BRATISLAVA 18. decembra (WEBNOVINY) – Prelomové nápady a riešenia zvyknú prichádzať z neočakávaných miest. Tu je jeden, ktorý vytŕča nie len vo svete okruhového pretekania. Zo Slovenska prichádza neskutočne krásny a plne funkčný okruhový špeciál, na želanie pripravený aj pre jazdu na bežných komunikáciách. Praga R1 je ultra-ľahký dvojmiestny kompakt pripravený prepísať zaužívané pravidlá a dogmy motoršportu v ich najzákladnejšom pravidle – pomer cena/dynamika. Zaútočí na presvedčenie, že super rýchle auto musí byť super drahé.
Za všetkými unikátnymi riešeniami R1 je jeden účel – špičkový jazdný výkon na trati, v kombinácii s vysokou mierou spoľahlivosti a nízkymi prevádzkovými nákladmi. Praga R1 prichádza pripravená zvládať dlhé a tvrdé zaobchádzanie na okruhu, nie mrhať čas a peniaze majiteľa státím v garáži.
Typ R1 zďaleka nie je prvé pretekárske auto spoločnosti. Počas ostatných troch rokov malý, no húževnatý tím stvoril dve iné autá, ktoré na viacerých svetoznámych okruhoch urobili veľký dojem. Malý Attack R4 a Praga R4S dokázali uchmatnúť tvrdej konkurencii v sezónach 2010 – 2012 viacero víťazstiev a pódiových umiestnení. Na tratiach ako Assen, Zolder, Monza, Donington a SPA v bitke s ťažkými váhami a okruhovými legendami ako Corvette, Ferrari, Porsche, Mosler a Viper Praga potvrdila správnosť svojej koncepcie a nového prístupu k danej téme. Základné tézy sú pre všetky autá značky Praga spoločné – na miesto hrubej sily a veľkého motora je to malá hmotnosť, agilita a funkčná aerodynamika.
R1 je tretím ručne stavaným pretekárskym autom postaveným úplne od základov rovnakým tímom. Predošlé modely (oba stále vo výrobe) si za ostatné roky našli vo svete veľa spokojných majiteľov. Ten najnovší perfektne dokumentuje kompetentnosť a chápanie tvorcov konštrukcie, dizajnu a aerodynamiky. Praga R1 je majstrovské dielo, ktoré púta pozornosť už len pri pohľade na tvar a proporcie.
Tak ľahká ako sa len dá
Dvojmiestna Praga R1 má pri 4170 mm dĺžky, 1800 mm šírky a výške 995 mm suchú hmotnosť ( teda bez všetkých náplní) len 590 kg. Napriek tomu, pilot Pragy R1 dostáva ohromne vysokú mieru pasívnej bezpečnosti a komfort, v autách tejto kategórie doposiaľ nepoznané.
Špeciálne v daždi, či chladom počasí ponúkne Praga R1 zavretým kokpitom bezpečnejšie a komfortnejšie miesto pre pilota a spolujazdca. Monokok z uhlíkových vlákien zosilnený vnútorným rebrovaním, deformačné zóny pre pohlcovanie kinetickej energie pri nárazoch spredu alebo zo strán, 6-bodové bezpečnostné pásy, vstavaný hasiaci systém, polykarbonátové okná a bezpečnostná palivová nádrž, to všetko robí z R1 jedno z najbezpečnejších pretekárskych áut na svete.
Motor z Renaultu Clio R.S.
Základný model má dvojlitrový atmosférický 4-valcový motor F4R 8332 od Renault Sport Technologies s maximálnym výkonom 155 kW (210 k) pri 7 500 ot. To dáva ľahkému autu sľubnú výkonovú hmotnosť len 3,8 kg/kW. Umiestnený pozdĺžne, takmer presne uprostred auta, spolu so špeciálne pripravenou 6-stupňovou prevodovkou Hewland JFR upravenou na pneumatické radenie KMP, dáva autu veľmi nízke ťažisko a extrémne malý polárny moment zotrvačnosti. Oba tieto fakty sú pre pretekárske autá a ich ovládateľnosť i stabilitu mimoriadne dôležité.
Prvý prototyp podstúpil počas októbra 2012 tvrdé testovanie na SlovakiaRingu. Tieto testy potvrdili, že Praga R1 má porovnateľné jazdné výkony ako autá kategórie GT3. Premyslená vyváženosť medzi krásnym vzhľadom a aerodynamickou účinnosťou dávajú ľahučkej Prage R1 výrazný prítlak, ktorý sa pilotovi odmení vyššími rýchlosťami a stabilitou v zákrutách.
Praga Cars chce klientom ponúknuť len to najlepšie, preto v R1 používa tie najkvalitnejšie komponenty od renomovaných výrobcov ako: brzdy AP racing, prevodovka Hewland, spojka Sachs racing, pneumatické radenie KMP, motor Renault Sport, manažment motora Cosworth, bezpečnostná palivová nádrž ATL, tlmiče Koni, hasiaci systém OMP a mnohé ďalšie…
Drahý športiak, no lacný okruhový špeciál?
Úlohou Pragy R1 je otvoriť dvere do profesionálneho okruhového motoršportu tým, ktorí ocenia skvelý pomer medzi cenou a dynamikou. Základná cena Pragy R1 je 98 000 €. Hlavné črty sú moderné, sofistikované a prelomové technológie, bezproblémová dostupnosť náhradných dielov a nízke prevádzkové náklady. Pre sezónu 2013 v Praga Cars už teraz pripravujú prvé autá pre vlastný Praga Cup, ktorý sa bude jazdiť na viacerých profesionálnych okruhoch v Európe.
Znie to všetko príliš dobre aby to bolo pravdivé? Navštívte stránku www.pragaracing.eu, kde nájdete viac obrázkov z výroby, presnejšiu technickú špecifikáciu aj videozáznamy z ostrého testovania R1 na SlovakiaRingu. Toto je len začiatok. O Praga R1 budete zrejme v dohľadnej dobe počuť a čítať oveľa viac…