BRATISLAVA 8. júna (WEBNOVINY) – Počas mája prezrela Akademická rankingová a ratingová agentúra (ARRA) 105 webov fakúlt verejných vysokých škôl (v dvoch prípadoch išlo o monofakultné školy) a zhodnotila kvalitu zverejnených informácií. Internetové stránky posudzovala podľa 13 kritérií. „Zamerali sme sa na tie informácie, ktoré by v dnešnej dobe nemali chýbať na web stránkach vysokých škôl, ak chcú uchádzačov o štúdium zaujať svojou kvalitou. Ako inšpirácia pri výbere kritérií nám slúžili web stránky špičkových západných univerzít, ale aj vybraných škôl v susednej Českej republike,“ uviedla výkonná riaditeľka ARRA Ivana Kullová.
Informácie o spokojnosti študentov so štúdiom prevažne chýbajú
Zatiaľ čo takmer všetky fakulty, respektíve školy zverejnili uspokojivé informácie k možnostiam zahraničnej stáže pre študenta či k prijímaciemu konaniu, 86 percent fakúlt v máji nemalo na svojej stránke výsledky prieskumu spokojnosti študentov so štúdiom. Povinnosť vypracovať tento prieskum majú vysoké školy zo zákona, avšak paradoxne zákon neupravuje zverejňovanie týchto výsledkov. Problémom bolo aj publikovanie iných informácií k uplatneniu absolventov v praxi. Až 95 percent fakúlt toto kritérium nespĺňalo alebo skôr nespĺňalo. „V súčasnej dobe nových médií a ich vysokej obľúbenosti u mladých ľudí tiež prekvapí, že 61 percent fakúlt nemalo na svojej web stránke funkčný odkaz na žiadny typ sociálnej siete pre svojich študentov a podporovateľov,“ konštatuje ARRA.
Odborníci z ARRA porovnali úroveň webov verejných škôl s 15 webstránkami súkromných vysokých škôl a ich fakúlt. „Je možné konštatovať, že fakulty verejných vysokých škôl sú viac otvorené smerom k potenciálnemu uchádzačovi o štúdium. Jediným kritériom, ktoré súkromné školy spĺňali lepšie ako verejné školy, bolo osobitné informovanie o výnimočnosti alebo úspechoch školy,“ poznamenala ARRA.
Formálna a obsahová nejednotnosť
Pri vyhľadávaní informácií organizáciu ARRA prekvapila formálna a obsahová nejednotnosť nielen medzi web stránkami fakúlt tej istej vysokej školy, ale najmä medzi web stránkami katedier tej istej fakulty. „Tento aspekt výrazne sťažuje orientáciu na stránke pre kohokoľvek z externého prostredia,“ uviedla Kullová. Na základe súhrnných výsledkov za jednotlivé kritériá ARRA sformulovala základné odporúčania na zlepšenie webovej komunikácie vysokých škôl a ich fakúlt. Medzi hlavné patria odporúčanie graficky aj formálne zosúladiť web stránky fakúlt so stránkami ich materských škôl, zverejniť podrobnejšie informácie o vyučujúcich, výsledky prieskumov spokojnosti študentov a údaje o uplatnení absolventov. ARRA tiež odporúča školám viac používať linky na stránkach fakúlt, prostredníctvom ktorých sa záujemcovia dostanú k informáciám na hlavnom webe školy. Mnohým údajom by tiež na stránke vyhradili samostatnú sekciu, najmä informáciám o úspechoch a výnimočnosti školy a výhodách školy oproti konkurencii.