Anglická futbalová Premier League čelí revolučnej zmene, ktorá môže mať výrazný ekonomický dopad. Od jesene 2026 zmiznú z prednej časti dresov klubov reklamy na stávkové kancelárie, čo podľa odhadov môže súťaž pripraviť o približne 100 miliónov eur. Ide o rozhodnutie, ktoré si kluby „dobrovoľne“ odhlasovali už v roku 2023, ako reakciu na sprísnenie zákonov o hazardných hrách zo strany britskej vlády. Téme sa venoval i prestížny web The Athletic.

Najvýraznejšia revolúcia za ostatné dekády
„Zrejme to bude najväčší otras v tomto odvetví za ostatných dvadsať rokov, prakticky od chvíle, keď stávkové spoločnosti začali s propagáciou na dresoch,“ uviedol pre The Athletic Joe Williams, riaditeľ londýnskej spoločnosti WH Sports, ktorá sa zaoberá sponzoringom v športe.

Kapitán Van Dijk pochválil mladíka Ngumohu, ktorý zariadil triumf FC Liverpool na pôde Newcastlu
Dopad hlavne na chudobnejších
Aktuálne má reklamu stávkových kancelárií na hrudi až 11 z 20 klubov Premier League. Ide prevažne o tímy mimo takzvanej „veľkej šestky“, ako sú Aston Villa, Everton, West Ham či Wolverhampton. Práve tieto kluby sú najviac závislé na príjmoch z tohto typu sponzoringu a odborníci odhadujú, že regulácia môže viesť k poklesu až 50 % príjmov z tejto oblasti.

Priestor pre iných investorov
Napriek tomu sú kluby podľa expertov v dobrej pozícii na zvládnutie tejto zmeny. „Kluby sú v dobrej pozícii, aby prechod zvládli,“ tvrdí George Isherwood, riaditeľ pre globálne partnerstvá v agentúre Sportquake. Ako možné náhrady za stávkové firmy sa spomínajú investori z automobilového, finančného, leteckého či IT sektora, ale rast zaznamenávajú aj odvetvia ako kryptomeny, umelá inteligencia alebo cestovný ruch.