BRATISLAVA 30. júna (WEBNOVINY) – Zákaz jázd kamiónov nad 12 ton na cestách 2. a 3. triedy by podľa Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia znamenal veľký rast nákladov dopravcov a presun nákladných vozidiel v ešte väčšej miere na preťažené cesty 1. triedy. Prezident ČESMAD-u Pavol Jančovič na štvrtkovom brífingu vyslovil opätovný nesúhlas s prípadným ponechaním spomínaného zákazu pre kamióny vo vládnej novele zákona o cestnej premávke.
„Ak sú vážne problémy na cestách 2. a 3. triedy, sme za to, aby sa odstránili, ale legálnym spôsobom a to prostredníctvom zákazových značiek tam, kde je to naozaj nevyhnutné,“ povedal Jančovič. Podľa neho by bolo absurdné zakázať využívanie regionálnych ciest pre ťažké nákladné vozidlá a pritom naďalej ponechať platenie dane z motorových vozidiel. „V tom prípade by sme neboli ochotní v žiadnom prípade za tie cesty platiť,“ dodal šéf ČESMAD-u.
Parlament začal vo štvrtok ráno rokovať o novele zákona o cestnej premávke z dielne ministerstva vnútra v druhom čítaní. Zákaz jázd pre kamióny na cestách 2. a 3. triedy do novely pôvodne navrhlo ministerstvo dopravy v pripomienkovom konaní. Po výhradách ČESMAD-u však parlamentný výbor pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu navrhol spomínaný zákaz z novely vyňať, s čím gestorský výbor pre obranu a bezpečnosť nesúhlasil.
Súčasné znenie navrhovanej novely zákona o cestnej premávke počíta s plošným zákazom využívania ciest 2. a 3. triedy kamiónmi nad 12 ton. Vodiči podľa prezidenta ČESMAD-u ani netušia, ktoré sú to cesty. „Podľa nás by to znamenalo absolútny chaos na cestách, medzinárodné žaloby, ďalší pád dopravcov a znižovanie zamestnanosti,“ povedal Jančovič o možnom schválení zákazu jázd pre kamióny na týchto komunikáciách. Rozhodnutie gestorského výboru, ktorý neodporučil zákaz pre kamióny vyňať z novely, nepovažuje za podraz. Šéf ČESMAD-u v stredu o tomto probléme hovoril s ministrom dopravy Jánom Figeľom (KDH), ktorý naďalej trvá na vylúčení spomínaného zákazu z novely. Vyňatie zákazu z novely je podľa Jančoviča jediný spôsob, ako predísť chaosu.
„Ak zákaz zostane, reakcia bude pravdepodobne dosť intenzívna. To ma nedonútite povedať,“ odvetil Jančovič na otázku, čo plánujú v prípade, že zákaz pre kamióny začne platiť. „Formu štrajku považujem za posledné riešenie a vyslovene z donútenia. Myslím si, že tento zákaz je nevykonateľný,“ dodal Jančovič s tým, že polícia nebude mať šancu kontrolovať jeho dodržiavanie.