BRATISLAVA 21. novembra 2014 (WEBNOVINY) – Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. má Českým dráham, a.s. (ČD) za nájom štyridsiatich osobných vozňov vyrobených v 80. rokoch minulého storočia zaplatiť 150 eur za vozeň a deň. Päť motorových lokomotív si prenajala od štátneho českého vlakového prepravcu za dennú sadzbu 240 eur na lokomotívu. Prenájom vozňov na deň tak stojí šesťtisíc eur a rušňov tisícdvesto eur.
Vyplýva to zo zmluvy o nájme dopravných prostriedkov, ktorú obe spoločnosti uzavreli ešte 11. novembra, teda pred zavedením bezplatnej prepravy vo vlakoch na Slovensku. Zmluva je zverejnená v Centrálnom registri zmlúv.
Čas nájmu je od 14. novembra do 31. decembra 2014, alebo do vyčerpania limitu 413 tisíc. eur, podľa toho, aká skutočnosť nastane skôr. ZSSK si nájmom vozňov a lokomotív chcela zabezpečiť dostatočný počet zálohových vozidiel pre očakávaný nárast bezplatných cestujúcich vlakmi od 17. novembra. Vozne a lokomotívy boli odovzdané v juhomoravskom meste Břeclav.
Česi nám poslali najhoršie vozne
Štátny osobný vlakový dopravca bude od nedele 23. novembra vypravovať ďalší posilový vlak zo Žiliny (odchod 17:39) do Bratislavy (príchod 20:31). Tento večerný rýchlik pôjde v nedeľu aj 30. novembra a 7. decembra, radený bude z ôsmich miestenkových vozňov druhej triedy.
„Pri očakávanom náraste cestujúcich po zavedení bezplatnej prepravy ide už o druhé navýšenie počtu vlakov, v prvej fáze od 17. novembra pribudlo na trasách Bratislava – Žilina – Košice, Bratislava – Zvolen (Banský Bystrica) – Košice celkom deväť vlakov,“ informovala v piatok ZSSK.
Všetky nové vlaky budú jazdiť do 13. decembra 2014, teda do konca platného cestovného poriadku 2013/2014. „Dráhy poslali na Slovensko svoje najstaršie osobné vozne radu B a Bdt. Ide o najhoršie vozne, ktoré ČD vo svojej flotile majú, pre typické koženkové čalúnenie často prezývané koženky,“ informoval v piatok český portál iDNES.cz. Dieselové lokomotívy radu 754 zas majú prezývku okuliarnik pre vzhľad čelných okien.
České dráhy podľa portálu sme.sk odmietajú, že by požičané vozne patrili k tým najstarším. „Vo vozovom parku máme aj vozne zo 70. rokov, takže v žiadnom prípade nejde o najstaršie vozy,“ uviedol hovorca spoločnosti Petr Šťáhlavský. České dráhy všetky prenajaté vozne doteraz využívajú. „V prípade oboch typov ide o bežné vozne, ktoré využívame pravidelne v osobných i rýchlikových spojoch,“ uviedol Štáhlavský.
České dráhy majú v prevádzke niekoľko stoviek takýchto vagónov. Časť z požičaných vozňov má vynovený interiér, miesto koženky je textil. Hovorca Českých dráh tvrdí, že v tejto kategórii ide o to najlepšie, čo majú. Vozne typu B boli vyrobené ešte v rokoch 1981 až 1983 v bývalej NDR. Vozne Bdt. vyrobila v rokoch 1986 a 1987 vtedajšia Vagónka Studénka pri Ostrave.
Petícia proti bezplatným vlakom
Proti cestovaniu vlakmi zadarmo protestovali v pondelok 10. novembra pred bratislavskou Hlavnou stanicou zástupcovia občianskeho združenia Nová Generácia. Vládny návrh považujú za nezodpovedný populizmus a spustili petičnú akciu, ktorou môžu občania po celom Slovensku vyjadriť nesúhlas. Internetovú verziu petície môžu záujemcovia nájsť na stránke Novageneracia.sk.
Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) a súkromný prepravca RegioJet, a.s. od pondelka 17. novembra prepravujú bezplatne vlakmi vybrané skupiny ľudí. Nárok na cestovanie zadarmo vo vnútroštátnych vlakoch v 2. triede, jazdiacich vo verejnom záujme na objednávku štátu, majú deti do 15 rokov, žiaci a študenti denného štúdia do 26 rokov, starobní dôchodcovia nad 62 rokov, ako aj predčasní dôchodcovia, poberatelia invalidného, vdovského a sirotského dôchodku.