Armáda šetrí, vojakom sa skomplikuje let do Afganistanu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vojak ozbrojene sily
"Namiesto toho, aby som letel po polroku práce v misii slušne a priamo, tak nás pošlú domov nákladným letom cez Kirgizsko," posťažoval sa jeden z nespokojných vojakov. Foto: SITA/OZ SR Milan Vanga

BRATISLAVA 12. mája (WEBNOVINY) – Vojakov slúžiacich v misii ISAF v Afganistane začne armáda dopravovať odlišným spôsobom ako doteraz – časť trasy absolvujú v nákladnom lietadle.

Vojaci pritom doteraz lietali do misie a z nej chartrovými linkami v bežných dopravných lietadlách. Agentúru SITA na to upozornili vojaci z misie, ktorí netajili, že sa im to nepozdáva.

„Namiesto toho, aby som letel po polroku práce v misii slušne a priamo, tak nás pošlú domov nákladným letom cez Kirgizsko,“ posťažoval sa jeden z nespokojných vojakov.

Ozbrojené sily tvrdia, že novým spôsobom dopravy vojakov by mohli ročne ušetriť až dva milióny eur. Pri hľadaní vnútorných finančných rezerv pre rotácie našich vojakov z operácie ISAF chcú využiť program LIFT and SUSTAINMENT, čo je letecký most medzi Afganistanom a Kirgizskom.

„Namiesto toho, aby som letel po polroku práce v misii slušne a priamo, tak nás pošlú domov nákladným letom cez Kirgizsko,“ posťažoval sa jeden z nespokojných vojakov.

Využívajú ho na dopravu vojakov členských štátov NATO, predovšetkým USA. „Tento program je poskytovaný bezodplatne a prináša nemalé úspory, ktoré je možné využiť na nákup iného materiálu na zlepšovanie životných podmienok a bezpečnosti našich vojakov v operácii ISAF,“ konštatoval hovorca Ozbrojených síl SR Milan Vanga.

Hovorca upozornil, že leteckú dopravu medzi Slovenskom a Kirgizskom zorganizujú pomocou prenajatej civilnej spoločnosti osobnými lietadlami až po rotačnú základňu v Kirgizsku. Medzi touto prestupnou stanicou a Afganistanom majú vojaci lietať vojenskými dopravnými lietadlami typu C-130 a C-17, prispôsobenými na prepravu osôb.

Tieto lietadlá sa podľa Vangu bežne využívajú pre prepravu vojsk všetkých národností pôsobiacich v operácii ISAF. Medzipristátie je podľa jeho slov v záujme prepravcu. Vzhľadom na vzdialenosť a typ lietadla aj doposiaľ bývalo medzipristátie v Turecku alebo Uzbekistane. Vojenskými dopravnými lietadlami lieta aj šéf slovenskej armády.

„Spomenuté typy lietadiel využívajú naši vojaci aj v rámci presunov v priestore operácie. Všetci rotujúci vojaci, ich velitelia ako i funkcionári z nadriadených zložiek vykonajú prepravu spoločne. Pri návštevách našich vojakov v operáciách osobne taktiež využívam vojenské dopravné lietadlá, ktoré sú prispôsobené na prepravu osôb aj techniky a materiálu,“ uviedol náčelník Generálneho štábu OS SR Peter Vojtek.

Po zavedení nového systému dopravy vojakov predpokladajú, že sa rotácia predĺži, maximálne o desať dní. Vanga dodal, že na dopravu jednej rotácie zvyčajne vynaložia prostriedky vo výške takmer pol milióna eur.

Lietadlo

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Milan VangaPeter Vojtek
Firmy a inštitúcie ISAF Medzinárodné bezpečnostné a pomocné silyOzbrojené sily Slovenskej republiky