BRATISLAVA 22. mája (WEBNOVINY) – Najsilnejšie značky sveta naďalej pokračujú v raste a nezabránila im v tom ani pokračujúca neistá ekonomická situácia.
S týmto zistením prichádza zatiaľ posledný z rady prieskumov BrandZTM Top 100 najhodnotnejších značiek sveta, ktorý každoročne organizuje skupina WPP Millward Brown.
Už druhý rok kraľuje rebríčku značka Apple, ktorá vzrástla o 19 % a jej súčasná hodnota tak dosahuje 182,9 mld. USD. Značka IBM vzrástla o 15 % na 115,9 mld. USD a predbehla tak tento rok Google, ktorý sa prepadol na tretie miesto a jeho hodnota dosahuje 107,8 mld. USD.
Najrýchlejšie rastúcou značkou je Facebook
Osem rokov stará značka Facebook rastie pred svojím vstupom na burzu o 74 % svojej hodnoty a stáva sa tak vôbec najrýchlejšie rastúcou značkou rebríčka. Jej hodnota je 33,2 mld. USD a z 35. miesta sa posunula na miesto 19.
Štvrté miesto obsadil McDonald’s s hodnotou 95,18 mld. USD, piaty je Microsoft (76,6 mld. USD), šiesta Coca-Cola (74,28 mld. USD), siedme Marlboro (73,6 mld. USD), ôsme AT&T (68,87 mld. USD), deviaty je Verizon (49,1 mld. USD) a desiatku najhodnotnejších firiem sveta uzatvára China Mobile (47,04 mld. USD).
Rebríček demonštruje silu značky v ťažkých časoch
Výskum BrandZ Top 100 najhodnotnejších svetových značiek, ktorý zadáva skupina WPP a spracováva agentúra Millward Brown Optimor, identifikuje a zostavuje poradie prvých 100 značiek podľa ich dolárovej hodnoty, ktorú zisťuje kombináciou analýz finančných údajov a sily značky z hľadiska vzťahov so zákazníkmi. Tohtoročný ročník je už siedmym v poradí.
V roku 2012 tento rebríček najhodnotnejších
Prevaha značiek sa venuje technológiám alebo telekomunikáciám
Sedem z desiatich top značiek sú buď z oblasti technológií alebo telekomunikácií. Napriek tomu je však v týchto dvoch oblastiach viditeľná prevaha šikovných technológií, ale pritom užívateľsky jednoduchých.
Aj v ostatných kategóriách, napríklad autá, finančné služby, luxusné tovary alebo obchod, ide o zjavnú výhodu, ktorú sú značky schopné získať vďaka využitiu pokročilých technológií a cez ne posilnenie emocionálneho zážitku zákazníka.
Ako príklad môže slúžiť britská spoločnosť vyrábajúca oblečenie, doplnky a parfumy Burberry s nárastom hodnoty o 21 percent na 4 miliardy dolárov, ktorá vytvorila virtuálny svet, v ktorom môžu mladí obdivovatelia značky sledovať módne prehliadky a iné zaujímavosti.
“Značky sú pre svojich vlastníkov akousi poistkou,” hovorí Eileen Campbell, globálna riaditeľka výskumnej agentúry Millward Brown. “I napriek pokračujúcemu obdobiu ekonomickej nestability, politickej neistoty a množiacim sa prírodným katastrofám, ktoré zasiahli značky v rôznych odvetviach, celková hodnota najsilnejších svetových značiek v mnohých kategóriách stále narastá, a tak sú schopné zaistiť svojim firmám stabilitu,” konštatovala.
“Značky zaisťujú svojim vlastníkom konkurenčnú výhodu, ospravedlňujú vyššiu cenu a tiež predstavujú akýsi ochranný val pre prípad krízy alebo ekonomických turbulencií. V tomto roku sa darilo spoločnostiam, ktoré intenzívne využívajú technológie, zameriavajú sa na posilnenie zážitkov zákazníka alebo svojim značkám venujú zvýšenú pozornosť. Apple pokračuje v inováciách a zachováva si svoj status ‘luxusnej’ značky, čelí však budúcej veľkej konkurencii v podobe Samsungu. Ten, čiastočne vďaka veľkému úspechu svojho prístroja Galaxy, dosahuje v súčasnosti hodnotu 14,1 miliardy dolárov a na mnohých trhoch úspešne útočí na úspech značky Apple, keď sa profiluje ako ‘cool‘ alternatíva k všadeprítomnému iPhonu a pritom sa dá zohnať za rozumnú cenu,” uviedol pre WPP David Roth.