Deň svätého Valentína, ktorý sa oslavuje každoročne 14. februára, prináša okrem sviatku lásky a náklonnosti tiež príležitosť spájajúcu romantiku s veľkým biznisom.
Podľa americkej maloobchodnej federácie ľudia v Spojených štátoch minú na kvety na Valentína neuveriteľných 2,6 miliardy dolárov. Význam obchodu s kvetmi podľa štatistík stúpa každým rokom.
Kytica pre každého Američana
Kým v roku 1989 sa v USA ročne predala asi miliarda rezaných ruží, v minulom roku to bolo až 2,8 miliardy, čo je dosť na to, aby každý obyvateľ Spojených štátov dostal kyticu v priemere s desiatimi kvetmi.
Kým kedysi sa v USA predávali hlavne ruže vypestované doma, teraz sa dovážajú zo zahraničia.
Upadnú USA tento rok do recesie? Ak áno, bolo by to vplyvom vonkajšieho šoku, myslí si štvrtina amerických ekonómov
Pomerne prekvapujúco však kvety neprichádzajú na americký trh z „mekky“ kvetinového biznisu – z Holandska, ale predovšetkým z Južnej Ameriky. Kolumbia sa na dovoze ruží do USA podieľa 60 %, kým Ekvádor 40 %.
Prečo Kolumbia
Pôvod importu ruží do USA má netradičný súvis s obchodom s drogami.
Pred niekoľkými desaťročiami vlády USA a Kolumbie hľadali nové spôsoby, ako zastaviť prílev kokaínu do Spojených štátov.
Jednou súčasťou stratégie bolo presvedčiť farmárov v Kolumbii, aby prestali pestovať koku, z ktorej sa vyrába kokaín, ale namiesto toho produkovali niečo iné, napríklad ruže.