BRATISLAVA 16. mája (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) zaplatí za prekládku železnorudných a iných sypkých substrátov a ich rozmrazovanie na pracovisku Východoslovenské prekladiská Čierna nad Tisou 12,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
Štátny nákladný dopravca bude pritom využívať technologické zariadenia spoločnosti Bulk Transshipment Slovakia, a.s. (BTS) v Čiernej nad Tisou, a to rotačný výklopník a rozmrazovňu.
Cargo o tom informovalo vo Vestníku verejného obstarávania s tým, že zákazku zadalo uvedenej firme cez rokovacie konanie bez výzvy na súťaž, lebo tieto služby môže z technických dôvodov poskytnúť iba vybratý dodávateľ.
„Iba využitie technológie rotačného výklopníku vlastníka a prevádzkovateľa spoločnosti BTS, a.s. pri prekládke sypkých substrátov a ich rozmrazovaniu a váženiu na pracovisku SVSP Čierna nad Tisou je technicky jediným možným riešením na zabezpečenie komplexných služieb spojených s prekládkou tovarov zo širokozchodnej trate z Ukrajiny na normálny rozchod v SR,“ uviedlo ďalej Cargo.
Iné postupy sa nemôžu používať
Na určenom mieste má prístup na dopravné koľaje iba Cargo a BTS, ktorá je aj vlastníkom pozemkov, na ktorých má vybudované technologické pracoviská.
V okolí miesta na pristavovanie a vykládku širokorozchodných vozňov z Ukrajiny nepôsobia iní poskytovatelia tejto služby a s takým technickým vybavením, ako je spoločnosť BTS.
Rozmrazovanie a vykládku nie je podľa Carga možné oddeliť, nakoľko by počas prepravy z iného miesta opätovne zamŕzali sypké substráty.
Iným postupom, tvrdí Cargo, nie je možné vyložiť požadované množstvo sypkých substrátov (2,5 mil. ton ročne) ako výklopníkom s výkonom 3,5 mil. ton ročne pri dodržaní ďalších požiadaviek.
Havarijný stav
Určené miesto na rozmrazovanie a vykládku širokorozchodných vozňov typu Chopper, v ktorých sa prepravujú sypké materiály, bolo určené Dohodou medzi vládou SR a vládou Ukrajiny z roku 1996 o železničnej doprave cez štátnu hranicu a cez železničné prechody Čierna nad Tisou – Čop a Maťovce – Užhorod.
Cargo tam v minulosti vybudovalo a prevádzkovalo rozmrazovňu a prvý rudný most umožňujúci vykladať sypké materiály z pristavovaných širokorozchodných vozňov.
Vykládku zabezpečovalo Cargo týmto spôsobom do 1. marca 2006. Pre havarijný stav rudného mosta bolo toto technologické pracovisko zatvorené a ďalej sa sypké materiály vykladali klasickým spôsobom lyžicou bagra. Podľa Carga to spôsobovalo nedodržiavanie harmonogramu vykládky a odosielanie ucelených vlakov k zákazníkom, ako aj poškodzovanie vagónov Chopper.