Capco: Banky sa buď zmenia alebo neprežijú

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: Capco

Aj u nás sa budú musieť banky zamerať v prvom rade na potreby klientov.

BRATISLAVA 23. júna (WBN/PR) – V dnešných časoch poklesu financovania firiem a redukcie investičného bankovníctva označujú banky na celom svete retail za prostriedok pre zabezpečenie rastu. Bez zásadných zmien v obsluhe klientov však nedokážu prežiť v konkurencii iných bánk v jednotnom európskom platobnom priestore SEPA a online zúčtovacích systémov. Banky pritom ťaží aj vlna ďalší povinností v oblasti regulácie.

Ozdravný proces v európskych financiách sa začal na prelome rokov 2008 a 2009. Viaceré z najväčších bankových domov prišli s vytváraním „zlých bánk“, kam presúvali aktíva, ktoré neboli pre ich podnikanie kľúčové. Rizikové položky boli na papieri odpísané, banky tak mohli prezentovať, že prešli ozdravením. Podľa analýz Capco, poprednej globálnej konzultantskej spoločnosti v oblasti obchodu a technológií, ktorá sa zameriava výhradne na finančný sektor, síce banky vyriešili jeden dôležitý problém, ďalšie výzvy a neistoty ale ešte stoja pred nimi.

„Pokračuje tlak na znižovanie nákladov, čo mení spôsob predaja. Technológie prinášajú nových zákazníkov a tiež možnosti, ako sa k nim dostať. Mení sa regulácia zhora – iba spustenie SEPA vytvorilo nový trh so 400 miliónmi zákazníkov,“ hovorí o globálnych trendoch Dr. Hans-Martin Kraus, výkonný riaditeľ Capco CEE.

Zmeň sa alebo skonči

Agende bankárov v západných krajinách dnes dominuje zmena, bez ktorej by malo celé odvetvie problém prežiť. Finančné domy musia napĺňať prísnejšie regulačné kritériá v čase tlaku na ich marže a na znižovanie úrokov. Každodenné riziká, či už jednorazového charakteru, alebo hrozby rôznych žalôb sprevádza aj tlak na inovácie. „Iba ak banky prispôsobia svoje služby digitálnemu veku a zároveň dokážu analyticky pracovať s takzvanými Big Data smerom k individuálnemu zákazníkovi, majú šancu zachovať si súčasnú úroveň prosperity a priazeň zákazníkov,“ dodáva H.-M. Kraus.

Čo musia banky robiť, aby si udržali zákazníkov

Banka blízkej budúcnosti potrebuje podľa analýz konzultantov Capco zvládnuť 4 základné výzvy. Kľúčové je bezchybne poskytovať základné služby: na prvý pohľad majú banky tento krok zvládnutý, avšak večné sťažnosti zákazníkov ukazujú, že väčšina bánk ešte stále zlyháva pri svojich základných úlohách. Banka budúcnosti musí poskytovať pohodlie, možnosť voľby a umožniť zákazníkovi kontrolu: zákazníci chcú prichádzať do kontaktu s bankou podľa vlastných potrieb, nie podľa potrieb a želaní banky. Banka má všetky nástroje potrebné na to, aby zvládla plniť zákazníkom finančné ciele. Prvoradé musí byť pohodlie a užívateľsky priateľské prostredie, kombinované s osobným finančným plánom a správou aktív. A poslednou nadstavbou je potreba napĺňať sociálne potreby zákazníkov: tak, ako chcú ľudia komunikovať s poskytovateľmi iných produktov a služieb, aj od banky očakávajú, že dokáže byť súčasťou platformy pre konverzáciu s vrstovníkmi. „Kým sa budú banky snažiť vtlačiť zákazníkom vlastné videnie produktov a spôsobov ich využívania, nikdy si ich nedokážu úplne získať. Pritom moderná banka si na rozdiel od minulosti nemôže dovoliť ostať v pozícii inštitúcie takpovediac zo skla a ocele, ale naopak musí viesť so zákazníkom dialóg a stať sa neoddeliteľnou súčasťou jeho života. V opačnom prípade ju zákazník v budúcnosti bez problému a v okamihu vymení za alternatívneho online finančného operátora,“ vysvetľuje Claus Hintermeier, riaditeľ Capco Nearshore, Bratislava.

Capco je jediná globálna konzultantská firma špecializovaná na finančné inštitúcie. Dokáže pomôcť zmeniť banky zvnútra, keďže sa orientuje na celý hodnotový reťazec finančných inštitúcií. To znamená, že poskytuje konzultácie nielen k stratégii a zmenám v interných procesoch, ale dokáže technologické zmeny a outscourcing procesov priamo zrealizovať.

Zdravé slovenské banky: dokedy?

Slovenské banky sú na tom pri porovnaní s ich zahraničnou konkurenciou (často z vlastnej skupiny) zatiaľ dobre, pokojná stabilita ale môže byť iba dočasná. Tlak na to, aby sa banky stali relevantnejšími a aktívnejšími v predaji ich produktov bude rásť aj v strednej Európe.

„Už dnes to vidíme pri niekoľkých ukazovateľoch: na Slovensku klesá objem pôžičiek od bánk pre firmy, rovnako klesajú aj úroky na nové pôžičky. Aj u nás platí, že prežije iba ten, kto sa zmení a ostatní trh opustia,“ hodnotí Iľja Iliť, analytik Capco Nearshore Bratislava. Bankám na Slovensku môže čoskoro pribudnúť ďalšia silná konkurencia – či už z ostatných krajín eurozóny jednotným trhom SEPA, alebo postupným prenikaním zahraničných bánk do strednej Európy, ako to spravila kórejská banka Shinhan v apríli v Poľsku.

O spoločnosti Capco

Capco je vedúci globálny poskytovateľ integrovaného poradenstva, technológii a transformačných služieb venovaných výhradne odvetviu finančných služieb. Spoločnosť sa špecializuje na bankovníctvo, kapitálové trhy, riadenie zdrojov a investícií, financie, riadenie rizika a technológie. Capco pomáha klientom úspešne zvýšiť tržby, riadiť risk a zmeny regulácií, znižovať náklady a zvyšovať kontrolu.

Spoločnosť bola založená v roku 1998 a stará sa o klientov v popredných finančných centrách v severnej Amerike, Európe, Ázii a Afrike. Capco má viac ako 2500 profesionálnych konzultantov s priemernými viac ako 13 ročnými skúsenosťami v odbore. Firma bola od počiatku pôsobenia exkluzívne zameraná na finančný sektor a doteraz si vybudovala silnú reputáciu vďaka mnohým svetovými finančným inštitúciám na globálnom trhu, s ktorými spolupracuje.

Capco sa v roku 2010 stala súčasťou rodiny FIS (NYSE:FIS) – svetovým lídrom v poskytovaní bankových a platobných technológií. Spoločnosť je tak ešte viac schopná poskytnúť komplexné riešenia a veľkú škálu transformačných programov vo finančných službách.

Viac informácií nájdete na www.capco.com

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Capco