4 veci, ktoré by ste nikdy nemali robiť v lietadle. Letušky prezradili, čo ich na cestujúcich hnevá najviac

lietadlo
lietadlo Foto: www.shutterstock.com

Letecká doprava je pre mnohých ľudí symbolom dobrodružstva či začiatkom vytúženej dovolenky. Zatiaľ čo cestujúci si v oblakoch často užívajú pohodlie a krásne výhľady, pre palubný personál je let bežnou pracovnou rutinou – a niekedy aj veľmi stresujúcou povinnosťou. Letušky a stewardi sa stretávajú s rôznymi typmi cestujúcich a nie vždy ide o príjemné zážitky. Viete, aké správanie ich rozčuľuje najviac a prečo by ste sa mu mali na palube vyvarovať?

Ignorovanie značky „Zapnite si bezpečnostné pásy“

Všetci pasažieri sú pri nástupe do lietadla informovaní o povinnosti pripútať sa vždy, keď je to potrebné. Napriek tomu mnohí túto povinnosť zanedbávajú. Keď sa rozsvieti kontrolka, ktorá upozorňuje na nutnosť pripútania, je dôležité zostať sedieť. Pravidlo neexistuje len tak pre zábavu – má zásadný význam pre bezpečnosť všetkých na palube.

„Cestujúci často nerešpektujú svetelnú signalizáciu a napriek upozorneniu vstanú, aby si odskočili na toaletu či sa trochu ponaťahovali. Snažia sa nám dokonca vysvetliť, že ide o súrny prípad. Pravidlá sú však jasné. Ak svieti kontrolka, nikto by sa nemal pohybovať po kabíne,“ uvádza skúsená letuška.

Dôvodom sú najmä náhle turbulencie, ktoré môžu vzniknúť bez varovania a spôsobiť vážne zranenia. Stačí jedna nepredvídateľná vzdušná jama a voľne sa pohybujúci človek môže byť odhodený, zraniť seba či ďalších cestujúcich. Letušky tak neupozorňujú len z formalít, ale skutočne sa snažia predísť úrazom.

Nevhodné využívanie priestoru na batožinu

Známa situácia: nastupujete medzi poslednými a márne hľadáte miesto, kam by ste uložili svoju príručnú batožinu. Dôvod? Mnohí pasažieri si svoje bundy, kabelky či batohy odložili hore, hoci patria pod sedadlo pred nimi. Palubný priestor nad hlavou je určený výhradne na kufre, ktoré sa pod sedadlo jednoducho nezmestia.

„Nie je nič horšie, než keď pasažier príde na poslednú chvíľu a márne hľadá voľné miesto pre svoj kufor. Let sa tým zbytočne zdržiava, my musíme zasahovať a často komplikovane premiestňovať batožinu cestujúcich po celej kabíne,“ dodáva letuška s dlhoročnými skúsenosťami.

Vstup do kuchynky posádky

Množstvo cestujúcich, ktorí čakajú na uvoľnenie toalety, prirodzene zamieri k zadnej časti lietadla, kde sa nachádza kuchynka. Táto oblasť je však striktne vyhradená pre palubný personál. Aj keď sa to zdá byť len maličkosť, z hľadiska bezpečnosti a efektivity práce ide o zásadný problém.

„Kuchynka nie je miestom pre pasažierov. Okrem toho, že tam pracujeme s horúcimi nápojmi či jedlom, sú tam uložené rôzne zariadenia, ktoré môžu byť nebezpečné. Navyše, tesne pri nej sú aj dvere do kokpitu, ku ktorým je prísny zákaz prístupu,“ vysvetľuje letuška. Ak máte potrebu postaviť sa alebo sa pretiahnuť, postačí priestor v uličke, ktorý je na to určený.

Odovzdávanie odpadu v nesprávnom čase

Upratovanie odpadkov na palube lietadla prebieha pravidelne a cestujúci sú vždy včas upozornení, že palubný personál odpad zbiera. Napriek tomu sa stále opakuje scenár, keď cestujúci odovzdávajú smeti v najnevhodnejší moment – počas pristávania.

„Veľa ľudí začne podávať odpadky práve v okamihu, keď sa lietadlo chystá pristáť. Vtedy sa ale už naša pozornosť plne sústreďuje na bezpečnostné opatrenia. My musíme kontrolovať pásy, zvislé operadlá, vyhrnuté rolety a sklopené stolíky, nemáme čas zaoberať sa odpadom,“ zdôrazňuje letuška.

Nezabúdajte preto rešpektovať pokyny personálu a odpad odovzdávajte vo chvíli, keď sú na to pripravení – spravidla krátko pred začiatkom zostupovania lietadla.

Lietanie je príjemný zážitok, ale iba ak dodržiavate pravidlá. Ak budete rešpektovať prácu palubného personálu, nielenže spríjemníte let sebe, ale pomôžete urobiť prácu letušiek bezpečnejšou a menej stresujúcou. A o to predsa ide všetkým – cestujúcim aj posádke.

Odporúčané

Mohlo by Vás zaujímať