Hneď na začiatku chcem povedať, že mi nejde o vyvolanie paniky, len sa mi súčasná situácia veľmi podobá na tú spred takmer 30-tich rokov v Srbsku. Samozrejme okolnosti boli úplne iné, ale základom bolo, že palív na trhu bol nedostatok. Zatiaľ na Slovensku ešte tento problém nemáme, ale niektoré menšie čerpačky už hlásia nedostatok pohonných látok. Reakcia vodičov môže byť žiaľ katastrofálna.
V Srbsku sa palivo predávalo vo fľašiach
Málokto z vás mal zrejme príležitosť cestovať v polovici deväťdesiatych rokov do Srbska. Jednoducho nebola potreba, lebo krajina bola pod embargom takmer na všetky tovary a samozrejme sa to odzrkadlilo aj na pohonných hmotách.
Pán Matovič, kde sme v sociálnom balíčku my, dôchodcovia? (komentár)
Žiaľ, ja som tam cestovať musel a videl som, čo to prináša. Popri všetkých hlavných dopravných trasách stáli ľudia s ponukou benzínu či nafty. Na čerpačkách ho vôbec nebolo a zohnať sa dal iba takto. Jednoducho človek stál vedľa cesty a v ruke držal dvojlitrovú fľašu, v ktorej bola nevyhnutná tekutina pre život vášho auta.
O cenu a kvalitu sa nikto nezaujímal, len aby ho dostal a mohol mať rezervu pre životne dôležitú cestu. Samozrejme benzín bol šmelinovaný zo susedného Maďarska v pridaných nádržiach v autách. Toľko Srbsko, poďme teraz k nám.
Slovensku to nehrozí, netreba podliehať panike
Všetci vidíme, čo sa deje na benzínových pumpách. Denne idú ceny palív nahor a nikto nevie, kde až vystúpia.
Našťastie naša krajina patrí s cenami pohonných hmôt medzi lacnejšie v Európe, ale treba tiež povedať, že aj príjmy Slovákov nepatria medzi najvyššie. Viete kde je najlacnejší benzín v Európe? V Bielorusku. Podľa dostupných informácii sa cena pohybuje okolo 70 centov za liter. U nás hrozí, že sa začnú robiť zásoby a nedajbože, aby sa rozšírila správa o ich nedostatku. Viem si predstaviť, aká nastane panika a pred pumpami budú dlhé kolóny.
Spomeňme si, čo sa stávalo v potravinách, keď sa do verejnosti pustila správa, že niektorý tovar bude chýbať. Regály boli ihneď „vyplienené“. Aj preto ma znepokojila informácia, že niektoré čerpacie stanice už hlásili, že nemajú čo predávať. Každá drobnosť môže vyvolať paniku, aj keď väčšinou neoprávnenú.
Všetci najväčší dodávatelia pohonných hmôt ubezpečujú, že benzínu a nafty je dostatok, len nikto nevie za akú cenu sa bude predávať. Tu by mala nastúpiť vláda, presnejšie ministerstvo hospodárstva, aby ihneď na začiatku upokojilo situáciu. Namiesto toho však denne počúvame handrkovanie, či napríklad Slovnaft bude mať čo robiť, keď nebude ruská ropa.
Podieľajú sa na tom všetci. Opozícia varuje zastavením Slovnaftu, minister financií Igor Matovič hovorí, že jediná slovenská rafinérka ťaží s obchodovania s Ruskom a Sulíkovo ministerstvo sa viac zaoberá politickými šarvátkami. Samozrejme Slovnaft rozmýšľa iba nad ziskom a prilieva oheň do celej situácie.
Sulík by mal začať konať, ale aj Matovič
Vo viacerých krajinách je palivová kríza na popredných miestach. U nás sa viac zaoberáme plynom, čo je tiež dôležité, ale mali by sme sa aj pohonnými hmotami.
Pretože práve tu ľudia najlepšie vidia, koľko musia z peňaženky vytiahnuť eur, aby naplnili nádrž. Pravdou však je, že ešte stále vidíme autách s jednou osobou v nich, namiesto toho, aby využili alternatívu hromadnej dopravy, ale aj to sa môže ešte vyššími cenami zmeniť.
V Maďarsku a Srbsku obmedzili cenu palív, vo viacerých krajinách dočasne znížili daň z pohonných hmôt. A na Slovensku? Nič. Neustála hádka o tom, či treba zdaňovať ruskú ropu alebo nie a viac nič.
Minister hospodárstva Richard Sulík sa zaoberá inými vecami, nehovorím, že nie nedôleitými, a šéf štátnych financií Matovič nechce o znížení daní ani počuť. Veď peniaze potrebuje na svoje rodinné projekty. Akoby rodiny nevozili deti do školy. Možno ešte častejšie jazdia na autách, ako tí čo majú už deti dospelé, alebo ich nemajú vôbec.
Dúfam, že keď sa raz dobre vyspí a padne mu táto idea na um, tak ju aj zrealizuje. Verím, že rovnako bojovne, ako svoj prorodinný balíček.