BRATISLAVA 25. októbra (WEBNOVINY) – Pri pohľade na novú Mazdu 3 musíte uznať, že oproti svojmu predchodcovi vyzerá oveľa zaujímavejšie. Možno „športovejšie“ by bolo to správne slovo. Základné rysy predchodcu sú ale viditeľné aj na novom modeli, ktorého dizajn by sa dal nazvať evolúciou dizajnu predošlého modelu. Každopádne, vďaka modernému a dravému vzhľadu púta na seba tento Japonec viac pozornosti, ako kedykoľvek predtým.
Interiér
Paradoxom je, že v porovnaní s predchodcom vyzerá interiér novej Mazdy 3 akoby menej hodnotnejšie. Viac „plastovo“. Strieborný plast sem, čierny plast tam. Možno som iba príliš náročný, ale za to ma platia. Čo sa však týka dizajnu a ergonómie, všetko ostáva bez výhrad. Prístrojová doska má v skutočnosti veľmi zaujímavý tvar.
Za pochvalu tiež stoja pôsobivé svetelné efekty pri manipulácii s hlasitosťou rádia, (tento „trik“ vedel už aj predchodca), no nová generácia Mazdy 3 už svetelne znázorňuje aj manipuláciu s kúrením. Ak teplotu pridávate, bliká červená šípka a ak uberáte, tak bliká modrá.
Čo sa týka priestrannosti interiéru, tak isto bez výhrad. Miesta je všade primerane k nižšej strednej triede. Všimol som si však jeden ergonomický nedostatok na zadných sedadlách. Miesta je tam dosť, ale keď si opriete ruku o lakťovú opierku vo dverách, máte ju nepohodlne vysoko.
Motor
Pod kapotou testovaného auta pracoval nový vznetový štvorvalec s objemom 1,6 litra, ktorý produkuje 85 kW (116 k) už pri 3 600 ot./min. a disponuje krútiacim momentom 270 Nm. Ten je dostupný v rozmedzí 1 750 až 2 500 ot./min. Na daný objem sú to nadpriemerne dobré hodnoty a ešte lepšie vyzerajú výrobcom udávané hodnoty spotreby paliva. Podľa nich by malo v meste novej Mazde 3 s týmto motorom stačiť iba 5,3 litra nafty na 100 km. Mimo mesta by to potom malo byť iba 3,9 litra na 100 km. A viete čo je na tom najúžasnejšie? Že je to pravda. Čo sa týka mesta, palubný počítač mi nikdy neukázal hodnotu vyššiu ako 6 litrov a priemer sa ustálil na udávaných 5,3 litra. Mimo mesto sa mi raz podarilo zajazdiť za 3,8 litra, ale skôr sa budete pohybovať okolo tých štyroch litrov. Pri dynamickejšej jazde to bolo iba 4,2 litra nafty na 100 km.
Jazda
Mazdy boli oproti konkurencii vždy o čosi športovejšie a výnimkou nie je ani nová Mazda 3. Posed je teda ideálny, bez akýchkoľvek výhrad. Pruženie je však nečakane komfortné. Istý podiel na tom ale môžu mať aj 16-palcové kolesá s vysokým profilom pneumatík. Radenie aj riadenie sú ukážkovo presné. Za pochvalu stoja mimoriadne účinné brzdy. Ani dynamika menšieho turbodiesela nie je vôbec zlá.
Resumé
Zabudnite na hybridy. Ak chcete úsporné auto, kúpte si moderný turbodiesel, ako napríklad Mazdu 3. Chod jej motora síce nie je kultivovanejší ako cvrlikanie elektromotorov, ale ak nie je úspornejšia, tak ponúka minimálne podobnú spotrebu paliva pri oveľa lepšej dynamike. Je však trochu škoda, že nová Mazda 3 sa nám schovala za „nálepku“ najúspornejšieho auta, aké sme kedy na Webnovinách testovali. V boji s konkurenciou by si totiž celkom dobre poradila aj bez toho.
Základná cena modelu – Mazda 3 1.6 MZR Base: 15 190 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda 3 1.6 MZ-CD TE: 18 890 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1560 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 85 / 3600 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 270 / 1750-2500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 188 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 11 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 5,3 / 3,9 / 4,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 340 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Prevádzková hmotnosť: | 1260 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R16 |
Dĺžka (mm): | 4460 |
Šírka (mm): | 1755 |
Výška (mm): | 1470 |
Rázvor (mm): | 2640 |
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk