BRATISLAVA 3. januára (WEBNOVINY) –
Priemerná mzda v Cargo
Vedenie Carga sa zaviazalo zvýšiť priemernú mzdu pre svojich 8 tis. zamestnancov o 2 percentá oproti skutočne dosiahnutej priemernej mzde za rok 2011 s účinnosťou od 1. januára 2012.
Priemerná mzda v spoločnosti za jedenásť mesiacov vlaňajška dosiahla 726 eur.
Rušňovodiči za deväť mesiacov minulého roka zarábali v priemere 830 eur, pracovníci v ďalších profesiách, napríklad vlaková čata, vozmajster a iné robotnícke pozície, 600 až 675 eur.
„Cargo v zmysle Podnikovej kolektívnej zmluvy sleduje a vyhodnocuje priemernú mzdu v spoločnosti vo vybraných profesiách na štvrťročnej báze. Vyhodnotenie je potom prerokované so zástupcami zamestnancov,“ dodala Schmidtová.
Štátny železničný nákladný dopravca tak v utorok odmietol požiadavku Federácie strojvodcov SR pokračovať v rokovaní o uzatvorení kolektívnej zmluvy podľa platnej legislatívy.
Odborová organizácia zastupujúca rušňovodičov spochybnila kolektívne vyjednávanie, ktoré bolo v Cargu ukončené 28. decembra minulého roka dohodou spoločnosti s deviatimi z jedenástich odborových centrál.
Podpis zmluvy bude v stredu
Kolektívnu zmluvu na tento rok plánuje podpísať Cargo s odborovými zväzmi v stredu 4. januára o 14:00, potvrdila pre agentúru SITA riaditeľka oboru komunikácie a hovorkyňa Carga Monika Schmidtová.
„ZSSK Cargo má preukázané, že deväť odborových centrál, ktoré podpísali spoločné stanovisko k predloženému návrhu zamestnávateľa, zastupuje väčší počet zamestnancov ako ďalšie dve odborové organizácie – Federácia strojvodcov SR a Federácia vlakových čiat, združujúce iba niektoré úzko profesijne zamerané skupiny zamestnancov. Keďže sa zástupcovia zamestnancov z jedenástich odborových centrál nedokázali dohodnúť na jednom spoločnom stanovisku, zamestnávateľ rokoval s tými odborovými organizáciami, ktoré zastupujú prevažnú časť zamestnancov ZSSK Cargo a reprezentujú všetky profesie,“ informovalo Cargo.
Diskriminovaní strojvodcovia
Strojvodcovia tvrdia, že na rokovaní v Cargu 28. decembra boli diskriminovaní, keď im odobrali právo kolektívne vyjednávať. Podľa odborárov nebol preukázaný počet členov odborových organizácií a preto rokovanie o uzatvorení kolektívnej zmluvy v Cargu sa nekonalo v súlade so zákonom. Federácia strojvodcov a Federácia vlakových čiat 29. decembra vyhlásili štrajkovú pohotovosť pre nespokojnosť so sociálnym dialógom a nerešpektovanie odborárov v Cargu i Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s.
„Federácia strojvodcov SR bola informovaná, aby zvážila všetky aktivity smerujúce k ohrozeniu bezpečnosti a plynulosti prevádzky v doprave a vyhla sa tak prípadnej zodpovednosti za vzniknutú škodu, ktorú by si ZSSK Cargo od Federácie strojvodcov vymáhala,“ uviedla ďalej Schmidtová pre agentúru SITA.
Niet dôvodu na štrajkovú pohotovosť
Dôvody na vyhlásenie štrajkovej pohotovosti nevidí ani Železničná spoločnosť Slovensko. Železničný osobný dopravca a deväť odborových centrál vrátane Federácie strojvodcov a Federácie vlakových čiat podpísali kolektívnu zmluvu na roky 2012 a 2013 ešte 21. decembra. Spoločnosť sa zaviazala v tomto roku k 3,5-percentnému nárastu tarifných miezd svojich takmer 5 tis. zamestnancov. Priemerná mzda v Železničnej spoločnosti vo výške okolo 845 eur by sa tak mala zvýšiť prvýkrát od roku 2008.
Železnice a odborári podpísali kolektívnu zmluvu
Generálny riaditeľ Železníc SR (ŽSR) Vladimír Ľupták a zástupcovia jedenástich odborových centrál podpísali v utorok kolektívnu zmluvu na rok 2012, ktorá garantuje pre 15 tis. zamestnancov spoločnosti zvýšenie priemernej mzdy o 5 %.
„Nový systém odmeňovania odstraňuje garantovaný princíp seniority a zdôrazňuje princíp odbornosti,“ povedal po podpise kolektívnej zmluvy Ľupták. Podľa neho spoločnosť ruší pásma ročných postupov v jednotlivých tarifných triedach, pričom každá z nich bude mať osobitnú sumu.
Rast miezd nebude mať podľa riaditeľa ŽSR vplyv na dosiahnutie plánovaného vyrovnaného hospodárenia spoločnosti v tomto roku. Priemerná mzda v ŽSR vlani dosiahla 753 eur a v tomto roku by sa mala zvýšiť zhruba o 37 eur. Ľupták povedal, že uzavretá kolektívna zmluva je veľmi vyvážená pre zamestnancov i zamestnávateľa.
Napriek dohodnutému zvýšeniu platov v tomto roku spoločnosť plánuje na mzdy vynaložiť približne o 10 % menej ako vlani. Pokiaľ minulý rok mzdové náklady v ŽSR dosiahli okolo 155 mil. eur, v tomto roku by sa mali znížiť na 140 mil. eur. Podľa Ľuptáka to súvisí s tým, že od začiatku procesu revitalizácie koncom roka 2010 z podniku odišlo okolo 2 tis. z pôvodných 17 tis. pracovníkov.
Predseda Odborového združenia železničiarov František Petroci, zastupujúci najväčšiu odborovú organizáciu na železniciach, vyslovil spokojnosť nad tým, že zamestnávateľ plní svoje záväzky. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pripomenul, že ŽSR boli na jeseň 2010 na hrane kolapsu a v súčasnosti už plánujú dosiahnuť vyrovnané hospodárenie bez straty.
Pre zmenu odmeňovania v ŽSR bola na základe zásadnej požiadavky odborových organizácií dohodnutá garantovaná minimálna výška prémie. Zamestnanci, ktorí ku koncu vlaňajška odpracovali v podniku viac ako 30 rokov, budú mať prémiu 20 eur, a tí, čo odpracovali vyše 27 rokov, dostanú prémiu 10 eur. Kolektívna zmluva na rok 2012 tiež mení výšku a zásady poskytovania odstupného zo šesťnásobku mzdy maximálne na päťnásobok.
Nárok na takéto odstupné budú mať iba pracovníci s viac ako 30 odpracovanými rokmi u zamestnávateľa. Pri odpracovaní desať až 30 rokov bude odstupné vo výške štyroch platov, v prípade päť až desať rokov bude odstupné trojnásobné a pri odpracovaní menej ako päť rokov dosiahne dvojnásobok mzdy.
Kolektívne vyjednávanie v ŽSR začalo vlani v októbri a trvalo takmer do záveru minulého roka.