BRATISLAVA 24. júna (WEBNOVINY) – Štyri stredopravé strany formujúce budúcu vládnu koalíciu plánujú prehodnotiť ďalšiu realizáciu diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Chcú pritom zohľadniť skúseností a výsledky z už realizovaných projektov s cieľom zefektívniť ďalšiu výstavbu dopravnej infraštruktúry. Vyplýva to z obsahu programových téz SDKÚ-DS, SaS, KDH a Mostu-Híd v pôsobnosti Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Pri výstavbe diaľnic majú byť využité aj zdroje v druhom dôchodkovom pilieri.
„Zrušíme projekt širokorozchodnej trate. Liberalizujeme Slovenskú poštu s garanciou univerzálnej poštovej služby. Zachránime bratislavské letisko a Cargo vstupom silných strategických investorov,“ sľubuje vznikajúca nová vládna koalícia. Prostriedky z eurofondov určené na podporu súkromných firiem chce presmerovať do budovania infraštruktúry.
Budúca vládna koalícia mieniť uprednostňovať hromadnú dopravu pred individuálnou dopravou. Chce pritom tvrdo uplatňovať práva Národnej diaľničnej spoločnosti a štátu vyplývajúce zo zmluvy s dodávateľom elektronického mýta. „Preskúmame tento projekt z hľadiska presadzovania verejného záujmu,“ dodávajú štyri strany vo svojich cieľoch. Mýto pre osobné automobily podľa nich nebude zavedené a naďalej zostanú diaľničné známky.
Stredopravé strany zároveň plánujú dôkladne analyzovať priority a prípravu výstavby infraštruktúry s hlavným dôrazom na potreby jednotlivých regiónov. „Zmodernizujeme kľúčové tranzitné úseky cestnej a železničnej dopravnej infraštruktúry, najmä zo zdrojov Európskej únie ako prostriedku dynamizovania rozvoja zaostávajúcich regiónov,“ uvádza sa ďalej v programových tézach stredopravej štvorky. Prioritne bude riešiť najkritickejšie úseky cestnej infraštruktúry. Výstavba stavieb v strategickom záujme má byť realizovaná až po vysporiadaní majetkových práv k nehnuteľnostiam, či už prostredníctvom inštitútu vyvlastnenia, alebo odkúpením predmetných nehnuteľností.
Budúce vládne strany chcú v rezorte dopravy upraviť legislatívu tak, aby dopravné značenie schvaľoval len jeden správny orgán. To by malo nielen výrazne zjednodušiť konanie v tejto oblasti, ale zároveň vymedziť aj kompetentnú inštitúciu v prípade nečinnosti. „Zavedieme elektronickú komunikáciu medzi štátom a občanom všade tam, kde je to možné. Zavedieme výrazne nižšie ceny za elektronické služby štátu oproti klasickým papierovým,“ plánuje ešte nastupujúca vládna koalícia v pôsobnosti ministerstva dopravy. Chce pritom maximálne využívať voľný dostupný softvér vo verejnej správe.
SITA