BRATISLAVA 19. mája (WBN/PR) – Ekonomická kríza na trhu ojazdených áut sa najviac prejavila v rokoch 2008 a 2009. Minulý rok aj začiatok roka 2011 priniesol oživenie trhu i zmenu správania spotrebiteľov; tržby najväčšieho autocentra na Slovensku AAA AUTO vlani rástli o 22 %. Až tretina zákazníkov autocentra si vyberie auto značky Škoda. Preferujú dieselové motory, modrú farbu a čo sa týka karosérie, najväčší záujem je o hatchback.
V roku 2010 sa zvýšili tržby AAA AUTO o 22 % na 205 mil. eur a čistý zisk o 227 % na 5,1 mil. eur. „Naši zákazníci už toľko nehovoria o obavách z pretrvávajúcej ekonomickej krízy, prehodnocujú svoje spotrebiteľské správanie a opäť nakupujú autá,“ hovorí generálny riaditeľ AAA AUTO Anthony James Denny. V prieskume AAA AUTO takmer 75 % zákazníkov uviedlo, že svoje auto po čase opäť vymení za ojazdené, len za novší model. „Verím, že si udržíme pozitívny trend a v roku 2011 nám tržby vzrastú o 10 %,“ upresňuje plány na tento rok A. J. Denny. Dodáva, že zvýšenému záujmu klientov prispôsobia aj predajnú sieť. „V októbri otvoríme novú pobočku v Prešove a v prvom štvrťroku 2012 v Nových Zámkoch,“ hovorí A. J. Denny.
Počas ostatných troch rokov sa výrazne menilo aj správanie spotrebiteľov. Najskôr sa do popredia dostali malé autá a nízkoobjemové motory, najdôležitejším kritériom bola cena. Začiatkom roka 2011 sa zvýšil záujem o väčšie úžitkové vozidlá, SUV aj MPV, pre kupujúcich je opäť dôležitá nielen cena, ale aj kvalita. Najzaujímavejšie sú autá do 80 tisíc najazdených kilometrov, naopak, na pokraji záujmu sú vozidlá nad 200 tisíc kilometrov. Vytráca sa záujem o malé autá a mini vozidlá. Na druhej strane sa veľa pozornosti dostáva všetkým autám značky Škoda od roku výroby 1995. Slováci zároveň rýchlejšie obnovujú svoj vozový park. Priemerne majú auto v držbe dva až tri roky, pričom ako dôvody výmeny uvádzajú prirodzené opotrebenie a túžbu po zmene.
Za prvé štyri mesiace sa v AAA AUTO na Slovensku predalo celkovo 3 909 áut, o 38 % viac než vlani. Až tretina z nich boli Škodovky, 8 % tvorila značka Renault, 7,5 % Volkswagen, takmer 7 % Ford, tesne nad 5 % sa predalo Fiatov a Citroënov. Päťpercentnú hranicu (takmer 200 áut) dosiahol Opel. Vodiči sa opäť začali zaujímať o luxusné automobily: nových majiteľov našlo vyše tridsať takýchto áut, medzi nimi napr. Porsche, Hummer, Jaguár, Dodge aj Lexus. Najviac preferovanou farbou medzi zákazníkmi je modrá (takmer 20 % áut), strieborná (18 %), šedá (16 %), červená (13,7 %) a čierna (10 %). Medzi karosériami neohrozene vládne hatchback, tvorí takmer polovicu (46 %) všetkých predaných áut. Záujem je aj o autá kombi (22,7 %), sedany (12,7 %), už spomínané MPV (6,6 %) či SUV (4 %). Tento rok sa predalo aj niekoľko desiatok off roadov či coupe. AAA AUTO má vo svojich ôsmich pobočkách na Slovensku pre zákazníkov k dispozícii 2000 vozidiel.
Skupina AAA AUTO pôsobí na trhu už 19 rokov. V súčasnej dobe prevádzkuje sieť 25 pobočiek v Českej republike a na Slovensku. V septembri 2007 vstúpila holandská materská spoločnosť AAA Auto Group N.V. na burzy cenných papierov v Prahe a Budapešti. Podľa auditovaných výsledkov predala v roku 2010 skupina AAA AUTO 39 530 automobilov. V minulom roku zvíťazila AAA AUTO v nezávislom spotrebiteľskom teste autobazárov denníka Mladá Fronta DNES a webové stránky www.aaaauto.cz sa umiestnili na prvom mieste medzi automobilovými firmami v súťaži Web Top 100.