Bratislava a Košice ušetria desiatky miliónov eur na DPH za rekonštrukciu električkových tratí

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
rekonštrukcia električkových tratí
Električky jazdiace po zrekonštrovanej električkovej trati po spustení električkovej dopravy na Špitálskej ulici v Bratislave. Foto: SITA/Ľudovít Vaniher.

BRATISLAVA 21. februára (WebNoviny.sk) – Bratislava a Košice ušetria na dani z pridanej hodnoty za realizáciu projektov na výstavbu, resp. rekonštrukciu električkových tratí spolu vyše 40 mil. eur. Eurokomisárka pre regionálny rozvoj Corina Cret už podpísala príslušné rozhodnutie.

Podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Richard Raši (Smer-SD) vo štvrtok informoval, že tieto peniaze sa podarilo ušetriť vďaka tomu, že Európska komisia po intenzívnych rokovaniach priznala oprávnenosť DPH pri projektoch mestskej hromadnej dopravy.

Ušetria peniaze

Obe mestá tak môžu ušetriť finančné prostriedky, ktoré by inak museli použiť zo svojich rozpočtov, a vynaložiť ich na iné projekty. „Čo sa týka Bratislavy, ide o viac ako 25 miliónov eur, Košiciam sa vráti späť na účet viac ako 15 miliónov eur. Po takmer troch rokoch sa nám podarilo vyriešiť problém, ktorý vznikol pri rekonštrukcii električkových tratí práve v Košiciach v roku 2016,“ povedal Raši po návrate z rokovania s eurokomisárkou v Bruseli. Európska komisia uvedené peniaze preplatí.

Európska komisia v decembri 2016 informovala, že DPH pri projektoch rekonštrukcie električkových tratí nebude uznaným nákladom. Raši bol v tom čase ešte primátorom Košíc a kontaktoval vtedajšieho vicepremiéra pre investície a informatizáciu Petra Pellegriniho.

„Začal sa kolotoč dlhých rokovaní, zapojilo sa do nich aj ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán pre Operačný program Integrovaná infraštruktúra, magistráty Košíc a Bratislavy,“ poznamenal Raši s tým, že rokovania sa spočiatku nevyvíjali pozitívne.

Neoprávnený náklad

Európska komisia najprv označila DPH ako neoprávnený náklad, ale po ďalších rokovaniach nakoniec uznala argumentáciu Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu.

„Ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán v tom čase začalo uhrádzať faktúry bez dane z pridanej hodnoty a vznikol problém, ktorý som vtedy musel riešiť. Bolo treba nájsť dodatočných 15 miliónov eur a museli sme požiadať štát o návratnú finančnú výpomoc,“ priblížil Raši.

Po ďalších rokovaniach sa podľa neho nakoniec podarilo dospieť k tomu, že Európska komisia zapracovala do svojho usmernenia, ktoré bolo predmetom zasadnutia expertnej skupiny pre eurofondy, že DPH môže byť uznaným nákladom. „Napriek tomu, že boli vznesené mnohé pripomienky, definitívne záverečné usmernenie urobila komisia v novembri 2018,“ uviedol Raši.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Richard Raši