Analýza ukázala kampaň prezidentských kandidátov, počet zmazaných názorov, či terč dezinformácií

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Prezidentské voľby 2019 na Slovensku - kandidáti
Do volieb prezidenta SR bolo oficiálne zaregistrovaných 15 kandidátov. Po odstúpení kandidáta Strany maďarskej komunity (SMK) Józsefa Menyhárta a vedca Róberta Mistríka sa o hlasy voličov v piatych priamych voľbách prezidenta SR uchádzajú dve ženy a 11 mužov. Foto: SITA - koláž WBN.

BRATISLAVA 13. marca (WebNoviny.sk) – Najpozitívnejšie viedli kampaň na sociálnych sieťach najsilnejší kandidáti. Dezinformačné weby najviac fandia Štefanovi Harabinovi.

Kandidáti sa svojich fanúšikov nezdráhajú zavádzať nepravdivými tvrdeniami. Aj také zistenia vyplývajú z analýzy aktivít prezidentských kandidátov, ktoré uskutočnili neziskové organizácie GLOBSEC, MEMO 98, Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku (SSPI) a STRATPOL, ktoré predstavili na dnešnej tlačovej besede. Aktivity kandidátov analyzovali na ich oficiálnych facebookových profiloch, ich mediálne pokrytie v štyroch celoplošne vysielajúcich televíziách a na 14 najrelevantnejších facebookových dezinformačných stránkach.

Čaputová jednotkou v počte interakcií

Až dve tretiny príspevkov Maroša Šefčoviča na jeho profile bolo ladených pozitívne. Za nim nasledovali Zuzana Čaputová a Béla Bugár. Percentuálne najčastejšie boli negatívne príspevky na stránkach Štefana Harabina a Mariana Kotlebu, u ktorých išlo približne o každý tretí príspevok. Matej Kandrík zo STRATPOL-u uviedol, že jednotkou v počte interakcií, návštev, komentárov, lajkov a zdieľaní bola Zuzana Čaputová so 449 848 interakciami.

Nasleduje Štefan Harabin a prvú trojicu uzatvára Maroš Šefčovič. Ešte prvý februárový týždeň tento rebríček viedol Štefan Harabin, zásadný zlom prišiel v druhom februárovom týždni, keď Zuzana Čaputová viac ako zdvojnásobila počet interakcií na svojom profile a preskočila ostatných kandidátov,“ uviedol.

Lídrom rebríčka v počte zmazaných komentárov sa stal Maroš Šefčovič. „Admini jeho oficiálneho profilu zmazali až 43 percent všetkých reakcií. Po ňom nasledoval Béla Bugár, ktorému z profilu zmizlo 41 percent komentárov. O tretie miesto sa zhodne s 11 percentami zmazaných reakcií delia Štefan Harabin a Zuzana Čaputová,“ informoval Kandrík. Takisto prízvukoval, že zahraničná politika bola v úzadí. „Na profile Zuzany Čaputovej zahraničnopolitické príspevky úplne chýbali, len sporadicky sa objavovali na profile Šefčoviča. V tejto téme dominovali Štefan Harabin aj fanúšikovia Mariana Kotlebu, ktorí kritizovali smerovanie zahraničnej politiky aj naše členstvo v EÚ a NATO,“ vysvetlil.

Malý priestor v spravodajstve RTVS

Kandidátov na prezidenta SR v spravodajstve televízií sledovali v období od 18. februára do 10 marca. Rastislav Kužel z organizácie MEMO 98 uviedol, že najprezentovanejšou kandidátkou v sumáre všetkých televízií bola Zuzana Čaputová (28 percent), Maroš Šefčovič (20,5 percenta), Robert Mistrík (17,7 percenta) a Štefan Harabin (11,2 percenta).

Čaputovej venovali najviac priestoru v TV Markíza (8,5 minúty) a v RTVS (dve minúty), v TA3 to bol Robert Mistrík (3,5 minúty) a v TV Joj Maroš Šefčovič (viac ako dve minúty). „V RTVS v spravodajstve venovali pomerne malý priestor kandidátom, najviac priestoru získala Čaputová, ktorej v sledovanom období dali dve minúty,“ povedal Kužel. Pokiaľ ide o spôsob prezentácie, väčšina informácií o kandidátoch bola neutrálna alebo pozitívna, v RTVS výlučne.

Pri sumárnom pohľade však dominovali jednotlivé aspekty prezidentských volieb, ktorým televízie celkovo v hlavných spravodajských reláciách venovali dve hodiny 15 minút – v priemere na televíziu je to však iba okolo 1,5 minúty denne. Kužel dodal, že médiá ponúkli divákom mnoho spôsobov predstavenia kandidátov.

Indentifikovali dezinformačné kanály

Miroslava Sawiris z organizácie GLOBSEC vysvetlila, že na základe dát zo ZoomSphere a blbec.online identifikovali 14 najrelevantnejších dezinformačných kanálov v slovenčine na Facebooku podľa počtu fanúšikov, počtu ľudí, ktorí o danej stránke diskutujú a miery informovania o voľbách prezidenta. Z analyzovaných 649 príspevkov, ktoré boli identifikované ako emočne zafarbené buď s pozitívnym, negatívnym alebo neutrálnym sentimentom, bolo 2 081 ladených pozitívne voči nejakému kandidátovi.

V sledovanom období medzi 10. januárom a 3. marcom 84 percent z nich bolo asociovaných so Štefanom Harabinom. Naopak, Zuzana Čaputová bola najčastejšie terčom intenzívnych dezinformačných kampaní. Negatívny sentiment voči Čaputovej prudko vzrástol najmä po rozhodnutí Roberta Mistríka opustiť kampaň v jej prospech, dovtedy bola spravidla zobrazovaná skôr neutrálne, zatiaľ čo negatívne príspevky sa sústredili primárne na Mistríka,“ vysvetlila Sawiris.

Vymedzovanie sa voči Marianovi Kotlebovi

Ďalším zaujímavým zistením je podľa nej narastajúce vymedzovanie sa voči Marianovi Kotlebovi, ktorý bol na vybraných stránkach čoraz viac vnímaný negatívne ako poškodzujúci „národný záujem,“ keďže štiepi hlasy anti-liberálnodemokratických voličov.

Prevládajúci naratív presadzovaný na analyzovaných dezinformačných stránkach na Facebooku týkajúci sa nastávajúcich prezidentských volieb sa dá zosumarizovať ako ‚tradičným médiám sa nedá veriť‚,“ hovorí Sawiris. Dodala, že táto téma začala byť intenzívnejšie presadzovaná od 25. februára, najčastejšie na Zdroji, Slobodnom vysielači, Zem a Vek a Hlavných správach. Ako tvorcov dezinformačného obsahu a pro-kremeľských naratívov v analýze identifikovali aj na stránkach: Hrica Ľuboš, InfoVojna, Konzervatívny výber, Ľuboš Blaha, Národ Slovenský, Otec Marián “Maroš” Kuffa, Ruské spravodajstvo, Sila Pravdy, Sloveni či Spravodajská alternatíva.

VIAC O TÉME: PREZIDENTSKÉ VOĽBY 2019 NA SLOVENSKU

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Globsec