BRATISLAVA 14. februára (WEBNOVINY) – Bratislavský župan Pavol Frešo sa dnes s ministrom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Zsoltom Simonom dohodol na možnom urýchlení čerpania peňazí na projekt Bratislavskej integrovanej dopravy (BID). „Oznámili sme ďalšie výzvy, ktoré výrazným spôsobom pomôžu v doprave v rámci Bratislavskej župy, ale aj v rámci mesta ako takého,“ uviedol Frešo. Ministerstvo dnes vyhlasuje otvorenú výzvu pre mestskú hromadnú dopravu, ktorá bude otvorená do konca mája s celkovou alokovanou sumou 3,2 milióna eur. Zároveň od dnešného dňa do konca júna vyhlasuje výzvu na informatizáciu spoločnosti s celkovou alokovanou sumou 10,5 milióna eur. „Moja návšteva dnes na župe mala cieľ, aby sme si prebrali a dohodli sa, ako možno urýchliť čerpanie tých peňazí a tých projektov, ktoré sú rozbehnuté,“ uviedol minister Simon.
Úmyslom kraja je využiť možnosť čerpať finančné prostriedky na dopravu tak, aby sa nezdržiaval byrokratickými prekážkami. V rámci budúcej integrovanej dopravy kraj počíta s tromi prestupnými terminálmi v Pezinku, Senci a v Malackách. Župa má už jednu súťaž v rámci prímestskej dopravy schválenú Úradom pre verejné obstarávanie a v týchto dňoch by sa mala podpísať zmluva. Takú istú súťaž musí podľa Freša urobiť mesto i Železnice SR. V priebehu niekoľkých týždňov sa chce župa prihlásiť s ďalším projektom, ktorý súvisí s dispečerským centrom. Otázkou ďalších mesiacov sú podľa Freša rokovania o troch prestupných termináloch, ale aj rokovania s mestom o račianskej a vajnorskej radiále. Podľa Freša to síce nepatrí do integrovanej dopravy, ale župa podporuje, aby električka išla ďaleko rýchlejšie. Podľa Simona je však dôležité, aby sa aj hlavné mesto a ostatné mestá zapojili do tohto procesu.
Návrh nového systému Bratislavskej integrovanej dopravy už v minulom roku schválilo krajské zastupiteľstvo. Frešo v cenách predplatných časových lístkov nepredpokladá vážne korekcie, skôr zľavy. Doprava musí byť podľa neho zatraktívnená aj cenovo. „Je úplne zrejmé, že keď si nemusíte platiť dve veci naraz, dva rozdielne systémy, tak to vychádza ako zľava,“ uviedol Frešo. Primárnym cieľom kraja v novom systéme Bratislavskej integrovanej dopravy je dosiahnuť taký stav, aby súbežne nepremávali vlaky a autobusy. Podľa Freša je aj veľa mimomestských autobusov, ktoré chodia po meste prázdne a mohli by naberať ľudí na zastávkach. „Taká jednoduchá úvaha je, že spojíme všetky tie dopravné prostriedky do jedného. Máme tu aj pomerne hustú železničnú sieť, umožňujme ľuďom, aby to používali,“ uviedol Frešo.