracoviská sú v mestách Liptovský Mikuláš, Žilina a Levice. Svoje zastúpenie má aj v Českej republike prostredníctvom organizačnej zložky DOPRAVOPROJEKT, a.s. organizační složka CZ.