BANSKÁ BYSTRICA 3. februára (WEBNOVINY) – Banskoštiavnickí aktivisti, ktorí vlani zorganizovali petíciu za zachovanie osobnej železničnej dopravy do Banskej Štiavnice, upozorňujú, že nový grafikon sa dva mesiace po jeho spustení ukazuje len ako riešenie pro forma.
Doprava na trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica je z tohto dôvodu takmer nefunkčná.
Tento týždeň preto ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi doručili svoje pripomienky ku grafikonu, pričom medzi najdôležitejšie patrí návrh obnoviť zastavovanie rýchlikov na stanici Hronská Dúbrava.
Ako uviedla jedna z autoriek pripomienok Jana Kuzmová, obnovenie rýchlikovej zastávky v Hronskej Dúbrave a optimalizáciu podľa nich nezmyselne nastaveného grafikonu osobných vlakov na trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica žiadajú k 3. marcu a argumentujú pritom údajmi od Výskumného ústavu dopravného a výsledkami vlastného výskumu.
Prestup na štyri smery
Pripomínajú, že stanica v Hronskej Dúbrave umožňuje prestup na trate do štyroch smerov: do Banskej Štiavnice, na Zvolen, na Žiar nad Hronom a na Kremnicu, respektíve Martin.
„Zrušenie zastavovania rýchlikov v zastávke Hronská Dúbrava je teda dôležitou prekážkou napĺňania možnosti železničného dopravného spojenia do a z Banskej Štiavnice nielen v regionálnom, ale aj celokrajinnom meradle.
Zároveň je významným dôvodom náhleho signifikantného poklesu počtu cestujúcich na trati oboma smermi, nakoľko sa táto stala nevýhodnou,“ uvádzajú aktivisti v pripomienkach.
Súčasný grafikon na trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica, platný od 9. decembra, považujú za historicky najnevýhodnejšie nastavený grafikon na tejto trati. Obávajú sa, aby sa jeho dôsledok v podobe zníženia počtu cestujúcich nestal do budúcnosti argumentom za úplné zrušenie dopravy na trati do Banskej Štiavnice a následne aj na trati do Kremnice.
V prevádzke už len rok
Chcú veriť, že ministerstvo dopravy aj Železničná spoločnosť Slovensko má záujem na skutočnej motivácii cestujúcej verejnosti využívať železničnú dopravu, prípadné neriešenie vzniknutej situácie však podľa Kuzmovej bude možné považovať za zámerné.
Trať Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica spustili do prevádzky v októbri 1949. Pre nízky počet cestujúcich a z toho plynúce prevádzkové straty plánovala Železničná spoločnosť Slovensko prevádzku osobných vlakov na tejto trati k 9. decembru minulého roka zrušiť.
Po intervencii mesta a petícii takmer 15-tisíc občanov minister dopravy rozhodol o zachovaní osobnej železničnej dopravy na tejto trati minimálne na ďalší rok, ale v zredukovanej podobe štyroch párov vlakov. Viacerí Štiavničania však už od zavedenia nového grafikonu upozorňovali, že cestujúcich bude naďalej ubúdať, keďže na stanici Hronská Dúbrava už nezastavujú rýchliky.