Delenie Carga považuje Ján Figeľ za skrytú privatizáciu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Figeľ
Šéf KDH Ján Figeľ Foto: Archívne foto SITA/Tomáš Benedikovič

BRATISLAVA 10. júla (WEBNOVINY) – Rozhodnutie vlády o budúcom rozdelení Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. na tri dcérske firmy a ich následné spojenie so strategickými partnermi kritizoval v stredu predseda KDH Ján Figeľ.

Označil to za skrytú formu privatizácie, keď sa zo spoločnosti oddelia skôr ziskové činnosti a štátu zostanú stratové.

„My sme pripravovali a súčasťou revitalizačného programu bolo strategické partnerstvo pre Cargo ako celok. Takto to dáva zmysel, takto je to rozumné pre štát a občanov,“ povedal Figeľ.

KDH odmieta tento spôsob riešenia situácie v Cargu ako škodlivý pre celok. „Ako spôsob, ktorý ide nielen proti slovám Roberta Fica o tom, že neprivatizovať je riešením, ale proti záujmom SR a občanov tejto krajiny. Pýtam sa, prečo, komu to vyhovuje, komu majú poslúžiť tieto rozhodnutia,“ dodal Figeľ.

Vláda chce Cargo ozdraviť

Železničiari skončili prvý projekt na nákup 32 nov
Foto: SITA/Marián Peiger

Ako pripomenul, za vlády Ivety Radičovej bol o Cargo záujem.

„Strategické partnerstvo s firmou ako celkom je možné a podľa nás rozumné, výhodné riešenie pre SR, možno nie pre niektorých firemníkov, pre niektorých istotných alebo vyvolených,“ uviedol Figeľ s tým, že štát by mal byť reprezentovaný vo verejnom záujme a nie v záujme niektorých.

Vláda v stredu schválila návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy.

Súčasťou materiálu sú opatrenia na ekonomické ozdravenie, postupné oddlženie a ďalší rozvoj Carga. Štátny vlakový nákladný dopravca má v rámci vnútornej reorganizácie do polovice budúceho roka vytvoriť tri dcérske firmy s následným vstupom partnerov.

Z predpokladaného počtu zamestnancov Carga koncom tohto roka okolo 6 350 má do nich neskôr prejsť 1 260 pracovníkov a v materskej spoločnosti by malo zostať 5 090 zamestnancov. Dcérske firmy majú zabezpečovať údržbu a opravy nákladných vozňov a rušňov, manažovať vozne a vykonávať intermodálnu, čiže kombinovanú prepravu kontajnerov.

Predseda KDH, naopak, ocenil rozhodnutie vlády o ďalšom znížení ceny pre železničných nákladných dopravcov za využívanie dopravnej cesty do roku 2016. „Mali sme vo vláde odvahu prijať zásadné rozhodnutie, ktoré je platné od 1. januára 2011 a ktorým sa znížila cena za dopravnú cestu, teda za jeden vlakokilometer o dve tretiny,“ povedal Figeľ.

Fico nechcel nižšie ceny

Robert fico
Foto: SITA/Ivan Kopčáni

Dovtedy boli poplatky pre dopravcov za prístup k železničnej infraštruktúre najdrahšie v Európskej únii a slovenské železnice boli extrémne drahé.

Podľa Figeľa je potrebné pokračovať v revitalizácii celého železničného sektora na Slovensku.

„Nemôžeme mať zadlžené, stratové železnice a preťažené, rozbité cesty. Nemôžeme byť v strede kontinentu ako ostrov, ktorý je obchádzaný preto, lebo kompatibilita alebo ceny skôr vytláčajú dopravu zo slovenských železníc a vedú ju na susedné teritóriá,“ dodal líder KDH.

Prvá Ficova vláda podľa Figeľa nemala odvahu znížiť cenu pre železničných nákladných dopravcov.

„Riešila to inak, veľmi zle, až škodlivo, pretože do stratového Carga namiesto úpravy cien na železnici naliala pôžičku vtedy na úrovni 5 mld. slovenských korún (166 mil. eur). Stala sa ďalšou záťažou, pretože cez Cargo v podstate pretiekla, ľudia tým prácu nenadobudli, boli platení za päť dní a v práci štyri dni. Strata sa prehlbovala,“ uviedol Figeľ.

Táto úprava ceny bola podľa neho rozhodujúca a dôležitá pre celkové postavenie železničnej nákladnej dopravy na Slovensku a v stredoeurópskom priestore.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján FigeľRobert Fico
Firmy a inštitúcie Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.