SPA-FRANCORCHAMPS 22. augusta (WEBNOVINY) – Fanúšikovia motoršportu sa môžu po takmer mesačnej prestávke opäť sústrediť na to najlepšie, čo odvetvie ponúka, počas nadchádzajúceho víkendu (22. – 24. augusta) je na programe Veľká cena Belgicka, dvanáste podujatie tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta formuly 1. Jazdci zavítajú do Ardenského lesa, kde na nich čaká jeden z najvyzývavejších a najobľúbenejších okruhov Spa-Francorchamps. Európska časť sezóny je už takmer na konci, po Belgicku sa pôjde začiatkom septembra ešte v talianskej Monze a uprostred októbra v ruskom Soči.
Po jedenástich pretekoch je boj o titul stále zamotaný, a s veľkou pravdepodobnosťou ho získa jeden z pilotov stajne Mercedes. Na čele poradia je Nemec Nico Rosberg, ktorý má pred britským tímovým kolegom Lewisom Hamiltonom 11-bodový náskok. Rosberg v posledných pretekoch na maďarskom Hungaroringu síce štartoval z pole position, napokon však obsadil „len“ štvrté miesto. Nemecký jazdec ťahá šnúru troch víťazných kvalifikácií a prvé miesto na štarte si vybojoval v piatich z ostatných šiestich.
„Je dobré byť späť po prestávke a vidieť každého pripraveného bojovať v zostávajúcich mesiacoch sezóny. Posledné preteky nedopadli tak, ako som si predstavoval. Stále som si však zachoval vedenie v šampionáte. Napriek skvelému úvodu sezóny sme mohli v Maďarsku vidieť, že ostatné tímy už nie sú po stránke výkonu ďaleko za nami. Vo formule 1 si jednoducho nemôžete dovoliť zvoľniť, aj keď ste vo výhode. Viem, že tím aj ja budeme pracovať ešte tvrdšie, aby sme si udržali súčasnú pozíciu až do konca. Navyše, boj s Lewisom je po celý rok vyrovnaný, takže každý jeden bod je dôležitý. Ideme do Belgicka, kde sa jazdia jedny z najsenzačnejších pretekov v sezóne. Je to okruh, na ktorý sa teší každý pretekár. V minulosti som tu nedosiahol dobré výsledky, ale som odhodlaný to zmeniť,“ povedal Rosberg pre oficiálnu stránku svojho zamestnávateľa.
Red Bull nemá vysoké ciele
Zaujímavý víkend zažil v Maďarsku Hamilton. Britovi sa hneď v úvode kvalifikácie vznietil monopost a napokon musel štartovať až z poslednej pozície. Týždeň predtým v Nemecku zasa nedokončil kvalifikáciu pre haváriu. Hamilton naposledy triumfoval doma na VC Veľkej Británie a na prvé miesto na štarte sa zatiaľ posledný raz postavil začiatkom mája v Španielsku.
„Letná prestávka bola dobrou príležitosťou na oddych a zhrnutie si doterajšieho priebehu sezóny. Osobne sa už neviem dočkať návratu na trať. V prvej polovici ročníka som zažil niekoľko ťažkých víkendov, ale aj trochu šťastia naposledy ma udržalo v hre. V ostatných jedenástich pretekoch sa ukázalo veľa pozitív, no ja aj tím sme toho názoru, že som schopný predviesť viac. Milujem jazdu v Spa, v roku 2008 som tu dosiahol dobré umiestnenie. Darilo sa mi aj vlani pri mojej prvej návšteve vo farbách Mercedesu a, samozrejme, v roku 2010, keď som zvíťazil. Netriumfoval som tu toľkokrát, koľko som chcel, ale tá jedna výhra bola skutočne špeciálna. Rád by som k nej pridal i ďalšiu, to je mojím cieľom počas nachádzajúceho víkendu,“ uviedol Hamilton.
Okrem jazdcov Mercedesu sa do zoznamu víťazov v tejto sezóne zaradil aj pilot Red Bullu Daniel Ricciardo. Ambiciózny Austrálčan zvíťazil aj v posledných pretekoch v Maďarsku a na konte má už dve víťazné trofeje. Uspel aj v kanadskom Montreale. V rakúskej stajni však pred VC Belgicka nehovoria o vysokých cieľoch. „Nikdy neviete, v Spa a potom v Monze môže byť vlhko, ale naša reálna šanca príde v Singapure. V nasledujúcich dvoch pretekoch sa budeme snažiť limitovať straty, nebudeme patriť medzi najrýchlejších,“ citoval autosport.com šéfa Red Bullu Christiana Hornera.
Jeden z najlepších okruhov
Okruh Spa-Francorchamps by mal sedieť monopostom tímu Williams, ktorí v tejto sezóne už ukázali svoju rýchlosť. Dvojica Felipe Massa, Valtteri Bottas zažiarila počas víkendu v rakúskom Spielbergu, kde obsadila na štarte prvé dve miesta. Druhý menovaný bol od Rakúska trikrát po sebe na stupňoch víťazov. „Spa je skvelým miestom na jazdenie, je to jeden z najlepších okruhov na svete. Prevýšenia a vysokorýchlostné zákruty sú pre pilotov skutočným potešením, predovšetkým v monoposte formuly 1. Očakávame, že budeme silní a pôjdeme za dobrým výsledkom,“ povedal Bottas pre williamsf1.com.
