Beblavý chce meniť pravidlá licencií na diaľkové autobusy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Regiojet
Pohľad na bilbord s oznamom 'Vitajte v kraji korupcie a klientelizmu', ktorý je súčasťou kampane proti bratislavskej a nitrianskej župe. Foto: SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 10. januára (WEBNOVINY) – Samosprávne kraje by mali autobusovým dopravcom udeliť po splnení podmienok licenciu automaticky. Vyplýva to z návrhu novely zákona o cestnej doprave, ktorú podal vo štvrtok do národnej rady nezaradený poslanec a podpredseda Siete Miroslav Beblavý. Novela mení pravidlá, podľa ktorých sa udeľujú licencie na diaľkové autobusové linky.

„Súčasná právna úprava umožňuje vyšším územným celkom v podstate podľa ľubovôle dávať a odmietať licencie aj takým dopravcom, čo spĺňajú všetky podmienky,“ vyjadril sa Beblavý na piatkovom brífingu.

Súčasný zákon je podľa Siete nezmyseľný

Podľa Siete je aktuálne znenie zákona v tejto oblasti nesprávne a nezmyselné. „Konkurencia, súťaž by mali rozhodovať o tom, kto má prevádzkovať autobusovú dopravu, nie úradníci a politici,“ vravel Beblavý s tým, že na rozdiel od prímestskej alebo lokálnej dopravy, ktorú kraje spolufinancujú, si za diaľkové linky ľudia platia sami a samospráva ich nedotuje. „Dávať krajom voľnú úvahu v tom, koho pustia – nepustia do diaľkovej dopravy, keď ju nefinancujú, je podľa nás nelogické,“ uviedol.

Zmena zákona má podľa Beblavého spočívať v tom, že licencia sa po splnení podmienok stáva nárokovateľnou. „Druhá vec je, že vypúšťame zo zákona bod, ktorý umožňuje kraju v podstate voľnú úvahu pri tom, ako licenciu udelia a ponechávame len tie podmienky, ktoré sa týkajú napríklad technického stavu vozidiel alebo iných nevyhnutných podmienok, aby linka mohla byť prevádzkovaná,“ vysvetlil Beblavý.

Od novely si sľubuje väčší výber a kvalitnejšie služby pre občanov. „To najmenej, čo môže štát a samospráva urobiť pre občanov, je nestáť v ceste súťaži,“ povedal predseda Miestneho centra Siete v Nitre Tomáš Stoklasa.

RegioJet spustil kampaň proti korupcii a klientelizmu

Podobný návrh predložil v piatok do parlamentu aj nezaradený poslanec Martin Chren. Podľa jeho návrhu by žiadateľ získal licenciu na diaľkovú autobusovú linku automaticky, ak sa v žiadosti zaviaže, že na jej prevádzku nebude žiadať dotácie a príspevky od štátu alebo samosprávy.

„Ak by o nejakú formu podpory požiadal, licencia by mu zanikla a musel by o ňu znova žiadať v štandardnom konaní,“ informoval agentúru SITA Chren. Beblavý aj Chren návrhmi reagujú na kauzu spoločnosti RegioJet, ktorej odmietli vydať licenciu na prepravu medzi Bratislavou a Banskou Bystricou.

Súkromný dopravca RegioJet spustil nedávno billboardovú kampaň proti korupcii a klientelizmu v Bratislavskom a Nitrianskom kraji. Firma tak protestuje proti tomu, že mu Bratislavský kraj vlani v novembri odmietol vydať licenciu na linku z Bratislavy cez Nitru do Banskej Bystrice a to na základe nesúhlasného stanoviska Nitrianskeho kraja, respektíve mesta Nitra.

Dopravca tvrdí, že splnil všetky zákonné požiadavky pre získanie licencie. Primátor Nitry Jozef Dvonč avizoval, že pre kampaň podá trestné oznámenie za ohováranie. Poslankyňa Mestského zastupiteľstva v Nitre za stranu Sieť Dominika Tekeliová na piatkovom brífingu avizovala, že na najbližšom zastupiteľstve otvorí diskusiu o doprave v Nitre.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jozef DvončMartin ChrenMiroslav Beblavý