BRATISLAVA 24. septembra (WEBNOVINY) – Hlavným dôvodom modernizácie tohto modelového radu automobilky Mercedes je emisná norma Euro 5, ktorá počnúc budúcim rokom vstupuje do platnosti. Všetky nové automobily už majú motory, ktoré túto emisnú normu spĺňajú. Automobilky sú ale nútené modernizovať aj modely, ktoré sú v ponuke už v súčasnosti, alebo ich z ponuky vyradiť. Bohužiaľ, deje sa aj to. Našťastie, Mercedes sa k tak radikálnemu kroku neodhodlal. Môžeme byť iba radi.
Modernizácia je teda v značnej miere technického charakteru. Netrápte sa teda tým, že ste si na prvý pohľad nevšimli, že nové Viano a Vito majú pozmenenú mriežku chladiča a nové svetlomety. V tých je dokonca integrované denné osvetlenie vozidla a žiarovky do hmly. Na želanie môžete mať v novom Viane a Vite aj bixenónové svetlá s denný osvetlením prostredníctvom LED diód, s prisvetľovaním zákrut a ostrekovačmi svetlometov. Nové sú aj zadné svetlá, ako aj predný a zadný nárazník.
V interiéri sa pri modernizácii, ako vo Viane, tak aj vo Vite, kládol dôraz na maximalizáciu komfortu vodiča, ale aj celej posádky. Prepracované ovládacie prvky majú ešte viac zjednodušiť obsluhu vozidla a nové materiály sa podieľajú na vytváraní celkovo hodnotnejšieho dojmu z interiéru. Poďme však ale k tomu najpodstatnejšiemu a tým sú nové motory pod kapotou.
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Nové motory
Mercedes vyvinul pre Vito a Viano úplne nové motory, ktoré sú mimoriadne úsporné a šetrné voči životnému prostrediu. Nové štvorvalce vyvinú vo Vite 110 CDI výkon 70 kW (95 k), vo Vite 113 CDI 100 kW (136 k) resp. vo Vite 116 CDI 120 kW (163 k). Vďaka vyvažovacím hriadeľom majú vysokú kultúru chodu.
Dieselové motory určené pre Vito sú vybavené oxidačným katalyzátorom, filtrom pevných častíc a chladiacim systémom spätného privádzania výfukových plynov. Nová šesťstupňová manuálna prevodovka ECO Gear pre všetky štvorvalcové modely tohto vozidla je široko odstupňovaná. Umožňuje to optimálne využiť výkon, pri nízkej spotrebe a nízkych emisiách. Vito 122 CDI s trojlitrovým dieselovým motorom V6 (165 kW/224 k) presvedčí kultúrou chodu a najmä živosťou. Mimoriadne nároky na výkon a komfort spĺňa Vito 126 a jeho 3,5- litrový benzínový V6 motor (190 kW/258 k).
Rovnaké motory, okrem najslabšej pohonnej jednotky, sú k dispozícii aj pre Mercedes Viano. To je však navyše štandardne vybavené „balíčkom na znižovanie spotreby“ BlueEFFICIENCY. Spolu so systémom ECO štart / stop je tento balík vo veľkopriestorových vozidlách jedinečný. V úžitkovom Vite je tento balíček za príplatok, pri osobných verziách Kombi je tak isto štandardom.
Vylepšený podvozok
Za svoje výborné jazdné vlastnosti vďačí Vito aj Viano pohonu zadných kolies. Všetky verzie obidvoch modelov majú štandardne poháňané kolesá zadnej nápravy, no k dispozícii sú aj verzie s pohonom 4×4. Obidva modely dostali kompletne novo vyvinutý podvozok. Tak predná, ako aj zadná náprava majú s doterajšími modelmi spoločnú už iba základnú konštrukciu. Zatiaľ čo Viano je ponovom ešte komfortnejšie, Vito má tuhšie pruženie, vďaka čomu má vyššiu nosnosť. Vito v oboch variantoch ako skriňová dodávka (Mixto) či ako Vito Kombi majú samostatne nastavenú zadnú nápravu presne podľa špecifikácie vozidla.
Ceny
Zatiaľ čo úžitkové Vito 110 CDI sa dá kúpiť už za 18 666 € bez DPH, na jeho základnú osobnú verziu budete potrebovať minimálne 21 249 €, tak isto bez dane. Mercedes Viano sa s najslabším motorom nedodáva. Najlacnejšie Viano má teda výkon 100 kW a jeho cena začína na úrovni 31 040 € s DPH.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk