„Slovenský” Volkswagen Touareg to má zrátané. Výroba ikonického SUV končí - FOTO

Tri generácie, dvadsaťštyri rokov a približne 1,5 milióna vyrobených áut.
Volkswagen Touareg
Volkswagen Touareg. Foto: Volkswagen

Tri generácie, dvadsaťštyri rokov a približne 1,5 milióna vyrobených áut. To by mala byť finálna bilancia modelu, ktorý sa už od roku 2002 vyrába pre celý svet výhradne v bratislavskom závode koncernu Volkswagen.

Z Bratislavy do celého sveta

Veta, ktorá reprezentuje podstatu príbehu modelu Touareg a jeho silné prepojenie so Slovenskom sa už medzičasom stala akiste ikonickou skoro rovnako ako samotné auto. Touareg je aktuálne v predaji v poslednej tretej generácii a nič sa na tom nezmení minimálne do konca tohto roka. Potom sa uzatvoria objednávky do výroby a posledný kus zíde z bratislavskej výrobnej linky v roku 2026. V Bratislavskom závode Volkswagenu tak skončí model, ktorý sa tam vyrábal najdlhšie. Touareg sa predstavil verejnosti na autosalóne v Paríži 26. septembra 2002. Už v októbri toho istého roku sa rozbehla sériová výroba v Bratislave a nič sa na tom nezmenilo už dvadsaťtri rokov.

Touareg sa tak prestane vyrábať po 24-rokoch. Iba jeden rôčik mu už navždy bude chýbať do štvrťstoročnice. Platformou i konštrukciou spriaznený model Porsche Cayenne schádza z bratislavskej linky už taktiež 23-rokov a nevyzerá to, že by mal príklad svojho súrodenca nasledovať. Je veľmi pravdepodobné, že Cayenne sa dočká štvrtej generácie a aj tú budú konštruovať v Bratislave. Pôvodné plány boli, že Cayenne číslo štyri bude čisto elektrický model. Možno bude, možno nie, možno popri ňom prežije aj faceliftovaný ten súčasný. Z hľadiska Touaregu je to jedno a isté to bude, až keď to bude.

Volkswagen Touareg
Volkswagen Touareg. Foto: Volkswagen

Touareg – meno po púštnom kmeni a SUV, ktoré vedelo ako zaujať

Či už sa pozriete na prvú, druhú, alebo tretiu generáciu modelu pomenovaného podľa afrických tuarégoch – kočovnému kmeňu, v génoch tohto modelu sú zapísané výnimočné danosti. Zo začiatku výnimočnosť vozidla tvorila samotná jeho karoséria (samonosný offroad bol stále unikátom) a prvky výbavy hodné skutočného offroadu (vzduchový podvozok so svetlosťou až 300 mm), uzávierka diferenciálu, či navigácia do terénu, ale tiež výnimočné motorizácie. Touareg I. sa totiž narodil do doby motorárskych zlatých čias, keď sa technologický pokrok nemusel pasovať primárne s emisnými normami, ale s prekonávaním toho, čo bolo možné.

Už v prvej generácii tak Touareg získal motor W12, ale aj naftový V10 TDI. V druhej generácii okrem naftovej 3,0 TDI ponúkol aj 4,2 FSI V8, či famóznu V8 TDI. V tretej generácii naďalej ponúka 3,0 TDI, no zároveň dodal eko riešenie v podobe kombinácie trojlitrového benzínového šesťvalca s elektromotorom a poriadnou baterkou, ktoré spoločne stvorili plug-in hybrid natoľko schopný, aby niesol známe písmenko R označujúce tú najostrejšiu verziu (340 kW a 700 Nm). Jeho dnešnou výnimočnosťou je už len to, že existuje – doby snáh zaradiť Volkswagen do prémie sú preč a predajom kraľujú SUV a crossovery, pri ktorých veci ako uloženie motora pozdĺžne, pohon primárne zadnej nápravy a veľký silný motor nehrajú žiadnu úlohu.

Tretia a posledná generácia

Súčasný Touareg III. je na trhu od roku 2018 a stojí na modernej platforme MLB Evo, ktorú zdieľa nielen s Cayennom, ale najmä s Audi Q7 a Q8, no spoločný základ má aj s modelmi Bentley Bentayga a Lamborghini Urus. Univerzálna platforma a Touareg ako ten „najzákladnejší” prémiový model v ponuke. Auto s dĺžkou 4878 mm, výškou 1717 mm, šírkou 1984 mm a rázvorom 2904 mm ponúkne vysoký posed, priestrannú päťmiestnú kabínu a po facelifte tiež výrazne modernizovaný infotainment s množstvom možností a konektivitou.

Model má v kufri do 810 litrov voľného objemu a pod prednou kapotou ponúkne na našom trhu naftový trojliter 3,0 TDI vo viacerých výkonoch, alebo spomínaný plug-in hybrid v R-ku, no tiež v menej dramatickej verzii s výkonom 381 koní. Ponuka naftových šesťvalcov V6 začína na výkone 231 k a končí na 286 k verzii. Touareg nekúpite inak než s 8-stupňovým meničovým automatom od ZF a pohonom všetkých kolies 4×4.

Volkswagen Touareg R
Volkswagen Touareg. Foto: Volkswagen

Posledná šanca

Model Touareg je stále dostupný aj na Slovensku. Aktuálne naň platí akcia Limited, ktorá pridáva niekoľko prvkov výbavy nad štandard daných stupňov výbavy pri zníženej cene.

Vďaka akcii Limited tak Touareg so šesťvalcovým TDI kúpite od 55 990 eur. To predstavuje bonus na úrovni 7000 eur. Verzia R s plug-in hybridom a s výkonom 462 k si môžete objednať za 102 990 eur.

Volkswagen Touareg R
Výroba ikonického SUV Volkswagen Touareg na Slovensku končí. Foto: Volkswagen

Ďalšie k téme