Dobrovoľný rozsudok smrti alebo životná zmena? Názory na novú cyklistickú schému v hlavnom meste Španielska sa rozchádzajú.
V horúcich uliciach Madridu sa v priebehu mája objavia stovky elektrobicyklov, ktoré umožnia občanom i turistom spoznávať mesto vlastným tempom. Vyše trojmiliónová španielska metropola tak nasleduje príklad Barcelony, Paríža či Londýna, kde si záujemcovia môžu požičať bicykle formou samoobsluhy. Domáci obyvatelia ale upozorňujú, že madridské ulice nie sú pre cyklistov práve najbezpečnejšie.
„Pohybovať sa po Madride na bicykli bolo ešte pred niekoľkými rokmi snom, v ktorý verilo len zopár ľudí. Dnes je to ale skutočná voľba medzi súkromným autom, mestskou dopravou a bicyklom,“ uviedla starostka mesta Ana Botell. V meste bude už o pár dní k dispozícii 1500 bicyklov, ktoré si bude možné požičať na 150 výdajných miestach.
Taxikár Juan Gutiérrez však nápad považuje za nezmysel a tvrdí, že Madridčania lipnú na svojich životoch dostatočne na to, aby sa odvážili sadnúť si v meste na bicykel. „Je to príliš nebezpečné, je tu hustá doprava. Keď vás nezabije auto, ktoré do vás narazí, tak to urobí to, ktoré do neho vrazí zo zadu,“ povedal. Urbanista Pascual Berron dodáva, že cyklistika je v Madride možná len na istých úsekoch, mnohé cesty sú príliš nebezpečné.
Aj keď predaj bicyklov v Španielsku nedávno predčil predaj automobilov, v centre Madridu je cyklistov vidieť málo. Španielska organizácia pre zákazníkov a spotrebiteľov odporúča na cyklistiku v krajine len Sevillu, Zaragozu a San Sebastian. Naproti tomu Madrid, ale aj Las Palmas, Malaga alebo Cordoba podmienky pre bezpečnú cyklistiku nespĺňajú z dôvodu koncepčných chýb. Chodníky tam medzi sebou nie sú prepojené, často vedú cez jazdnú dráhu automobilov alebo sú príliš úzke.
Madridská radnica je však optimistická. K údajným 300 km existujúcich cyklotrás chce postupne okrem stoviek bicyklov pridať ďalších 70 km cyklistických chodníkov.
www.dailystar.com