Cargo sa bráni miliónovej pohľadávke, NOVA hovorí o mafii

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak
Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 11. júla (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. považuje za neodôvodnenú pohľadávku cyperskej schránkovej firmy Lancillon v starom prípade nedodaných rušňov.

Štátny vlakový nákladný dopravca tvrdí, že postup bratislavského okresného súdu je v rozpore s právom a sudkyňa podľa spoločnosti zjavne koná v prospech žalobcu.

„Prehra tohto sporu by ZSSK Cargo mohla spôsobiť do budúcna vážne ekonomické problémy. Naša spoločnosť sa však naďalej bude brániť na súdoch všetkými zákonnými možnosťami tak, aby sme prehre sporu zabránili,“ uviedol vo štvrtok pre agentúru SITA hovorca Carga Martin Halanda.

Žiadajú vyplatiť 82 miliónov

Milionár, peniaze
Foto: Shutterstock

Firma Lancillon zažalovala pred troma rokmi dvoch štátnych železničných dopravcov, ktorí vznikli po rozdelení Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) v roku 2005.

Cyperská schránková firma žiada vyplatiť 82 mil. eur za zmarený zisk z dôvodu nezrealizovaného dodania rušňov.

Ako vo štvrtok informoval denník SME, manažéri vo vedení železníc si v roku 1995 počas vlády Vladimíra Mečiara objednali prototyp nového rušňa u vtedajšej spoločnosti Martinská mechatronická. Hoci železnice s návrhom rušňa spokojné neboli, jeho vývojári tvrdili opak a žiadali zaplatiť za všetkých 98 rušňov.

Lancillon získal pohľadávku voči železničným spoločnostiam v roku 2009 cez exekúciu majetku uvedenej martinskej firmy a dve štátne železničné spoločnosti zažaloval v roku 2010. Spoločnosť Znalekon podľa novín odhadla hodnotu pohľadávky na 21 tis. eur.

Schránková firma však cez súd žiada 82 mil. eur, čo má byť zmarený zisk martinskej firmy, keby rušne dodala. „Taký predpoklad dosiahnutého zisku je v rozpore so znaleckými posudkami renomovaných znalcov,“ uviedol pre SME Alexander Kadela, partner advokátskej kancelárie Relevans, ktorá Cargo zastupuje.

Lipšic hovorí o mafii

Daniel, lipšic
Foto: SITA/Marián Peiger

Spor dostala sudkyňa Okresného súdu Bratislava III Miriam Repáková. Cargo spochybňuje jej nestrannosť, napríklad, námietku zaujatosti neposunula na krajský súd, aj keď to podľa zákona musela.

Repáková predtým ako advokátka podľa novín spolupracovala s právnikom Jurajom Krišťákom, ktorý zastupoval Lancillon.

Obaja boli v predstavenstve, resp. dozornej rade firmy WA Services. Krišťák tvrdil, že cyperskú firmu už dva roky nezastupuje. Minister dopravy Ján Počiatek chce požiadať ministra spravodlivosti Tomáša Boreca, aby preveril konanie sudkyne Repákovej. Ministerstvo ju podozrieva, že nadŕža schránkovej firme.

Predseda hnutia NOVA Daniel Lipšic prípad pohľadávky voči štátnemu Cargu prirovnal k praktikám justičnej mafie. Minister spravodlivosti by mal podľa neho okamžite preveriť, kto a akým spôsobom pridelil spor schránkovej firmy z Cypru a Carga sudkyni Miriam Repákovej.

Preveriť by mal aj to, prečo sudkyňa nenamietla svoju zaujatosť, keďže v minulosti podnikala so zástupcom majiteľa pohľadávky, a prečo neposunula Krajskému súdu v Bratislave námietku zaujatosti vznesenú účastníkom konania voči svojej osobe.

„Tieto tri okolnosti vzbudzujú vážne podozrenie, že prípad mohol byť od začiatku zmanipulovaný v prospech cyperskej schránkovej firmy. Preto by mali orgány činné v trestnom konaní preveriť, či nebol spáchaný trestný čin zneužívania právomocí verejného činiteľa,“ uviedol Lipšic. Ak podľa neho minister spravodlivosti nezačne konať, hrozí nielen krach železničného Carga, ale aj to, že na nezmyselné odškodné v prospech neznámej schránkovej firmy sa budú musieť poskladať daňoví poplatníci.

S Cargom treba robiť

Keďže súčasná situácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. nie je dobrá, podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného, a.s. (VÚD) v Žiline Ľubomíra Palčáka by určite najhoršie bolo nerobiť s Cargom nič.

