Podľa najnovších údajov spoločnosti ABTA Travel Money kupuje 58 % ľudí na zahraničnej dovolenke menej suvenírov ako v minulosti. Tento trend je ovplyvnený obmedzenými rozpočtami na dovolenku a vyššou environmentálnou uvedomelosťou, uvádza portál Breaking travel news.
Suveníry sú „out“
Pri otázke, prečo si počas zahraničnej dovolenky kupujú menej suvenírov, 32 % respondentov uviedlo, že na míňanie na suveníry majú menej peňazí, a ďalších 32 % zdôraznilo svoje ekologické obavy a nechcenie kupovať nepotrebné predmety. No najpopulárnejším dôvodom, pre ktorý ľudia obmedzili kúpu suvenírov, je vnímanie týchto zvykov a výrobkov ako staromódnych a nevkusných (33 %).
Medzi ďalšie dôvody patrí zmena povoleného množstva batožiny a častejšie cestovanie, čo ľuďom umožňuje nakupovať suveníry sami pre seba.
Potraviny a alkohol vedú
Najčastejšími príjemcami suvenírov sú rodinní príslušníci; 41 % dovolenkujúcich ich kupuje pre dospelých príbuzných a 32 % pre deti. Najobľúbenejšími darčekmi sú potraviny a nápoje (vrátane alkoholu), ozdoby, oblečenie a magnetky na chladničku. Medzi nezvyčajnejšie darčeky patrí umelá hlava krokodíla, plastový osol, veľký drevený slon a v jednom prípade dokonca živá ryba!
Jeden z destiatich respondentov uviedol, že stále nakupuje suveníry pre svojich kolegov v práci, čo naznačuje, že tradícia delenia sa o darčeky z dovolenky v kancelárii pretrváva aj v dobe hybridnej práce.
Zážitky nad suveníry
Väčšina ľudí, ktorí na dovolenke kupuje menej suvenírov, radšej minie ušetrené peniaze na vychutnávanie si dovolenky. Tri pätiny (59 %) z nich radšej míňajú na jedlo a pitie v reštauráciách, 55 % ich investuje do celkových nákladov na dovolenku a 52 % ich využíva na rôzne aktivity alebo návštevu atrakcií.
„Náš prieskum naznačuje, že ľudia sa rozlúčili so suvenírmi z dovolenky. To, čo bolo kedysi bežnou súčasťou dovolenky – hľadanie zaujímavých, nezvyčajných alebo dokonca komických suvenírov, ktoré by sme si priniesli domov – je teraz na ústupe. Ľudia sú dnes omnoho opatrnejší v míňaní peňazí v zahraničí a vďaka technológiám môžu zostať ľahko v kontakte s rodinou a priateľmi, čo robí dovolenku menej „záhadnou“, ako to bolo v minulosti,“ uviedol Graeme Buck, riaditeľ pre komunikáciu v ABTA Travel Money.