Pirelli, dodávateľ pneumatík pre efjednotku, poskytne tímom mäkké a stredne tvrdé zmesi. Meteorológovia očakávajú cez víkend premenlivé počasie. Má byť prevažne zamračené, pričom v sobotu by malo spadnúť na okruh aj niekoľko dažďových kvapiek. Maximálna teplota by mala vystúpiť na 20 stupňov Celzia. Nedeľňajšie preteky sa začnú tradične o 14.00 h, kvalifikácia je na programe o deň skôr v tom istom čase.
Dejisko: okruh Spa-Francorchamps
Dĺžka jedného kola: 7,004 km
Dĺžka pretekov: 308,052 km (44 kôl)
Minuloročný víťaz: Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Sebastian Vettel (Nem.) 1:47,263 (2009)
Najviac víťazstiev – jazdec: 6 – Michael Schumacher (1992, 1995, 1996, 1997, 2001, 2002)
Najviac víťazstiev – tím: 16 – Ferrari
História:
Prvý pretekársky okruh v regióne okolo belgického Spa vznikol v roku 1921. Mal 15 kilometrov, trojuholníkový tvar a ležal medzi trojicou miest Francorchamps, Malmedy a Stavelot. Prvé tri roky sa na ňom jazdili výhradne motocyklové podujatia. Automobily dostali prvú šancu v roku 1924 na podujatí 24 hodín v Spa. Prvá automobilová Veľká cena Belgicka bola na programe v roku 1925. Po vojne prešiel okruh menšou úpravou, ktorá ho skrátila na 14 km. Prvá novodobá VC Belgicka F1 sa na ňom išla hneď v prvej sezóne MS v roku 1950. Do roku 1968 chýbala belgická VC v kalendári MS len dvakrát. Pre jazdcov však bola nebezpečná a keď v roku 1969 neboli organizátori schopní zvýšiť bezpečnosť trate podľa požiadaviek jazdcov na čele s majstrom sveta Jackym Stewartom, anglické a talianske tímy sa z podujatia odhlásili a preteky boli odvolané. Od roku 1972 sa VC Belgicka presunula na okruh Zolder, kde sa uskutočnilo desať VC. Dvakrát sa išla aj na okruhu Nivelles blízko Bruselu. V roku 1979 prešiel legendárny okruh v Spa-Francorchamps prestavbou a drastickým skrátením na 7 km. Vypadla legendárna sekcia Masta Kink – 5 km dlhá rovinka so šikanou v jej strede. Za týchto okolností sa do Spa mohlo v roku 1983 opäť vrátiť podujatie F1, ktoré sa tu od roku 1985 jazdilo len s dvoma prerušeniami – v roku 2003, ktoré zavinila belgická legislatíva zameraná proti spoločnostiam vyrábajúcim tabakové výrobky, a v roku 2006, keď sa na okruhu vykonávali stavebné úpravy.
Kuriozity:
Prvým víťazom Veľkej ceny Belgicka sa v Spa stal v roku 1925 Antonio Ascari, ktorý sa však zabil na nasledujúcich pretekoch VC Francúzska. Jeho syn Alberto Ascari triumfoval už v novodobej histórii F1 v Spa v rokoch 1952 a 1953.
Najtragickejšími boli preteky v roku 1960, keď behom 15 minút prišli pri dvoch nezávislých incidentoch o život dvaja jazdci Chris Bristow a Alan Stacey. V roku 1982 si kvalifikácia na okruhu v Zolderi vyžiadala život Gillesa Villeneuva, otca majstra sveta z roku 1997 Jacquesa Villeneuva. V roku 1998 sa jazdilo za prívalového dažďa. Do cieľa došlo len 8 monopostov, dva z nich so stratou 5 kôl. Šokujúce a dokonca dvojité víťazstvo si pripísal tím Jordan, keď triumfoval Damon Hill pred Ralfom Schumacherom. Pikantériou bol výstup Michaela Schumachera, ktorý po tom, ako narazil za neprehľadného dažďa do zadnej časti monopostu Davida Coultharda a musel odstúpiť, prišiel po pretekoch do Coulthardovho boxu a obviňoval ho, že ho chcel zabiť. Okruh má pre svoju extrémnu dĺžku veľmi špecifické podmienky. V Ardenách často prší, a tak úseky v tejto časti bývajú mokré, zatiaľ čo zvyšok trate je suchý. Na okruhu je najznámejšia séria zákrut celého seriálu MS F1 Eau Rouge/Radilion. Jazdcov po klesaní čaká vo veľkej rýchlosti sled miernych rýchlych zákrut ľavá – pravá – ľavá do kopca tak, že do výjazdu z Eau Rouge jazdci cez obzor nevidia.
Prehľad ostatných víťazov Veľkej ceny Belgicka:
2013 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2012 Jenson Button (V. Brit.) McLaren
2011 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2010 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2009 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2008 Felipe Massa (Braz.) Ferrari
2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2005 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren
2004 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren
2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren
Poradie MS (po 11 z 19 pretekov): 1. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 202 bodov, 2. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 191, 3. Daniel Ricciardo (Aus.) Red Bull 131, 4. Fernando Alonso (Šp.) 115, 5. Valtteri Bottas (Fín.) Williams 95, 6. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 88
Pohár konštruktérov: 1. Mercedes 393 bodov, 2. Red Bull 219, 3. Ferrari 142, 4. Williams 135, 5. Force India 98, 6. McLaren 97