BRATISLAVA 15. novembra (WEBNOVINY) – Ortodoxní vyznávači „rozhnevaných býkov“ zo Sant’Agaty Bolognese môžu otvárať šampanské. Konštruktérom automobilky Lamborghini sa podarilo implantovať pod kapotu nástupcu Murciélaga atmosférický dvanásťvalec. V týchto pre motorárov veľmi ťažkých časoch, kedy sú prvoradé emisie CO2, je to chvályhodný úspech.
Nová „vlajková loď“ značky Lamborghini, ktorej meno zatiaľ ešte stále nepoznáme, bude mať pod kapotou 6,5-litrový dvanásťvalec s výkonom 515 kW (700 k), ktorý produkuje pri 8 250 ot./min. Krútiaci moment s maximálnou hodnotou 690 Nm bude dostupný pri 5 500 ot./min.
Tradícia dvanásťvalcových motorov siaha až k samotnému počiatku automobilky. Prvým modelom Ferruccia Lamborghiniho bolo Lamgorghini 350 GT, ktoré sa začalo predávať v roku 1964 a pod prednou kapotou malo uložený dvanásťvalec. Línia dvanásťvalcových modelov nebola doteraz prerušená a teraz už vieme, že v blízkej budúcnosti porušená ani nebude.
Pri návrhu nového motora však konštruktéri tentokrát začínali s úplne prázdnym papierom. Okrem maximálneho výkonu vysokootáčkovej charakteristiky boli dôležitými prioritami aj nízka hmotnosť a emisie. Napríklad kľukový hriadeľ váži iba 24,6 kg. Kľuková skriňa a hlavy valcov sú vyrobené zo zliatiny hliníka a kremíka. Vďaka kompaktnosti motora a použitiu ľahkých materiálov je celková hmotnosť motora iba 235 kg.
Nová prevodovka ISR
Lamorghini vyvinulo aj novú sedemstupňovú automatizovanú manuálnu prevodovku. Napriek tomu, že nemá dve spojky, je schopná radiť ešte rýchlejšie, ako konkurenčné dvojspojkové prevodovky. Má totiž dve tiahla radenia. Zatiaľ čo jedno tiahlo vyberá aktuálnu rýchlosť, druhé už radí novú. To zabezpečuje takmer polovičné časy preradenia, ako u dvojspojkových prevodoviek.
Aj pri prevodovke bola mimoriadne dôležitá hmotnosť a jej rozmery. Vďaka absencii druhej spojky je výrazne menšia a ľahšia, ako konkurenčné dvojspojkové prevodovky – váži iba 79 kg. Funguje v troch režimoch: Strada, Sport a Corsa.