Predseda Most-Híd Béla Bugár sa vyjadruje v rozhovore k aktuálnemu politickému dianiu.
Aký bol rok 2014 z vášho pohľadu?
Bol trošku horúcejší ako rok 2013. Vznikajú nové trendy. Ľudia akoby čakali spasenie, alebo vyliečenie svojich problémov od nezávislých kandidátov. To potvrdila novovznikajúca strana Radoslava Procházku, prezidentské voľby, ale najmä voľby do miestnych samospráv. Na politickej scéne sú turbulencie. Ľudia protestujú proti rozkrádaniu, najmä v zdravotníctve. Časť opozície robí politiku na ulici, ktorá však určitým spôsobom aj pomáha. Tlak námestia totiž prispel k pádu predsedu parlamentu. Padla aj ministerka. Nový minister zdravotníctva na základe tlaku začal čistiť zdravotníctvo.
Smer sa síce dostáva pod tlak, ale nie opozičný. Skôr mediálny, alebo sčasti aj ulice. Opozícia alternatívu neponúka. Práve naopak Ľudová platforma ohlasovaná s pompou skončila.
Ak niečo nefunguje, netreba to siliť. Udržať nejakú platformu len preto, lebo sme to založili pred dvomi rokmi, pričom jeden z partnerov brzdí aj odpoveď na otázku, či ideme na pozvanie premiéra na stretnutie s ním. Tak to nemá význam. Ak platforma nevedela byť akčná, museli sme konať. Veľakrát sme cúvli, pretože spoločný záujem bol pre nás v danej chvíli dôležitejší, ako ten stranícky. Nemalo to však význam, preto sme vystúpili z platformy. Meníme profil strany, máme program Občiansku víziu 2016, začali sme proces zmeny na občiansku stranu. Robíme všetko preto, aby naša strana bola silnejšia. Nesúhlasím však s tvrdením, že opozícia nič nerobí. Upozornila, že Smer už dvakrát do parlamentu predložil návrh, ktorý nevznikol v straníckej centrále, ale centrále finančných záujmových skupín. To predtým nikdy nebolo. Úlohou opozície je kontrolovať. Smer sľúbil kontrolné orgány opozícii, ale podmieňuje zvolenie jej kandidáta, že všetci do nohy, budú hlasovať za neho. Aj na to sme upozorňovali. Nie je teda pravda, že opozícia nič nerobí. Cez návrhy na odvolávanie členov vlády sme upozornili aj na iné nezdravé javy. Nedá sa povedať teda, že opozícia len čaká na to, čo urobí ulica, alebo novinári. Pravdou je, že opozícia nie je jednotná. Opozícia však nemá byť jednou stranou, ale áno, v základných cieľoch by mala byť jednotná. Preto sme sa snažili o Ľudovú platformu a preto sa snažíme spolupracovať s tými, ktorými sa dá. Ale dá sa normálne spolupracovať s Matovičom, ktorý každého napáda? Nie. Dá sa spolupracovať s SaS, ktorá nemá ani klub a ktorá zapríčinila spolu s Matovičom pád vlády? Ako môže byť alternatívou OĽaNO s Matovičom na čele, alebo SaS so Sulíkom na čele, ktorí zložili vládu a na tácke ponúkli vládnutie Smeru? Možno budeme potrebovať ešte jedno volebné obdobie, aby ľudia prišli na to, že ak je niečo nové, neznamená to zároveň aj lepšie. Možno iné, ale nie lepšie. Aj keď nehovorím, že my nerobíme chyby. Lenže my fungujeme na základe uznávaných demokratických princípov. A parlamentná demokracia na Slovensku je založená na politických stranách.
Na pravej strane politického spektra začali vznikať nové strany, ako huby po daždi. Takto stabilita nevyzerá. Ficovi sa ľavicový priestor podarilo zjednotiť, ale pravica je stále rozdrobenejšia.
Na začiatku to Ficovi fungovalo. Tým, že vládne sám, chrbticu demokracie zbytočne zaťažuje a kriví. Veta „Vyhrajte voľby a môžete všetko“ hovorí o genetickom kóde Smeru.
Povedali ste s kým sa spolupracovať nedá. V komunálnych voľbách ste si vyskúšali spoluprácu so Sieťou Radoslava Procházku. Dá sa s ním spolupracovať na základe vašej skúsenosti?
Niekde áno a niekde nie. Sieť má stále novorodenecké chyby. Sieť sa potešila, že hneď na začiatku dostala v prieskumoch vysoké preferencie, teraz sa zasekli na 12 percentách. Lenže jedna vec je mať popularitu a podporu od občanov, ale druhá vec je naučiť sa spolupracovať. Napríklad, čo urobila Sieť v Košiciach na poslednú chvíľu a akým spôsobom rokovala, tak schopnosť spolupráce s našou krajskou organizáciou stratila. Ak sa nenaučia, že sa nedá len odkazovať a odsúvať rokovania a nakoniec prídu s oznamom, že už sa rozhodli a my sa môžeme ak chceme pripojiť, to nie je možné. Teda dá sa so Sieťou spolupracovať, ale tieto chyby bude musieť Procházka vedieť odstrániť. Mať preferencie, znamená aj zodpovednosť. Je to však vždy zodpovednosť predsedu strany, aby dokázal ukočírovať stranu tak, aby ich každý vnímal, že ak dajú slovo, tak platí aj o polnoci.
Riešením nie je široká koalícia, aká vznikla po roku 2010 a riešením nie je ani vláda jednej strany.
To nie je pravda. Prvá, alebo aj druhá Dzurindova vláda, bola tiež široká koalícia. To je v prvom rade na osobe premiéra a potom na predsedoch politických strán. Nedá sa spolupracovať, ak niekto nechápe, že politika je umenie robiť kompromisy. Samozrejme, že treba vedieť hranicu pokiaľ sa kompromisy dajú robiť. Je tu zaužívaný názov „zlepenec“. No a čo, aspoň sme jeden druhého kontrolovali. Aj vtedy boli problémy, ale aby sa rozkrádal štát vo veľkom ako dnes, pričom premiér to nevedel ukočírovať… Premiér síce odvolal ministerku, následne sa však zistí, že všade, kde dali svojich nominantov ako riaditeľov nemocníc, všade kradnú. To znamená, že kradnú od pacientov. To je len v zdravotníctve. Teda nesúhlasím, že by to kedysi nefungovalo. Za Dzurindovych vlád sme prijímali reformné kroky, ktoré boli bolestivé. Chybou Radičovej vlády bolo, že trvala len krátko. Prvý rok sme museli konsolidovať, pretože prvá Ficova vláda zanechala skoro osempercentný deficit. Keby sme vládli štyri roky, možno by sme dopadli ináč.
Povedali ste, že Fico vládu nevie ukočírovať. Nevie, nechce, alebo nemôže?
Nevie, alebo nemôže, ale to celkom neviem rozlúsknuť. To, že odvolá ministerku neznamená, že vyriešil problém. Minister je vždy len akýmsi koncovým článkom, ktorého verejnosť vidí a pozná. Cez ministerstvo sú však v rôznych inštitúciách ľudia, ktorých tam nominovala vládna strana.
Čiže tvrdíte, že Smer to má vo svojom kóde?
Je to systémová, vnútorná chyba Smeru. Nemá nad sebou kontrolu, pretože nepotrebuje kontrolu, má 83 poslancov. Hovoria, že vyhrali a teda môžu všetko. Preto nepustia do kontrolných orgánov opozíciu. Je to teda priamo v ich systéme, v spôsobe rozmýšľania. Všade dali svojich ľudí, ktorí si mysleli, že môžu všetko.
Ako vnímate, že politika sa sčasti presúva do ulíc?
Je to právo občanov, ale nemyslím si, že je to ten najšťastnejší spôsob uplatňovania politiky zo strany politikov, hlavne, keď sú v parlamente. Je nemysliteľné, aby napríklad v Nemecku nejaký opozičný politik proti premiérovi, alebo predsedovi parlamentu, organizoval protesty na ulici. Neodsudzujem Hlinu, pretože vidí nemohúcnosť parlamentu. Smer totiž vytláča normálnu opozičnú politiku z parlamentu. Nie je možné, že bývalý predseda parlamentu vyradil body z rokovania parlamentu. To rokovací poriadok nepozná. Nie je možné, aby každý opozičný návrh bol zamietnutý a potom o pol roka s rovnakým príde vládna strana. To predsa nie je normálne. Alebo nedovolia poslanecké prieskumy. To nie je demokracia. Smer pošliapal parlamentnú demokraciu v NR SR. Výsledkom toho je, že niektorí povedali dosť, ideme do ulíc. Ja si myslím, že moje miesto je v parlamente, aj keď ten zápas je chvíľami nezvládateľný. Ľudia nás volili preto, aby sme v parlamente riešili ich problémy.
Myslíte si, že Smer si svojimi krokmi zatvára dvere pre prípadnú spoluprácu v budúcom volebnom období?
Ak budú takto pokračovať, tak určite. Štýl politiky, spôsob ako menili systémy, keď povedia, že nebudú dvíhať dane, na druhej strane to však s úsmevom robia, alebo keď povedia, že sú sociálna vláda, ale na druhej strane dusia živnostníkov, ak teda toto nebude Smer schopný zmeniť, tak si neviem predstaviť žiadnu stranu, ktorá by povedala, že s ním bude vládnuť. To už nehovorím o pošliapaní demokratických princípov.
Sú riešením pre súčasnú situáciu predčasné voľby?
Ja by som túto šancu Smeru nedal. Ak však vládna strana bude provokovať s korupciou, tak dav môže narásť a potom nebude iná možnosť. Ale ak v Smere pochopia, že to nemôžu robiť, voľby môžu byť v riadnom termíne.
Aký bol rok 2014 z hľadiska strany Most-Híd?
