BRATISLAVA 22. marca (WEBNOVINY) – Definitívna podoba dohody medzi vedením trnavskej automobilky PSA Peugeot Citroën a odborármi bude známa už čoskoro.
„Ak všetko pôjde dobre, tak by sa kolektívna zmluva mohla podpísať už budúci týždeň. Ešte sa doťahujú niektoré veci,“ povedal predseda odborového zväzu KOVO Emil Machyna.
Známe je zatiaľ to, že PSA napriek znižovaniu objednávok nezruší tretiu pracovnú zmenu. Za to však zamestnancom zmrazí platy na dva roky. Machyna dohodu hodnotí pozitívne.
„Myslím si, že v dnešnej dobe je istota zamestnania viac ako neistota s nejakým miernym zvýšením miezd,“ skonštatoval. „Ak zachránite nejaký počet ľudí, ktorí v tej fabrike sú, tak je to pozitívne. A to aj vtedy, ak sa obetuje rast miezd. Vždy je to niečo za niečo,“ dodal Machyna.
Zmena pracovného času
Nová kolektívna zmluva bude upravovať aj presné podmienky fungovania konta pracovného času. Teda toho, akú náhradu mzdy budú zamestnanci poberať za čas, kedy budú pre nedostatok práce zostávať doma a za akých podmienok si nútené voľno odpracujú po oživení dopytu.
„Momentálne prebieha interná komunikácia a školenia zamestnancov o sociálnom programe a dohodnutom režime práce,“ povedal hovorca automobilky Peter Švec s tým, že detaily fungovania konta pracovného času automobilka zatiaľ nezverejní.
Pracovný čas v závode zatiaľ podľa dohody znížia na zhruba 35 hodín týždenne. Závod už v minulosti informoval o krátení počtu pracovných dní pre slabnúci dopyt po jej produkcii. Neskôr sa situácia mierne zlepšila a počet nevýrobných dní klesol.
Cieľom je navrátiť zisk
Koncern PSA má už dlhšie veľké problémy pre pokles európskeho trhu. Automobilka sa však chce vďaka znižovaniu nákladov a podpore predaja v roku 2015 vrátiť k ziskovosti. Ozdravný plán, ktorý spoločnosť zverejnila v júli minulého roka, počíta napríklad so zatvorením továrne Aulnay neďaleko Paríža a zrušením vyše 10 tis. pracovných miest.
Francúzska automobilka má v Trnave závod, ktorý je technologicky najnovší v skupine PSA Peugeot Citroën. Strategická investícia, ktorú francúzsky koncern oznámil v januári 2003, dosiahla do začatia výroby 700 mil. eur.
V júni 2006 sa začala výroba modelu Peugeot 207. Už v prvom štvrťroku 2009 prišla na trh novinka Citroën C3 Picasso, ktorá sa vyrába výhradne na Slovensku. Investície do jeho výroby dosiahli ďalších 100 mil. eur. V novembri 2011 začal závod s výrobou modelu Peugeot 208. Momentálne zamestnáva približne 3000 ľudí.