BRATISLAVA 16. mája (WEBNOVINY) – Banskobystrický samosprávny kraj plánuje modernizáciu a rekonštrukciu 71 kilometrov regionálnych ciest, vrátane mostov, za odhadované náklady takmer 15,4 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Košický samosprávny kraj chce dať obnoviť okolo 145 kilometrov ciest II. a III. triedy predbežne za 18,3 mil. eur bez DPH. Spolu tak ide o práce na 216 kilometroch komunikácií za 33,7 mil. eur.
Oba kraje nedávno vyhlásili vo Vestníku verejného obstarávania spolu deväť užších súťaží na výber zhotoviteľa stavebných prác s tým, že financované by mali byť z peňazí Európskej únie cez Regionálny operačný program.
Oba kraje sú ovládané stranou Smer
V Banskobystrickom kraji majú byť obnovené vybrané úseky ciest Sucháň – Čebovce, Banská Bystrica – Horné Pršany, Tomášovce – Halič a Čierny Balog – Sihla. V Košickom kraji budú zmodernizované cesty v okolí Košíc, Spišskej Novej Vsi a Gelnice, Trebišova a Sečoviec, Michaloviec a Sobraniec a Rožňavy.
Verejné obstarávania organizujú kraje, ovládané Smerom-SD, v spolupráci so súkromnou firmou SQM s.r.o. z Banskej Bystrice. Tá zabezpečuje komunikáciu s uchádzačmi, prijíma žiadosti o účasť vo všetkých tendroch zhodne do 3. júna, ako aj všetky potrebné dokumenty a napokon aj samotné ponuky.
Práce na vybraných úsekoch ciest sú plánované na dvanásť mesiacov od uzavretia zmlúv s dodávateľmi, pri vyhodnocovaní ponúk rozhoduje najnižšia cena a víťazi tendrov majú vzísť z následných elektronických aukcií. Obidva kraje poslali oznámenia o vyhlásení užších súťaží do Vestníka verejného obstarávania 7. mája a zverejnené boli spolu o tri dni neskôr.
KDH sa nepozdáva spolupráca so súkromnou firmou
KDH sa obstarávania krajov s využitím služieb banskobystrickej firmy nepozdávajú. Poslanec parlamentu za opozičnú stranu Pavol Zajac sa na brífingu vo štvrtok pýtal, ako je možné, že sa jej tak darí.
„Kto stojí za touto firmou, kto odporúča smeráckym funkcionárom, aby obstarávali verejné zdroje z Európskej únie práve cez túto súkromnú firmu?“ uviedol Zajac. „Máme určité indície a podozrenia. Keďže ich nevieme zatiaľ dokázať, tak by som sa zdržal konkrétností, ale čas určite ukáže,“ dodal poslanec za KDH s tým, že sa k tejto otázke zatiaľ nebude vyjadrovať.
Minister dopravy Ján Počiatek minulý týždeň zrušil zmluvu medzi Slovenskou správou ciest a SQM, ktorá mala pre cestárov zabezpečiť verejné obstarávania na práce a stavebný dozor pre štrnásť projektov na cestách I. triedy.
Stalo sa tak po tom, čo na to upozornilo KDH. Predpokladané náklady na tieto projekty, ktoré majú byť financované zo zdrojov Európskej únie cez Operačný program Doprava, sú podľa opozičného hnutia okolo 200 mil. eur. Cestári sa k sume nevyjadrili, ale potvrdili, že obstarávať ich budú vo vlastnej réžii.
„Pán minister zrušil túto zmluvu, ale chcem sa spýtať, aké personálne opatrenia urobil u tých ľudí, ktorí sú zodpovední za túto zmluvu,“ uviedol vo štvrtok Zajac. Zaujíma ho tiež, kto z ministerstva dopravy odsúhlasil zmluvu a „pochybné“ obstarávanie, a kto odporučil súkromnú firmu Slovenskej správe ciest na obstarávanie. „Jednostranné zrušenie zmluvy ministerstvom dopravy naznačuje, keďže súkromná firma neprotestovala, že ministerstvo a súkromná firma konali v zhode nielen pri zrušení tejto zmluvy, ale aj pri uzatvorení zmluvy,“ uviedol Zajac.