BRATISLAVA 1. apríla (WebNoviny.sk) – Nový minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely (nominant strany Sieť) vytvoril expertný tím na posúdenie projektu bratislavského obchvatu na diaľnici D4 a priľahlej rýchlostnej cesty R7 formou projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP). Prvé rokovanie tímu expertov na preskúmanie doterajšieho priebehu prípravy projektu sa uskutočnilo v piatok. Ak odborníci nenájdu žiadne závažné pochybenia v doterajšom postupe a nastaveniach celého procesu, minister je pripravený tento projekt podporiť.
Minister dopravy tvrdí, že účasť Siete vo vláde by nemala zmysel, ak by bola len nekritickým a automatickým pokračovateľom v projektoch bývalých vládnych garnitúr. „Musíme si byť istí, že záväzok štátu, ktorý svojimi daňami zaplatia ľudia, nenesie v sebe žiadne skryté úskalia. Preto som zriadil mimoriadny expertný tím, ktorého úlohou je prejsť všetky body projektu od úvodnej štúdie uskutočniteľnosti až po schválenie koncesnej zmluvy,“ uviedol Brecely.
Brecely si prevzal ministerstvo, rozhodne aj o obchvate
„Prioritou Siete je praktická pomoc slovenským regiónom, nesmieme však ignorovať kritickú dopravnú situáciu v našom hlavnom meste. Bratislavský diaľničný obchvat považujem za zmysluplný projekt, ktorý môže citeľne odľahčiť dopravu v metropole,“ povedal Brecely. Keďže podľa neho ide o obrovský investičný projekt, nesmie byť podcenený žiaden aspekt jeho prípravy. Expertný tím tvoria pracovníci rezortu dopravy, osobnosti z akademického prostredia a odborníci spolupracujúci so Sieťou. Výsledky práce tímu očakáva minister v priebehu niekoľkých týždňov a oboznámi s nimi verejnosť.
Bývalý minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) koncesnú zmluvu s úspešným konzorciom podpísať nestihol, hoci podľa bývalej vlády ju mal uzavrieť do 4. marca. V súťaži na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Holice v dĺžke 59 kilometrov zvíťazilo medzinárodné konzorcium Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Súčasťou úspešného konzorcia sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group.
Vo finále súťaže spomedzi štyroch uchádzačov navrhlo úspešné konzorcium najnižšiu ročnú splátku 56,72 mil. eur. Je to výrazne menej oproti odhadovanej sume 135 mil. eur. Štát by mal koncesionárovi za tridsať rokov uhradiť podľa aktualizácie 1,9 mld. eur. Pôvodná predpokladaná celková suma platieb bola 4,53 mld. eur.