Z pohľadu volieb bol úspešný. Získali sme jedného europoslanca. V komunálnych voľbách sme zastabilizovali na južnom Slovensku svoje pozície. Stratili sme len jedného starostu. Keď pripočítame k zvoleným kandidátom aj nezávislých, ktorých sme podporili a podpísali s nimi dohodu, tak v okrese Dunajská Streda sme podporili dvanástich kandidátov, zvolení boli deviati. Niektorí z nich už vstupujú k nám do strany. Dopadli sme lepšie ako hociktorá iná strana na južnom Slovensku. Tento rok sme však oslávili aj piate výročie od vzniku strany. Prijali sme Občiansku víziu, teda program, ktorý hovorí o tom, čo Most-Híd chce. Je to dokument o tom, ako si predstavujeme život všetkých občanov na Slovensku bez ohľadu na národnosť, bez ohľadu na región v ktorom žije. Sme presvedčení, že náš program je alternatívou, je dobrou víziou pre budúcnosť a rast Slovenska.
Ako je možné, že sa vám na južnom Slovensku nedarí získať mestského voliča?
V parlamentných voľbách, v ktorých je vyššia účasť, sme mestského voliča dokázali získať. Vždy sme boli silnejší v mestách. Dunajská Streda je výnimka, pretože tam to naši funkcionári pokazili. Získali sme však Kráľovský Chlmec. Udržali sme Rožňavu. Vo Fiľakove sme len my podporili nezávislého kandidáta, ktorý aj zvíťazil. To znamená, že s výnimkou Dunajskej Stredy sme v mestách nestratili. Pre nás je veľkou výzvou pritiahnuť našich voličov k urnám, pretože potom nemáme problém. Pokiaľ ľudia necítia, že vo voľbách ide o veľa, tak nejdú voliť.
V Komárne ste uzavreli v komunálnych voľbách koalíciu s SMK, ale váš spoločný kandidát neuspel. Je to odkaz pre parlamentné voľby, že spoločne kandidovať nemôžete?
Päť rokov proti nám viedli špinavú kampaň. Z SMK na protest proti tejto spolupráci vystupovali ľudia, pretože „neboli ochotní spájať sa so zradcami“, teda s nami. Ľudia neuverili v úprimnosť takejto spolupráce. SMK dostalo možnosť, aby sa správalo normálne. Nedokázali to v Komárne, napádajú nás však znovu aj po voľbách. Bude trvať dlhšiu dobu, aby mohlo dôjsť k spolupráci medzi našimi stranami. My však neriešime, čo robí SMK. Máme svoj program, ideme s ním do boja a budeme sa spoliehať na vlastné sily a schopnosti.
Vypláca sa Most-Híd orientácia na občiansku stranu?
Áno. Je len otázka času, kedy to dokážeme pretaviť do našich preferencií. Musíme udržiavať intenzívnejší kontakt s občanmi. Musíme sa tiež pozerať, či každý náš návrh pomôže občanovi.
Na rozdiel od SMK Most-Híd nehovorí o územnej autonómii. Potrebujú Maďari na Slovensku autonómiu?
Územná autonómia nie je programom Most-Híd. My hovoríme o kultúrnej a školskej samospráve menšín. Tie pre svoj rozvoj pre zachovanie potrebujú garantované práva v oblasti používania svojho jazyka, rozvíjania kultúry a školstva. Nie je normálne, ak štát prikáže používanie len niektorých učebníc. Prečo by sa nemohli používať anglické, alebo nemecké učebnice? Peter Pellegrini zrejme pochopil, že pre príslušníkov národnostných menšín, teda aj pre občanov maďarskej národnosti je veľmi dôležité, aby sa naučil komunikovať v slovenskom jazyku. Potom však treba zmeniť metodiku jeho výučby. V tomto je potrebná určitá samosprávnosť. Rovnako aj v kultúre. Vedúci úradu vlády rozhoduje, že nedá peniaze dedine na národnostnú slávnosť, ktorá sa tam organizuje už niekoľko rokov. Peniaze dá takej dedine, ktorá len s niečím začína. Prečo by sme nemohli pripraviť zákon, podľa ktorého štát určí, koľko je peňazí vyčlenených na menšinovú kultúru, menšina to bude spravovať a štát to bude kontrolovať? To je systém samosprávnosti.
Treba dať menšinám do rúk viac voľnosti, aby sa zastavil úbytok príslušníkov menšín?
Asimilácia sa zrýchľuje, pretože niektorí dávajú deti do slovenských škôl, pretože neveria, že sa dá v školách s vyučovacím maďarským jazykom naučiť slovenčina na dobrej komunikačnej úrovni. Preto sa snažíme toto odstrániť. Asimilácii prispievajú aj zmiešané rodiny, kde závisí od dohody, do akej školy dieťa dajú. Mnoho študentov odchádza do škôl do Čiech odkiaľ sa nevrátia. Pre nás je však ešte katastrofálnejšie, že niektorí idú študovať do Maďarska, kde platí pravidlo, podľa ktorého musí zostať pracovať v Maďarsku, ak chce mať štúdium zadarmo. Ak tam zostane desať rokov, už sa nevráti. To nám odrezáva inteligenciu.