BRATISLAVA 27. januára (WEBNOVINY) – Celkové náklady dopravcov kvôli mýtu by sa mali zvýšiť o 5 % až 20 % v závislosti od rozsahu využívania spoplatnených úsekov. Tým, čo využívajú len spoplatnenú sieť a platia maximálne sadzby, by mali náklady vzrásť maximálne o 20 %. Predpokladá to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. „Náklady na mýto oproti diaľničným nálepkám vzrastú na jeden kilometer troj- až sedemnásobne,“ povedal Palčák pre agentúru SITA.
Cena dopravy sa podľa neho podieľa na cene tovaru priemerne 5 % až 10 percentami. Priemerné náklady dopravcov na kilometer dosahujú zhruba 1 euro, uviedol ďalej Palčák. Doterajšie ich priemerné štatistické náklady na nálepky sú na úrovni 2,9 centa na kilometer. Pri platení mýta sa náklady dopravcov zvyšujú na 7 až 21 centov na kilometer.
„Robili sme dopadové štúdie o vplyve mýta na ceny základných potravín, ešte bez vplyvu zníženia spotrebnej dane. Ide o zanedbateľné sumy, okolo desatiny či stotiny percenta. Predpokladaný nárast cien o 0,02 až 0,5 % pre mýto vychádza z ekonomických analýz z pohľadu zavedenia mýta,“ tvrdí Palčák. Tento očakávaný nárast cien je podľa neho trh schopný zvládnuť. Ako dodal, takéto rozdiely v cene rovnakých komodít sú aj v jednotlivých obchodných reťazcoch.
Na základné výrobky, ktoré sa prepravujú v cestnej doprave, budú podľa Palčáka dopady mýta minimálne a navyše by sa mali zmierniť po znížení spotrebnej dane na naftu. Podľa neho je ale potrebné veľmi seriózne s dopravcami podnikajúcimi na Slovensku rokovať a sledovať vývoj ich podnikateľského prostredia.
SITA