BRATISLAVA 2. júna (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. hospodárila v prvom štvrťroku tohto roka so stratou 8,76 mil. eur, keď ju medziročne znížila o 62,5 %. V rovnakom období minulého roka nákladný železničný prepravca vykázal stratu 23,34 mil. eur. Vysoko zadlžená štátna firma dosiahla v prvom kvartáli prvý raz po troch rokoch prevádzkový zisk 11,56 mil. eur, pričom pred rokom ešte vykázala prevádzkovú stratu 4,34 mil. eur. Spoločnosť znížila náklady o 36 mil. eur. Vyplýva to z údajov o vývoji hospodárenia spoločnosti, ktoré prezentovali na tlačovej besede vo štvrtok minister dopravy Ján Figeľ (KDH) a podpredseda predstavenstva a riaditeľ odboru ekonomiky Carga Martin Štochmaľ. Firma za prvé tri mesiace roka zvýšila tržby z nákladnej prepravy o 1,4 % na 74,3 mil. eur a objem prepravy vzrástol o 4,3 % na 9,46 mil. ton. V tomto roku plánuje Cargo znížiť celkovú stratu na 29,4 mil. eur, pričom vlani predstavoval negatívny hospodársky výsledok 122,6 mil. eur.
FIGEĽ: Situácia je stabilizovaná, ale ešte nevyriešená
Situácia v Cargu je podľa Figeľa vďaka ozdravným opatreniam stabilizovaná, ale ešte nie je vyriešená a ozdravovanie firmy musí pokračovať.„Prebrali sme Cargo so zadlžením 600 mil. eur na úrovni 82 % vlastného imania,“ povedal ďalej Figeľ s tým, že väčšinu lukratívnych zákaziek, ak nie všetky, vykonávali iné firmy. „Zamestnanci pracovali štyri dni, pričom mzdu poberali za päť dní a peniaze pretekali cez firmu do rôznych pobočiek,“ dodal. Figeľ kritizoval svojho predchodcu Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) za nastavené podmienky v Cargu, čo umožnilo, aby členovia manažmentu dostali na odstupnom spolu 850 tis. eur. Bývalý generálny riaditeľ Carga Matej Augustín pritom dostal odstupné za 14 mesiacov vo výške 154 tis. eur. Minister to označil za „bezprecedentné, nezaslúžené až nehorázne ocenenie.“ Stav v Cargu po nástupe nového manažmentu vlani v októbri bol pritom kritický, firme hrozil bankrot a jej dlh sa prehlboval. Figeľ pripomenul, že v rámci zoštíhľovania klesol počet členov predstavenstva Carga z piatich na troch a po odchode z funkcie už nebudú mať nárok na odstupné.
Cargo pred vznikom hospodárskej krízy ročne prepravovalo okolo 50 mil. ton tovarov
Vlani objem prepravy klesol na 38,6 mil. ton a v tomto roku by sa mal zvýšiť na 41,46 mil. ton, čo by znamenalo rast o 7,4 %. „Nepredpokladáme, že v horizonte troch – štyroch rokov objem prepravy prekročí 45 mil. ton,“ povedal Štochmaľ na otázku o nevyužitej technike na preprave nákladov. „Je v záujme Carga, aby prostriedky, umŕtvené v tejto technike, prenieslo do hospodárenia spoločnosti a sanovalo tie, ktoré boli vytvorené,“ dodal.
Zníženie ceny za používanie železničnej infraštruktúry od začiatku tohto roka o 56 % označil Figeľ za jednu z najdôležitejších zmien. Umožnil to však zákon o doprave na dráhach, ktorý presadila ešte bývala vláda. „Od 1. januára je v priemere nášho regiónu. Považovali sme to za jedno z kľúčových rozhodnutí pre najbližšie roky. Toto prostredie, ktoré je dnes porovnateľné, hovorí aj o konkurencieschopnosti Slovenska s okolím a o schopnosti pritiahnuť tranzitné prepravy na slovenské železnice. Je to zároveň dlhodobejší proces, mnohé dopravy sú kontrahované aj na viac rokov,“ povedal Figeľ.
