Stabilitu automobilovej výroby na Slovensku bude ovplyvňovať záujem trhu. Ako ďalej pre agentúru SITA uviedol generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula, v rámci druhej vlny sa nedá očakávať, že sa zopakuje stav z jari tohto roku, keď výroby a prakticky celé ekonomiky zastali.
Naučili sa žiť s pandémiou
“Neočakávame, že sa budú zatvárať predajne, čo bolo hlavným iniciátorom vlny zatvárania výrob vozidiel a dielov v celej Európe. Priemysel, ale aj obyvatelia sa postupne naučili žiť s pandémiou, prijali sa a dodržiavajú sa hygienické opatrenia, pomocou ktorých bolo umožnené fungovanie celého systému dodávateľov dielov, služieb, ale aj finalistov,“ povedal.
Na Slovensku pre koronavírus výrazne pribudli červené okresy, Krajčí očakáva až viac ako tisíc prípadov denne (video)
V súčasnosti už nabehli tak samotné automobilky ako aj ich dodávatelia po dovolenkovom období na plný výkon. Ďalší vývoj a čísla na konci roku budú podľa zväzu závisieť od dopytu. Ten je v súčasnosti ovplyvňovaný aj stimulačnými opatreniami, ktoré prijali alebo prijímajú vlády mnohých európskych krajín.
„Tieto opatrenia sú smerované na obnovu vozidlového parku predovšetkým prostredníctvom vozidiel s nízkymi alebo nulovými emisiami. Je treba povedať, že tu Slovensko zaostáva a myslíme si, že jedným zo smerov, ako by malo Slovensko využiť prostriedky z fondov na obnovu je aj naplnenie záväzkov v oblasti znižovania emisií, okrem iného aj z dopravy,“ poukázal sekretár.
Nízka konkurencieschopnosť Slovenska
Zväz v rámci problémov v automobilom sektore dlhodobo upozorňuje na nízku konkurencieschopnosť Slovenska. Tá sa podľa Pribulu koronakrízou nezlepšila, naopak vo viacerých ohľadoch sa zhoršila, keď k už deklarovaným vysokým nákladom zamestnávateľov a nedostatku pracovnej sily pristúpili ďalšie oblasti.
Litva ukončila núdzový stav pre ochorenie COVID-19, ale v platnosti zostáva niekoľko obmedzení
Konkurencieschopnosť mala znížiť aj neskorá a nedostatočná štátna pomoc, ktorá podľa zväzu nedosahovala štandard iných európskych štátov.
Zo strany štátu by zástupcovia automobilového priemyslu privítali okrem iného stanovenie jasných pravidiel dočasného „kurzarbeitu“ a pokračovanie v znižovaní daňovo-odvodovej záťaže podnikateľov.