Štátny vlakový nákladný dopravca totiž napriek znižovaniu počtu zamestnancov má stále okolo šesť a pol tisíca pracovníkov. Do plánovaných troch nových dcérskych firiem Carga, ktoré majú vzniknúť v rámci reorganizácie spoločnosti do polovice budúceho roka, by podľa dopravného experta mali vstupovať partneri s relevantným know-how na základe súťaže.

„Ak samozrejme o takýto vstup na trhu bude záujem. V tomto modeli sú obsiahnuté prvky, ktoré sa už dnes využívajú aj v iných krajinách Európskej únie a podľa mňa je to aj v súlade s legislatívou EÚ,“ uviedol pre agentúru SITA Palčák. Teraz je podľa neho najdôležitejšie udržať túto debatu v odbornej a pragmatickej rovine. „Samozrejme, je tu ešte veľa otáznikov, na ktoré je potrebné hľadať odpovede. Najhoršie by ale naozaj bolo nerobiť s Cargom nič,“ dodal Palčák.

Vláda v stredu schválila návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy. Súčasťou materiálu sú opatrenia na ekonomické ozdravenie, postupné oddlženie a ďalší rozvoj Carga. Štátny vlakový nákladný dopravca má v rámci vnútornej reorganizácie do polovice budúceho roka vytvoriť tri dcérske firmy s následným vstupom partnerov. Z predpokladaného počtu zamestnancov Carga koncom tohto roka okolo 6 350 má do nich neskôr prejsť 1 260 pracovníkov a v materskej spoločnosti by malo zostať 5 090 zamestnancov. Dcérske firmy majú zabezpečovať údržbu a opravy nákladných vozňov a rušňov, manažovať vozne a vykonávať intermodálnu, čiže kombinovanú prepravu kontajnerov.

Šéf VÚD pripomenul, že v celom globálnom sektore železničnej nákladnej dopravy sa hľadajú nové, ekonomicky efektívnejšie spôsoby fungovania. „Dopad finančnej a hospodárskej krízy, prepad výkonov v sektore o 30 %, nerovnaké podmienky pre železničnú a cestnú dopravu, a tým pádom menšia konkurencieschopnosť, stále nízka miera podpory kombinovanej dopravy nútia celý železničný segment hľadať riešenia,“ informoval Palčák. V poslednom období sa podľa neho objavili snahy o spájanie národných železničných dopravcov, kde dôležitú úlohu zohrávajú silní európski hráči. „Ukazuje sa ale, že také jednoduché to nebude. Skôr sa vytvárajú silné logisticko-dopravné zoskupenia a tie momentálne rozdávajú karty,“ priblížil odborník.

Cargo previezlo v roku 2006 ešte 50 mil. ton tovaru a vlani už len 35 mil. ton. Stav zadlženosti spoločnosti voči majetku dosiahol v minulom roku 84 % a spolu so štátnou finančnou výpomocou 215 %. „To má samozrejme dopad na vysoké finančné náklady a je veľmi sťažená možnosť nutného ďalšieho rozvoja. Táto situácia bezpodmienečne núti hľadať riešenia,“ tvrdí Palčák. Už program revitalizácie, ktorý rozbehol vtedajší minister dopravy Ján Figeľ, bol podľa experta krok správnym smerom a je potrebné v ňom ďalej pokračovať.

Do dcérskej spoločnosti Carga pre údržbu a opravy vozňov a rušňov s cieľom zefektívnenia týchto činností má z Carga prejsť okolo 1 200 zamestnancov. Zváži sa pritom majetkový vstup partnerskej Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s., ktorá prevádzkuje osobnú dopravu. Ďalšia dcérska firma pre manažovanie nákladných vozňov má spravovať okolo 12 700 z celkových 13 300 vozňov Carga, pričom zhruba 5 tisíc je nadbytočných. Do tejto firmy má odísť zo štátnej spoločnosti 30 pracovníkov. Cargo má v dcérskej firme odpredať majoritnú časť akcií partnerovi, ale zachová si účasť na riadení aj pri minoritnom podiele. Dcérska spoločnosť v oblasti intermodálnej prepravy by mala zvýšiť objem vnútroštátnej a medzinárodnej prepravy kontajnerov. Pre dosiahnutie tohto zámeru sa predpokladá vstup partnera s medzinárodným know-how. Táto firma by mala manažovať okolo šesťsto nákladných vozňov a z Carga má do nej prejsť tridsať zamestnancov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Daniel LipšicJán FigeľJán Počiatek
Firmy a inštitúcie Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.