Cargo plánuje prepustiť v rámci revitalizácie okolo 2 tis. pracovníkov
Cargo plánuje prepustiť v rámci revitalizácie okolo 2 tis. pracovníkov. Ich počet by sa tak mal medziročne znížiť z 9 546 koncom minulého roka na 7 507 v závere tohto roka. V prvom kvartáli tohto roka firma uvoľnila 300 pracovníkov, zväčša v administratíve, pričom zo sociálneho programu im vyplatila 319 tis. eur. Od začiatku roka zároveň skončilo pracovný pomer v Cargu 28 riaditeľov a manažérov. Tieto opatrenia majú firme v tomto roku ušetriť 582 tis. eur. „Čo sa týka optimalizácie zamestnanosti, tento proces je plánovaný tak, aby zohľadňoval očakávaný nárast výkonov v budúcnosti. Vedieme veľmi intenzívne rokovania o tom, aby sa objem zvyšoval nad rámec toho, čo je rozumné očakávať. V prípade, že sa nám podarí zakontrahovať nové objemy prepráv, prehodnotíme aj proces optimalizácie zamestnanosti,“ tvrdí Štochmaľ. Cargo malo začiatkom tohto roka 9 307 pracovníkov, ku koncu marca ich počet klesol na 9 113, koncom mája sa ďalej znížil na 9 041 a koncom júna by mal počet zamestnancov firmy dosiahnuť 8 907.
Figeľ si nemyslí, že zníženie počtu pracovníkov Carga ohrozí dosiahnutie väčších výkonov. „Ozdravovanie nespočíva v tom, aby firma sa tak zúžila, že nebude schopná výkonov, ale zoštíhlila a zároveň vytvárala dôveryhodnejšie a efektívnejšie prostredie práve pre dosahovanie väčších výkonov. Ak porovnáme parametre zamestnanosti alebo prepráv medzi našim a českým alebo poľským Cargom, tak je čo robiť aj na strane zamestnanosti,“ uviedol Figeľ s tým, že optimalizácia zamestnanosti je súčasťou ozdravenia. Poľské Cargo prepúšťa 40 %.
Ministerstvo plánuje predať najmenej 66 % akcií Carga strategickému partnerovi do júna 2012
„To, že narastá tovarová výmena a intenzita vzťahov so slovenským Cargom, je dobrý signál aj pre proces strategického partnerstva. O Cargo je záujem, ale nie toho typu, ktorý exminister Vážny, možno na základe svojho typu myslenia, sa snaží rozvíjať,“ uviedol Figeľ.
VÁŽNY: Cargo umelo zhoršuje výsledky, aby sa lacno predalo
Poslanec parlamentu Ľubomír Vážny (Smer-SD) v stredu obvinil rezort dopravy a Cargo z umelého zhoršovania hospodárenia s cieľom jeho následného lacného predaja.Exminister dopravy tvrdí, že ak nákladný železničný prepravca uvoľní v tomto roku plánovaných 2 tis. pracovníkov, nedokáže v budúcnosti zabezpečiť očakávané zvyšovanie výkonov ani svoje základné funkcie. Cargo by malo podľa Vážneho v tomto roku pritom ušetriť 68 mil. eur po znížení ceny za užívanie železničnej infraštruktúry z 10,2 na 4,9 eura za vlakokilometer.
Vážny označil za zvláštne, že prevádzkové výnosy spoločnosti v druhom polroku 2010 vzrástli o 3,5 mil. eur, no prevádzkové náklady sa zvýšili o takmer 22 mil. eur. Cargo podľa neho dosiahlo v prvej polovici vlaňajška prevádzkový zisk skoro 300 tis. eur a v druhom polroku prevádzkovú stratu vyše 18 mil. eur. Celková strata spoločnosti v prvom polroku 2010 dosiahla 36,4 mil. eur, avšak v druhom polroku sa zvýšila na 84,9 mil. eur. „Už na prvý pohľad je každému zrejmé, že v prezentovaní reálnych výsledkov Carga nie je niečo v poriadku. Pýtam sa teda predsedníčky vlády a súčasného vedenia Carga, ako je možné vyrobiť za tak krátke obdobie stratu takmer 85 mil. eur, pričom všade neustále počúvame, že revitalizácia železničných spoločností sa uberá správnym smerom,“ vyhlásil Vážny.